Kan någon rekommendera

Dreamer

Trådstartare
Jag behöver en riktigt bra och djuplodande bok om hästanatomi. Inte bara en sån där med 3 ritade bilder på hästens skelett, muskler och tarmsystem utan där ingående bilder (gärna foton) från olika vinklar, med förklaringar på vad allt är till för, gärna bild på nervsystemet, en bok för veterinärer kanske? Vet ni någon sådan?

Tipsa gärna också om länkar till internetsidor som har liknande info om det finns. Har hittat en men den är inte helt bra.

Tackar på förhand!

Sv: Kan någon rekommendera

Har en jättebra bok. Köpt genom Amazon.com. Tror den kostade 600-700 kr (mjuk pärm). Och jag är vet. student. Denna har inte bara häst utan alla djur men är superbra. Den heter "Anatomy of Domestic Animals" och är skriven av Pasquini, Spurgeon, Pasquini.

/Maria

krambanan skrev:
Har en jättebra bok. Köpt genom Amazon.com. Tror den kostade 600-700 kr (mjuk pärm). Och jag är vet. student. Denna har inte bara häst utan alla djur men är superbra. Den heter "Anatomy of Domestic Animals" och är skriven av Pasquini, Spurgeon, Pasquini.

/Maria
Jag hittade boken på Adlibris.com för 485 kr, frakt 19 kr så jag skulle nog köpa den genom Adlibris.
Jag är studerande hästmassör som också söker efter en riktigt faktaspäckad bok mer åt veterinärstudentlitteratur, så kan du alltså rekommendera den här boken till mig också?

PS, ser den ut så här?
0781743338.jpg

Jag har blivit tipsad på min utbildning att hitta en bok av Turé Petrén som heter anatomi, men jag har hitills inte lyckats finna den. Någon som vet vart man kan hitta den, tex studentsidor där de köper/byter/säljer eller liknande?

Nej, jag såg ju nu att den här boken var skriven av William O Reese, men den heter "Functional Anatomy and Physiology of Domestic Animals". Jag måste iaf kolla upp vad det är för bok. Den kanske är matnyttig, vem vet.

Jag har tyvärr inte hittat EN bok som har allt utan det går åt en del olika böcker. ABC of the horse (Grönberg) visar musklerna individuellt + ingående bilder på leder, ligament mm. Men inte hur allt sitter ihop. Det finns några kända fel i den upplaga jag har. Anatomy of the horse (Way, Lee) skalar av muskulaturen lager för lager men inte individuella muskler med ursprung och fästen. Dessutom bäst på frambensanatomin, bakdelsbilderna är inte lika bra.

Clinical dissection of large animals är en bok som visar dissektionsbilder (teckningar) av häst, får, gris och ko och det är bra som jämförelse och en del intressanta bilder. Boken är en guide till dissektion så texten går in mycket på hur man ska lägga snitt och vad man ska lägga märke till.

Ingen av dessa böcker är bra på rörelsemekanik tyvärr. Olika böcker är bra på olika saker så det är helt vad man är ute efter..

mvh
Lejonelle

Tack för alla svar hittills.
Lejonelle: Märkligt att det ska vara så svårt, ämnet är ju hot! :confused: Kanske man själv skulle passa på att omskola sig och bli författare nu när man ändå går arbetslös :p

Oj, över tusen spänn!!! Får väl be snällt och låna den av dig istället då. ;)
Jag behöver hitta en om nervsystemet och vilka muskler de anknyter till. Får väl fråga sjukgymnasten när vi ska ses! (Jag är jättelycklig att jag äntligen fick fatt i honom och var tvungen att berätta det ;))

Hojta till om du får något tips! Är en faktabokslukare själv. Just nu behöver jag ett latinskt lexikon, så det får bli prio nr 1.

Ja, den verkar intressant!! Hm, lite för dyr för mig just nu men så småningom kanske. Någon som har den som kan säga om den är värd pengarna?
mvh
Lejonelle

Jag har en rosa bok som heter Horse struchture and movement (staving??)
Undrar om jag inte köpte den vi ryttarstadion??

Ja verkligen! ABC har jag, böcker om foder, hästens konvalescens, sjukdomsböcker, unghästens träning och uppbyggnad, de flesta fakta böcker man kan ha.

Jag rapporterar efter den 21 december. :)

STC har nog bra såna böcker, finns Hästens fysiologi, och Anatomi om jag inte minns alldeles fel. Nu funkar givetvis inte sidan precis nu, men titta på http://www.travsport.se/ så finns det nog böcker/publikationer nånstans.

Kommentar: Dessa böcker är inte så omfattande/detaljerade men ger en bra översikt.
mvh
Lejonelle

Sådär, nu har jag sammanställt en lista med era tips, och så ska jag bege mig till stadsbiblioteket och se om de har nåt kul hemma! Återkommer med referat i denna tråden när jag hittat nåt.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 549
Senast: skuggi
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 143
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

• Freestyle och htm
  • Skällande hundar