Kan stoet bli lika smidigt igen efter fölning ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gylle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 158

gylle

Trådstartare
Sitter här i valet och kvalet om hur jag skall göra.... Har som jag tidigare nämnt funderat på att betäcka mitt bästa tävlingssto med lillkillen. De är den optimala matchen med varandra de få negativa sakerna de har kompletterar varandra perfekt. Har även fått rådet av mkt välrenomerad hoppdomare och A-tränare som jag tränat båda för, han menar på att den avkomman kan bli en kanon av guds nåde (känns skönt när de som verkligen kan sina saker säger så, så att det inte bara är man själv som är hemmablind), som han menade på då när vi disskuterade detta i slutet på oktober (stoet hade precis kommit igång och tävla igen efter en vurpa på sommaren som gett en del knepiga skador som var svåra att hitta) Låt henne gå några 140 klasser till denna säsongen och sedan ger du henne ett par 150 starter under våren för att sedan betäcka henne... Jovist detta var ju en bra plan om allt hade klaffat. Kom igång bra först men sedan har det bara varit upp och ner. Ena dagen känns hon halvdan för att nästa dag kännas jättefräsch, gått in och gjort oförklarliga stopp på en tävling för att nästa tävling gå klockrent med hög placering. Genomgången från topp till tå (på denna tid har det tagits 35 rtg plåtar på henne), kollad av kiropr, equiterap, massör, beh m laser, strömbeh, mm mm mm och ingen hittar något.
Någon 150 start blir absolut inte aktuell nu utan tvärtom har vi backat ner från 140 till 130 igen.
Det jag mkt funderar på är kommer de tillbaka till samma form efter de har fått föl ? Hästen ifråga är en högexplosiv katt, extremt smidig och kvick. Blir de tyngre och klumpigare efter en dräktighet ? Eller blir det ingen skillnad ? Velar fram och tillbaka om jag skall köra på ett år till med henne och hoppas att klyddet beror på att hon kommit igång för dåligt (med tanke på att jag haft väldigt mkt annat med bruksprov och dylikt samt dåligt väglag) som gjort att det blivet väldigt hattigt med tävlingsstarter. Och vänta med att betäcka henne till nästa år.. Eller om jag skall betäcka nu och ge henne sabbatsår från hoppningen och hoppas att hon kommer tillbaka i samma form igen och ta svårklass starterna då ? Fördelen är ju att hon är bara 8 år nu så då hinner ju avkomman komma fram innan det är dags för henne att gå in i avelsboxen för gott om man betäcker nu.
Blev långt och svammligt det här, men vilket hade ni gjort ? :confused: Beslutsångest till max :crazy:

Sv: Kan stoet bli lika smidigt igen efter fölning ??

Jag är egentligen helt fel person att yttra mig, kan noll om sånt där men jag kom bara att tänka på att många betäcker ju sina 3 och 4åriga ston för att sen starta inridning/karriär. Kanske är skillnad efterssom din häst är lite äldre och mycket mer musklad än en oriden häst?
Annars får du göra som Bayard och stoppa in fostret i ett annat sto :idea:

Jaja, som sagt har jag ingen koll men en liten tanke kan jag bidra med iaf :)

Jag skulle ha tagit betäckt nu i år, ge stoet lite tid om hon nu känns knackig ibland, dumt att riskera att något ska hända som kanske gör henne skadad för livet istället.
Hade jag inte redan två hästar och en vääldigt liten inkomst skulle jag betäckt i år men det får vänta...

Hur gammal ar ditt sto?? Eftersom du tavlar lite hogr klasser sa antar jag att hon har nagra ar pa nacken. Ju yngre stoet ar ju lattare ar det att fa igang henne igen efter draktigheten.

En draktighet kommer dock inte forandra din hasts atletiska formaga pa nagot vis. Hon kommer inte att bli tyngre eller tappa sin snabbhet.
Dessutom sa tror jag faktiskt att hon skulle ma bra av att fa ett fol, betack henne och ta dt lugnt med henne tills folet ar avvant. Jag skulle slutat tavla med henne helt efte betackning och latit henne vara. Om hon nu har nagon skada som ni inte kan hitta, eller som sitter i huvudet pa henne, sa kommer den antingen vara utlakt eller sa kommer huvudbryn vara bort pa henne.
Jag skulle rekommendera att ta fol pa henne.

Men sedan beror det ju helt pa dej....du kommer i alla fall ga miste om minst ett ars tavlande. Men du kommer ju ha ett framtida stjarnskott i slutandan - forhoppningsvis.

Hon är 8 år, så så många år på nacken har hon inte ännu.
Lär få lägga hoppningen på hyllan helt om jag betäcker henne, högexplosiv dam som inte precis tar det lugnt när hon ser ett hinder, lär ju inte vara helt bra för ett foster så min gissning är ju att hon inte bör hoppa alls under dräktigheten eller...

Man ser ju ofta att ston som haft föl är bukigare, damen ifråga är dessutom mkt kort i kroppen vilket ju borde innebära att hon får dessto större mage då ju platsen pga kortheten blir mer begränsad eller ....

Ni ser hur ofta jag betäcker stona själv... jag utbildar dem och tävlar dem sedan får någon annan avla på dem senare har därför inte tidigare funderat så mkt på dessa ämnen.

Ar hon bara 8 ar kommer hon att vara helt ok efterat.
Och om hon kommer ha kvar magen eller inte beror helt pa traning, och vad for benagenhet hon har till att oka i vikt.
Jag har ett sto som 2 veckor efter att hon fatt folet, ser precis ut som vilken annan hast som helst. Sag man inte folet brevid henne, och hennes juver, sa hade man aldrig kunnat veta att hon hade fol vid sidan.
Daremot ska sagas att jag har ett annat sto, som for jamnan ser ut att spricka!!

Jag gillar inte nar man rider stoet nar det har fol vid sidan, det ar min personliga asikt, dessutom skulle jag inte rida ett sto som var mer an 4 manader draktig.

Jag har ju bara provat att betäcka ett sto men hon var ett halvår efter fölning så fin i kroppen att ingen kunde tro att hon fått föl.

Så ut så här dan efter fölning:
Klick!

Hon är ju den långbenta modellen med mage liksom åt sidorna, inte hängmage. Men jag var ändå förvånad hur fort hon drog ihop sig.
Så här såg hon ut i slutet av dräktigheten:
bakifrån
denna bild är tagen ca 1 vecka före fölning

Även hon var/är en tävlingshäst som behövde ett sabbatsår pga mkt trassel med tänderna så jag ville att hon skulle få gå bettlöst en period.

Jag red henne tom månad 10, tränade tom månad 6 (ingen hoppning dock). Hon fick själv bestämma, det kändes på henne vad hon orkade med. Satte igång & red igen då fölis var nån månad. Hade dock ej fölet med då jag red utan hon var hemma med kompisarna då stoet reds.

Jag har ett sto som var jätteknackigt för några år sedan. Visste inte riktigt vad jag skulle göra, men hörde med vet. som sa att det var helt ok att betäcka. Så hon har gått med föl 2 säsonger. Sista fölisen vande jag av nu innan jul och då var hon kanske inte i det allra mest smickrande skick (hon mjölkar för bra), men på ett par månader har hon blivit JÄTTEfin. Har jobbat vid hand, ridit ut och nu börjat uppsuttet rida litegrann. Hon är en helt annan häst. Hur fin som helst och faktiskt mkt smidigare än förut. Iofs är hon bara 7 i år, men hon har ite förlorat nått av smidighet. Snarast blivit bättre :)

Jag hade betäckt henne nu. Många ston mognar och blir ännu bättre efter föl. Jag har en gammal häst som hämtade sig mer än väl efter dräktigheten. Förvånad över att hon är så fin. Om hon ändå inte känns 100% så vore det kanske bra med ett år från tävlingsbanorna. Hon är ju ändå så ung.

Klart att man ska rida under dräktigheten, det mår ju stoet bara bra av. Man behöver ju inte tokrida men lite mortionsridning är ju bara bra. Jag red min tills hon var i 10:e månaden sedan blev hon för tjock och trött. Det går ju så mycket fortare att sätta igång dem sen efter fölningen också.
Tycker absolut att du ska betäcka, så hon får lite vila från tävlandet och hoppandet.

Jag tycker inte alls att du behöver vara orolig över om hon kommer tillbaka till samma form igen, det gör hon garanterat om hon är fräsch. Det sägs ju att dom i regel blir starkare efter en dräktighet.

Mitt sto fölade som 04. Jag red henne till månad 11, dock bara promender sista månaderna. Red henne som vanligt till månad 7-8.
Hon fick vila tillsammans med fölis på bete i 3 månader och sedan satte jag igång henne i aug 04.
Nu, april 05 är hon i samma konditon som innan dräktigheten, om inte bättre tom.
Hon känns jättefin & fräsch.

Mitt sto som normalt är rätt smäcker & slimmad har nu fått mera massa & muskler utan att för den delen vara klumpig el osmidig.

De första månaderna kan du ju absolut fortsätta hoppa om hästen tycker att det är roligt. Med tanke på att travhästarna får tävla i flera månader efter betäckningen så kan hoppning inte vara så farligt.

I övrigt tycker jag det verkar vara ett bra tillfälle att betäcka henne, hon får vila ett tag och det som hindrar henne nu försvinner förhoppningsvis. Sedan är de ju bara att hålla igång med motionsridning under dräktigheten. Så länge stoet inte tydligt visar att hon inte vill motioneras mår hon bara bra av att röra på sig. Som ett plus har du en häst som inte tappat allt när du sätter igång igen.

Jag lät betäcka mitt halvblodssto mitt i karriären. Hon började tveka och kändes inte alls bra alla gånger. Hon fick ett föl och sen sattes hon igång igen och idag så tävlas hon i högre klasser än innan fölningen. Helt klart så behövde hon få ett avbrott från tävlingarna, låter som ditt sto också skulle behöva det.

min åsikt är att ett sto absolut kan återfå sin smidighet efter ett föl. mitt förra sto ändrade temperament oerhört efter sitt föl. jag betäckte vi 12 års ålder och det var hennes första föl. efteråt var hon mer betänksam och lugnare, vilket i hennes fall var mycket efterlängtat! om det sedan var hormonerna eller en välbehövlig vila som var orsaken låter jag vara osagt. i kroppen var hon minst lika fin efteråt som före.
nu några år senare och erfarenheter rikare kan jag dock undra om jag verkligen skulle avlat på det psyket...

Mitt numera 20-åriga sto är fräschare nu än innan hon var 18 och fick sitt senaste föl. Alltså har dräktigheten gjort henne gott.

Jag tycker du kan betäcka henne i år, kan vara bra så hon kan ta det lite lugnare och vila upp kroppen=läka om det fins lite skador mm.
Och du kan ju rida henne enda fram till fölning.

Nu tävlade inte mitt sto i 140-150 klasser när jag betäckte henne och inte efteråt hellre, men jo trots två föl på raken och reds inte alls under dräktigheterna utan sattes igång som vinter mellan 9/10 åring igen så tyckte jag att hon fick tillbaka sin smidighet till 100% (det här damen är också "kattlik"), hon såg ut som tidigare, det enda jag märkte var att hon hade nycket lättare att gå upp i vikt efterfölningarna, hon hade varit gasnka "stabil innan" nummer har hon ett par avkommor till och att få igång ännu en gång tror jag skulle vara svårare dels för att hon är äldre och nu ser hon ut som "ett gammalt fölsto".

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 690
Senast: maria_b
·
B
Avel Står i valet och kvalet med det ena stoet, hur hade ni gjort? Jag har ett flb sto på 6 år, mkt bra typ, korrekta ben, 160 cm, väldigt...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Molin
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 723
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31