gylle
Trådstartare
Sitter här i valet och kvalet om hur jag skall göra.... Har som jag tidigare nämnt funderat på att betäcka mitt bästa tävlingssto med lillkillen. De är den optimala matchen med varandra de få negativa sakerna de har kompletterar varandra perfekt. Har även fått rådet av mkt välrenomerad hoppdomare och A-tränare som jag tränat båda för, han menar på att den avkomman kan bli en kanon av guds nåde (känns skönt när de som verkligen kan sina saker säger så, så att det inte bara är man själv som är hemmablind), som han menade på då när vi disskuterade detta i slutet på oktober (stoet hade precis kommit igång och tävla igen efter en vurpa på sommaren som gett en del knepiga skador som var svåra att hitta) Låt henne gå några 140 klasser till denna säsongen och sedan ger du henne ett par 150 starter under våren för att sedan betäcka henne... Jovist detta var ju en bra plan om allt hade klaffat. Kom igång bra först men sedan har det bara varit upp och ner. Ena dagen känns hon halvdan för att nästa dag kännas jättefräsch, gått in och gjort oförklarliga stopp på en tävling för att nästa tävling gå klockrent med hög placering. Genomgången från topp till tå (på denna tid har det tagits 35 rtg plåtar på henne), kollad av kiropr, equiterap, massör, beh m laser, strömbeh, mm mm mm och ingen hittar något.
Någon 150 start blir absolut inte aktuell nu utan tvärtom har vi backat ner från 140 till 130 igen.
Det jag mkt funderar på är kommer de tillbaka till samma form efter de har fått föl ? Hästen ifråga är en högexplosiv katt, extremt smidig och kvick. Blir de tyngre och klumpigare efter en dräktighet ? Eller blir det ingen skillnad ? Velar fram och tillbaka om jag skall köra på ett år till med henne och hoppas att klyddet beror på att hon kommit igång för dåligt (med tanke på att jag haft väldigt mkt annat med bruksprov och dylikt samt dåligt väglag) som gjort att det blivet väldigt hattigt med tävlingsstarter. Och vänta med att betäcka henne till nästa år.. Eller om jag skall betäcka nu och ge henne sabbatsår från hoppningen och hoppas att hon kommer tillbaka i samma form igen och ta svårklass starterna då ? Fördelen är ju att hon är bara 8 år nu så då hinner ju avkomman komma fram innan det är dags för henne att gå in i avelsboxen för gott om man betäcker nu.
Blev långt och svammligt det här, men vilket hade ni gjort ?
Beslutsångest till max 
Någon 150 start blir absolut inte aktuell nu utan tvärtom har vi backat ner från 140 till 130 igen.
Det jag mkt funderar på är kommer de tillbaka till samma form efter de har fått föl ? Hästen ifråga är en högexplosiv katt, extremt smidig och kvick. Blir de tyngre och klumpigare efter en dräktighet ? Eller blir det ingen skillnad ? Velar fram och tillbaka om jag skall köra på ett år till med henne och hoppas att klyddet beror på att hon kommit igång för dåligt (med tanke på att jag haft väldigt mkt annat med bruksprov och dylikt samt dåligt väglag) som gjort att det blivet väldigt hattigt med tävlingsstarter. Och vänta med att betäcka henne till nästa år.. Eller om jag skall betäcka nu och ge henne sabbatsår från hoppningen och hoppas att hon kommer tillbaka i samma form igen och ta svårklass starterna då ? Fördelen är ju att hon är bara 8 år nu så då hinner ju avkomman komma fram innan det är dags för henne att gå in i avelsboxen för gott om man betäcker nu.
Blev långt och svammligt det här, men vilket hade ni gjort ?