Kan/ska man alltid känna hästens puls?

S

Stardust

Hej!
Efter att ha haft hästar i över ett decennium och ridit hela mitt liv borde jag veta svaret på den frågan... :o

Har dock aldrig på dessa år jag haft min häst, haft honom halt utan sår och synbar anledning. Vilket inneburit att jag inte behövt fundera så mycket som jag gör nu när man inte SER den uppenbara anledningen till hältan.

Fast i kväll i stallet blev jag helt rådvill?! :confused:

Min häst är halt sedan snart 3 månader. (först hovböld, sedan hovbensinflammation)

Har haft kraftig puls i det frambenet sedan dess. Ikväll var pulsen väldigt svag. Blev jätteglad först! men sedan kände jag på andra benet oxå. Svag puls där med...

Så ska det vara så, ska man känna lite puls eller är han öm i båda fram nu?!

Hälsningar en rådvill Stardust (som tacksamt tar emot era kloka svar!)

Sv: Kan/ska man alltid känna hästens puls?

Enligt lärorna "ska" en frisk häst inte ha puls som känns,om jag förstått rätt.
I praktiken gäller annat för min hästs del iaf. På hans framben känns alltid puls - mera i den ena än i det andra. Det benet det känns mera i har en annorlunda hov (högre och mindre) men hästen är INTE sjuk. Visserligen har han varit sjuk i både knäledsinflammation och fång under åren jag har haft honom (8), men pulsen känns alltid.

Intresserad av flera åsikter, för jag har också funderat över samma under åren. :confused:

Normalt så ska man inte känna puls, så något är fel men sen vad som är fel är ju en annan fråga. Det är inte alls säkert att det är något allvarligt. Kan ha att göra med att han har haft fång, men eftersom det är i ett ben verkar det konstigt. Smartast är kanske att rådfråga veterinär.

tott skrev:
Enligt lärorna "ska" en frisk häst inte ha puls som känns,om jag förstått rätt.
I praktiken gäller annat för min hästs del iaf. På hans framben känns alltid puls - mera i den ena än i det andra. Det benet det känns mera i har en annorlunda hov (högre och mindre) men hästen är INTE sjuk. Visserligen har han varit sjuk i både knäledsinflammation och fång under åren jag har haft honom (8), men pulsen känns alltid.

Intresserad av flera åsikter, för jag har också funderat över samma under åren. :confused:

Fick han en högre hov efter fång anfallet?

Just pulsen vid kotan som jag antar att det är du känner efter är ganska svår att hitta om hästen är frisk och man inte vet exakt var den är. Den känns däremot tydligt om något är fel. Om du däremot kanske nästan dagligen kännt efter pulsen under en längre period vet du ju exakt var den är och då känner du den även om hästen är frisk.

Jag känner också pulsen på min häst, om jag känner efter _aktivt_ vilket jag antar är det du gjort. Min är det då inte något fel på så upplever du att den är mindre lätt att hitta men att du ändå känner den när du är precis "rätt" då skulle jag säga att du inte behöver vara orolig.

(svar till alla):: :bow: Hästen har alltid puls ,annars är det illa .Men det kan vara svårt att hitta den om man är ovan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 957
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 756
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur