Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

EmmaW

Trådstartare
Av olika skäl kan min häst inte längre vara på bete. Hon går nu i en hage 24h, rids normalt och fodras 4 ggr/dag med ett hö som har vid analys smbprotein 28 och energi 8,1.....om jag fattat det hela rätt så ska man eftersträva kvoten 6 på vuxen häst och kvot 10 på föl/unghästar?:confused: Rätta mig gärna om jag har fel!

Så jag försöker för första gången räkna ut en foderstat enligt program på hippocampus men jag får inte ihop det....kvoten på höet får jag till 3,5? och om jag ska tillföra protein så borde jag väl rimligtvis eftersträva en kvot på 2,5 då på kraftfoder?Eller tänker jag fel:confused::confused::confused:?

Enligt programmet skulle jag i så fall behöva fodra med tex krafft muskel hela 0,7 kg:eek: Men om man räknar kvoten som på höet så behövs knappt 0,2kg??Å känner mig lite dum men detta att räkna ut foderstater är en helt ny värld, snälla svara och berika min värld! :bow::bow::bow:

/Emma som förhoppningsvis blir av med några frågetecken och blir lite mer lärd på köpet :rofl:
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Jag föreslår att du tänker bort kraftfoder helt och hållet om det går. Satsa på lucern och eller Salsa grön naturell istället. Dessa två är grovfoder och har mycket höga kvoter. Iom att du har så låg kvot på höet så får du förmodligen minska på det och ge x kg lucern och/eller Salsa. Kanske även peta in lite halm för att få ihop tillräcklig mängd torrsubstans.
Finns det inget gräs för hästen att äta i hagen?
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Kvoten på ditt hö är ruskigt låg och du kommer att behöva tillföra mkt protein. När det rör sig om så stora mängder tycker jag att du i första hand ska ge lusern eftersom det är mest skonsamt mot hästens mage. Du ska inte leta efter ett kraftfoder med en kvot på 2,5 utan en så hög kvot som möjligt. Det är den totala kvoten på hela foderstaten som inte ska understiga 6.

Mvh JV
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Jag föreslår att du tänker bort kraftfoder helt och hållet om det går. Satsa på lucern och eller Salsa grön naturell istället. Dessa två är grovfoder och har mycket höga kvoter. Iom att du har så låg kvot på höet så får du förmodligen minska på det och ge x kg lucern och/eller Salsa. Kanske även peta in lite halm för att få ihop tillräcklig mängd torrsubstans.
Finns det inget gräs för hästen att äta i hagen?

Jag har inte tillsatt kraftfoder än, vi flyttade nyss hit och nej knappt inget gräs i hagen inget alternativ heller tyvärr. Om jag skulle ge Lucern så skulle jag få ge ganska många kilon för att det skulle fungera och eftersom jag själv bara är ute en gång om dagen så känns det inte bra att ge henne hela den mängden på en gång, kan tyvärr inte få krafftfoder vid fodringarna då jag inte är den som fodrar när jag jobbar och det går fler hästar i hagen, hon äter normalt sett 6-7 kg hö/ dag. Hon är under bantning ska tilläggas (har fortfarande fettreserver vid bogbladet ,och är stor D/liten häst i storlek......förlåt om det låter rörigt. Fråga gärna om ni undrar något!:bow:
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Strunta i kvoten, det är bara en snabblatmask för att kolla om det är ett hyfsat hö (vilket det i ditt fall inte är, i min bok).

Se till behovet. Räkna på vad hästen behöver. För att komplettera en så låg kvot som ditt hö måste du ju ha ett foder med mycket hög kvot för att jämna ut. Jag hade också satsat på lusern, särskilt eftersom du säger att du måste ge en gång om dagen. Då är ju inte kraftfoder optimalt, medan lusern (grovfoder) är snällt mot magen även i större mängder.

Särskilt vid bantning är det viktigt att kontrollera att man inte svälter hästen, utan ser till att den får i sig det den behöver. Annars är risken stor att den (vid proteinbrist) börjar ta av muskelmassan och därmed ytterligare förvärrar bantningen.
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Då måste du nog tyvärr försöka hitta ett bättre hö. Finns inget kraftfoder eller proteinkoncentrat som du kan ge de mängderna av vid bara ett tillfälle per dag.

Ett alternativ är en stor balja i hagen där du kan ösa upp strålucern. Det kan hästen äta obegränsat av. Det är även viktigt att du tänker på att hästen får tillräckligt med grovfoder. 6-7 kg tycker jag låter lite lite. Får hon nån halm?
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Men enligt beräkningen skulle hon behöva 2 kg/dag lucern....det blir ganska mycket när det är uppblött....känns inte riktigt ok att ge så mycket i en och samma giva???:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Då måste du nog tyvärr försöka hitta ett bättre hö. Finns inget kraftfoder eller proteinkoncentrat som du kan ge de mängderna av vid bara ett tillfälle per dag.

Men då tänker jag att med ett krafftfoder så behövs endast 0,7kg och med lucern 2 kg.....borde inte mindre vara bättre när man bara fodrar tillskott vid ett tillfälle?
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Varför inte? Om du kan ge två kg av annat grovfoder (hö, silage, gräs etc) varför skulle du inte kunna ge lusern? Hellre grovfoder i den givan än kraftfoder, särskilt om det är proteinkoncentrat.
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Lucern är grovfoder så det kan du ge obegränsat av. Du kan ge strå i stället för pellets så slipper du blöta. Grovfoder är mycket bättre för hästens matsmältning än kraftfoder.
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Men enligt beräkningen skulle hon behöva 2 kg/dag lucern....det blir ganska mycket när det är uppblött....känns inte riktigt ok att ge så mycket i en och samma giva???:confused:

Det är absolut inget problem. 2 kg är inte mycket, den ökade volymen om du blöter pellets är ju vatten. Hästen kommer troligen inte att vräka i sig allt på en gång heller. Jag ger ofta fri tillgång på lusern, både strå och uppblött pellets. Då fyller jag en stor balja.

Det är inte konstigare än att ge ett par kilo hö.
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

okej, men då så det låter ju bra, har dock pellets som jag blöter upp i så fall. Har aldrig använt stråvarianten, har bara hört att den är svårare att dosera och dyrare, men det kan å andra sidan kanske vara en vanesak?



Då kommer vi till nästa grej....:idea:Hahha era stackare som trodde det var över....har ju en liten shettis som sällskap oxå men hur jag än vrider och vänder på det så får hon för mycket energi hela tiden med lucern.....någon som har en ide?
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Det är absolut inget problem. 2 kg är inte mycket, den ökade volymen om du blöter pellets är ju vatten. Hästen kommer troligen inte att vräka i sig allt på en gång heller. Jag ger ofta fri tillgång på lusern, både strå och uppblött pellets. Då fyller jag en stor balja.

Det är inte konstigare än att ge ett par kilo hö.


Låter bra, känner att jag börjar få ordning på lite nu :) Alltid skönt att höra av dom med egen erfarenhet innan man börjar.Känns bättre då:D
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Lucernet i en balja på en höjd som shettisen inte når och en hög halm i markhöjd så den också har nåt att knapra på :)
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Då kommer vi till nästa grej....:idea:Hahha era stackare som trodde det var över....har ju en liten shettis som sällskap oxå men hur jag än vrider och vänder på det så får hon för mycket energi hela tiden med lucern.....någon som har en ide?

:confused::confused::confused:
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

okej, men då så det låter ju bra, har dock pellets som jag blöter upp i så fall. Har aldrig använt stråvarianten, har bara hört att den är svårare att dosera och dyrare, men det kan å andra sidan kanske vara en vanesak?



Då kommer vi till nästa grej....:idea:Hahha era stackare som trodde det var över....har ju en liten shettis som sällskap oxå men hur jag än vrider och vänder på det så får hon för mycket energi hela tiden med lucern.....någon som har en ide?
Soja till den lilla kanske. Prova att räkna på det...
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Lucernet i en balja på en höjd som shettisen inte når och en hög halm i markhöjd så den också har nåt att knapra på :)

sorry missade att den lille oxå behövde protein, men förslaget ovan är ju eftersom den "stora" kommer att ha längre ättid.

Potatisprotein är ju ett alternativ, finns hos Kvarbyfoder. Eg klassat som grisfoder, men funkar bra på hästar.

Potatisprotein innehåller nästan dubbelt så mkt srmp som soja (685g jfr 390)
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Letar du upp ex Kvarnbyfoders lusern behöver du ge 0,2kg per kg hö du ger för att komplettera proteinet.
Med ex Kraffts lusern behöver du ge 0,4kg per kg hö.
Så det lönar sig att leta lusern med högre protein.
Då får du mindre MJ på köpet också.
// Linda
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

Det är ju det jag använder :)

Men hur funkar sojan då? är tex 100gram soja =100gram smbp??:confused:
 
Sv: Kan någon vänlig själ förklara? foderstater....

100 g soja är 39g smbrp.
1kg soja innehåller 390g smbrp.

Så då ger du 10kg hö? Det låter som mycket energi till en bantande häst vid ponnymåttet.
// Linda
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp