Kan soc döma till vår nackdel?

R

Revontuli

Sambon har en underbar liten dotter på snart 2 år. Dotterna mamma och han kommer inte särskilt bra överens alls, hon har förbjudit honom emellanåt att träffa dottern. De har gemensam vårdnad men hon ser till att "åka bort" och ljuger om att hon inte är hemma mm dom helgerna sambon ska ha dottern. Till soc klagar hon om att han aldrig är där, inte kommer i tid mm. Hon vill absolut inte att sambon ska ha dottern här hemma hos oss, och förbjuder också honom att ta hit dottern.

Nu ska dom på socmöte nästa vecka för att hon vill ha ensam vårdnad.

Min sambo är väldigt duktig med barn, dricker inte, knarkar inte och är i övrigt en rätt snäll och skötsam person. Det enda han har till sin nackdel är att han har vissa ekonomiska problem (några få räkningar hos kronofogden och en och en halv obetald hyra som ska betalas i morgon/i helgen). + att vi fått tag på billigare boende dit vi flyttar om ca 3 månader. Därför kan han inte heller köpa alla kläder till dottern som mamman ber om (hon ber om pengar + kläder mm flera ggr i månaden). Hon har lägenhet + dom flesta utgifterna betalda av soc. Hon får såklart också underhållsbidrag.

Men vi undrar såklart och oroar oss för att det ska dömas till hennes fördel.. Då undrar man såklart hur stor chansen är?
Om dom lyckas diskutera vettigt, eller om det gör någon skillnad om hon retar upp honom så han visar en sämre sida, eller tvärtom?

Det han (och jag) vill är att han ska få träffa dottern mer än den tiden han får (ca 4 timmar i månaden som det är nu). Och att han ska få ha dotterna hemma här fast varannan helg eller vecka så att han inte behöver sitta hos sitt ex då.

Kan förstå att det är svårt för mamman att släppa taget, speciellt som de inte kommer överens, men hon måste väl förstå att det krävdes två för att skapa dottern? Och att dottern behöver tid med sin pappa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

Soc kan bara hjälpa dom, soc har inte befogenheter att bestämma vem som ska ha vårdnaden eller ej.
Att han har ekonomiska begränsningar är inget som kan beröva honom hans dotter. Jag tror inte att han har något att oroa sig över. Om jag uppfattar situationen rätt är det mamman som har problem, inte din sambo. Det ordnar sig säkert, soc finns för att hjälpa.
 
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

Fy va tråkigt det låter! Förstår inte hur man som mamma kan hindra ens barn från att träffa deras pappa. Måste kännas hemskt för din sambo! Och för dig oxå såklart!

Jag har ingenaning om hur det funkar med sånna här saker jag ville bara önska er lycka till och hoppas att det löser sig för er!
*Håller tummarna*
 
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

Tack till er båda två! Det lugnar lite :bow:

Vi är så rädda att dom ska hålla sig på hennes sida.. Såklart kan dom ju inte favorisera, men jag hoppas det hjälper mot allt tjat och bråk och jobbigheter det varit nu senaste tiden. Det mår nog ingen av oss bra av.
 
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

Vill din sambo träffa sin dotter och hans ex jäklas på detdär sättet så får han lov att satsa väldigt hårt på att få träffa henne. Jag känner igen detdär... Att den andra sjabblar, men skyller ifrån sig och ljuger osv. Se till att ni har alla överenkommelser svart på vitt, att spara alla sms, brev, allt bevismaterial som finns.

Se till att ha en lagenlig överenskommelse om vårdnad, boende och umgänge och se sen till att följa den till punkt och pricka. Det bör stå tydligt i överenskommelsen vem som hämtar/lämnar, var detta görs och vid exakt vilken tidpunkt. Har man inte de detaljerna med är det lätt för den andra att "pissa er i ögonen"; hon lär ju försöka ändå. :crazy:

Ta gärna kontakt med soc på er ort och fråga om de kan ta emot din sambo på familjerådgivningen, så att han kan få tala med någon om situationen och få goda råd. Soc är inte där för att "sätta dit nån". De finns där för att se till barnens intressen och rättigheter, samt hjälpa föräldrarna att vara bra föräldrar.
Själv har jag fått enormt mycket stöd hos soc för att lära mig hantera allt elände från barnens farmor (genom pappan, hon använder honom som marionett).

Enskild vårdnad är svår att få. Och minimalt umgänge är också svårt att få till lagenligt. Även i fall där man vet om att ena föräldern har misshandlat eller utnyttjat barnet sexuellt ses det som barnets rättighet att träffa sin förälder (förövare). I särskilt svåra fall sker umgänget övervakat.

I detta fall låter det som om barnets mamma tar sig vatten över huvudet. Om hon saboterar umgänget med pappan, så finns det ingen chans i helvete att hon får enskild vårdnad. För att få enskild vårdnad måste man kunna bevisa att man är beredd att göra uppoffringar för att barnet ska kunna träffa sin andra förälder. Och den andra föräldern ska schabbla VÄLDIGT mycket.

Jag fick enskild vårdnad, vilket jag är tacksam för, men barnen träffar sin pappa 8 ggr/år, varav sommaren 1 vecka + 2 veckor. Över jul/nyår en vecka och varannat år sportlovet 1 vecka.
Jag försöker faktiskt ALLT för att besöken ska lyckas. En bra början är beslutet från tingsrätten som är väldigt detaljerat och även fastslår att fadern ska meddela senast en vecka innan om han inte kan ta emot barnen. Sommarbesöken meddelas senast x.x. (datum ngra månader innan) varje år.

Har man allt svart på vitt, med noll chanser till soloåkning från mammans sida, så borde detdär fungera.

TA HJÄLP AV SOC I ER HEMKOMMUN!!! Det är det bästa rådet jag kan ge.
Din sambos barn har RÄTT att skapa en fungerande relation med sin far.
Din sambos ex gör sitt barn illa när hon hindrar barnet från att träffa pappan.
Ni har all rätt på er sida, således.

Jag tycker också att det låter som väldigt lite umgänge som ni har. Det kunde man verkligen öka på. På några timmar per vecka blir pappan bara en bifigur i barnets liv. Det skulle vara bra att barnet hinner se en vardag hos pappan också, och att de får tid att lära känna varandra på djupet. Det är viktigt!!!

Stöd din sambo i dethär, det är tungt med umgängesbråk!
Många styrkekramar
/dressyrtanten
 
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

Men vi undrar såklart och oroar oss för att det ska dömas till hennes fördel.. Då undrar man såklart hur stor chansen är?
Om dom lyckas diskutera vettigt, eller om det gör någon skillnad om hon retar upp honom så han visar en sämre sida, eller tvärtom?
1. Soc kan inte göra beslut, det gör tingsrätten. Om din sambo och hans ex ska göra en överenskommelse som soc bekräftar (så den blir laglig) måste de KOMMA ÖVERENS. Kommer de inte överens blir det tingsrätten. Till det kan man få rättshjälp, så ni blir inte ruinerade. Jag tror att jag har betalat under 100 euro för en dylik process (som jag "vann", om man kan vinna en vårdnadstvist, jag betraktar det som tveksamt).

2. Soc bestämmer inte i dehär fallen. Om tvisten går till tingsrätten skriver de en redogörelse för förhållandena, och enligt de rekommendationer som finns i redogörelsen döms oftast tvisterna. När soc gör redogörelsen samtalar de med föräldrarna och besöker dem i deras hem, samt oftast även träffar föräldrarna tillsammans med barnet (barnen). Större barn hörs oftast också. Soc kan vägra att underteckna (och därmed hindra att överenskommelsen vinner laga kraft) en överenskommelse som klart är till barnets nackdel. Då blir det också vårdnadstvist.

3. Din sambo vinner MYCKET på att hålla sig saklig, lugn och samarbetsvillig. Kan han göra det, vinner han MÅNGA poäng.
Om hans ex provocerar honom och vill locka honom in i hätska ordväxlingar kan han be henne komma till sak, och säga till soctjänstemännen att han vill diskutera vårdnad och umgänge och inte sitta och slåss kring oegentligheter. Han ska INTE gå in i de strider och den förvirring hans ex försöker skapa. Låt henne visa hurudan hon är. ;)
Om hon ljuger kan han ju säga att han inte håller med om det hon säger, att han inte överhuvudtaget känner igen situationen så som hon beskriver den. Är han osäker kan han fråga socpersonalen om de vill höra hans version (och då får hon lov att respektera det och hålla tyst under tiden). Känner han sig säker på sin sak, kan han vänta att de frågar honom om hur han ser på saken.
Din sambo ska INTE "skarva" (göra sanningen bättre för sig själv), tala illa om sitt ex, eller gå in i gräl med sitt ex. Han måste preppa sig själv att hålla sig till sak.
Han får mycket gärna ha ögonkontakt med alla, om han inte orkar möta exets blick kan han titta på en punkt strax ovanför mellanrummet mellan hennes ögonbryn, då ser det ut som han ser henne i ögonen.
Om han överväldigas av känslor är det ok. De flesta gör det, det hör till jobbet för dem på soc att hantera sådana situationer. Han får gråta öppet om det känns så, bara det är äkta. Han får också bli arg, men ska inte gå till personangrepp, utan bara försöka föra den sak som diskuteras framåt även om han blir arg.

Och din sambo måste stå på sig och själv vara övertygad om att han är en bra pappa och att hans barn måste få skapa en djup relation till honom.

(Regelmässigt gäller dethär Finland, avvikelser kan ev finnas i Sverige, jag vet inte. Men jag tror att i stort sett gäller samma saker.)
 
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

Tack för bra svar! :bow: Jag älskar bukefolket :love:



Jag är själv ett skilsmässobarn men det är x-antal år sedan, och mina föräldrar kom överens ganska bra vad jag minns.
Så jag har inte riktigt någon jättekoll på hur det fungerar. Det enda jag kommer ihåg är att när jag var hos min mamma så saknade jag pappa jättemycket.

Tycker det är så synd att sambon och exet inte kan komma överens, dom låter som två små barn i sandlådan som bråkar om en spade...

Hon vill helst få enskild vårdnad så hon kan "flytta långt till finland så dottern aldrig mer får se honom"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

Oj, vilken situation!
Får man fråga vad det är som hon har så emot att låta dottern vara hos er?

Kan inte säga mer än att jag hoppas för er skull att det löser sig och att dottern kommer få vara hos er mera.
Lycka till!
 
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

jättetråkigt att de vuxna inte kan lägga sina tjafs åt sidan, det är ju barnets bästa som är viktigast och jag skulle tro att de flesta barn mår bra av att ha båda sina föräldrar lika mkt. Det viktiga är tid, inte pengar eller töntiga vuxenproblem. Hoppas soc kan hjälpa till att medla och för bövelen skriv inte över vårdnaden eller mjäka, han har LIKA stor rätt att vara pappa som hon har att vara mamma!
 
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

Hon vill helst få enskild vårdnad så hon kan "flytta långt till finland så dottern aldrig mer får se honom"
Jag kan trösta dig med att om HON flyttar, så är det troligast att det är HON som får betala umgängeskostnaderna när barnet ska resa och hälsa på sin pappa. Det kommer tingsrätten att se till, om de inte kan komma överens.
Om hon flyttar långt bort kommer alltså barnet ändå att ha rätt att träffa sin pappa, och hon kommer troligen att få stå för kostnaderna.
Hon är inte särskilt smart, din sambos ex. :cool:
 
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

Jag undrar hur mammans version låter.
Troligtvis är det ungefär lika stor skillnad som mellan människotungomål och språk från utomjordingar. Om det öht ryms i samma universum.
Det förändrar inte det faktum att barnet har rätt till båda sina föräldrar.
 
Sv: Kan soc döma till vår nackdel?

Mm.. Det är ju det att sambon säger en sak, exet en annan, och jag står liksom i mitten. Annars skulle jag inte blanda mig i andras bråk men eftersom det är min sambo och dottern isåfall skulle spendera mer tid med oss, så känner jag en viss rätt att få lägga mig i. Trots att jag inte lägger mig i deras bråk. Mamman drar upp mig titt som tätt som en nackdel till varför dottern inte ska vara här. Jag har aldrig gjort männsikan något, tillbaka på gymnasiet så var vi t.om rätt bra vänner. Jag avskyr barnsliga bråk. Är mer den lugna typen som hellre diskuterar.

Linduzz: Egentligen så bottnar det hela i att hon avskyr min sambo, och därför inte vill att dottern ska träffa honom. Hon säger ofta saker som "jaha du vill träffa MIN dotter!?" Han är precis som jag en lugn person som inte ofta ens höjer rösten, men hon har en förmåga att pika honom tills tålamodet hans tar slut. Eller tills han blir ledsen vilket visar sig i att han blir "arg" istället. Hon är den typen som bråkar, och bråkar och tjatar. Det var likadant redan i gymnasiet. Får hon exakt som hon vill, bli skjutsad med kompsiarna på fyllan, alla pengar hon vill ha, alla kläder till dottern som hon vill ha. Då blir hon ändå inte nöjd, hon ska ha mer.
Nu är jag inte ute efter att slänga dynga på henne, det är jag inte. Jag försöker bara ge er en liten beskrivning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Blyger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 200
Senast: Liran
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 680
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp