Kan någon hjälpa mig till en bättre hoppsits?

Sv: Kan någon hjälpa mig till en bättre hoppsits?

Får man fråga om det är travare i din häst?

Det ironiska är att det inte finns en droppe travarblod i henne:p. Hon är korsning irländsk fullblod/new forest. Pappan var dessutom galoppör (goldmine).
Dock hade mamman lite problem med galoppen så Pearl fick hela problemet :grin:

Intressant- men då har du ju ändå en liten bättre utgångspunkt med galoppen. Den borde ju kunna bli himla mycket bättre:)
Träna på och hitta en bra dressyrtränare sen.
Galoppbommar???

Intressant- men då har du ju ändå en liten bättre utgångspunkt med galoppen. Den borde ju kunna bli himla mycket bättre:)
Träna på och hitta en bra dressyrtränare sen.
Galoppbommar???

Vi försöker jobba mycket med galoppbommar, dock står hon uppställd på en ridskola så tillgången på bommar blir ganska begränsad ;)

Här är btw en film från helgen: http://www.youtube.com/watch?v=_MgynT9f6DU

Personligen tycker jag att galoppen var helt OK i denna rundan :banana: Dock var min sits inget vidare (första gången med ridväst på flera månader! :rofl:)

Tycker det var stor skillnad på galoppen i den här filmen!

Varför är tillgången på bommar begränsad? Eller har du bara möjlighet att rida när det är lektioner och bommarna är upptagna?

Varför är tillgången på bommar begränsad? Eller har du bara möjlighet att rida när det är lektioner och bommarna är upptagna?

Precis! Jag kommer hem från skolan ca halv fem, och lektionerna börjar 5 och håller på till 9. Så det är lite svårt att få tillgång till bommarna ;)

I den andra filmen ser man ju att den har problem just när den ska korta sin galopp. Och fullblod är ju faktiskt avlade för att galoppera fort...

Min häst har mycket fullblod i sig och har i och för sig en betydligt enklare galopp, men hon har oxå haft svårt att korta sig på rätt sätt. Dom tappar liksom trycket i galoppen och blir markbundna istället för få rundare språng. Jag har tränat mycket på att hitta min hoppegalopp men även ridit för dressyrtränare och tränat på att samla på rätt sätt. Det har stärkt min häst oerhört och gör hoppningen tusen gånger enklare:d

Det som är bra med bommar- särskilt om man har de lite upphöjda är ju att man får hjälp med att få hästen att ta de där rundare sprången. Du kan ju göra det på helgen i alla fall?
På hoppträningen hade jag lagt en bom 3,5m bakom hinderna, och gärna flera bommar i anridningen. Måste säga att jag tycker den hoppar så himla lätt och spänstigt fast galoppen är så "dålig"- fatta vad bra den kommer hoppa när du får till den oxå!

är du så vild med överlivet när du hoppar mindre hinder också?! för annars kan du ju träna där och heela tiden tänka "lugnt överliv". jag blev tillsagd en gång på en hoppträning att jag var för snabb i mitt överliv över ett hinder, och det var bara för att jag då blev ivrig och ville "hjälpa" hästen över. fast det hjälper ju definitivt inte, utan stjälper bara. ;)

men mitt råd är att varje gång du hoppar, är att tänka att du ska röra dig så lite som möjigt, för hästen kommer klara hindret ändå. det gäller bara att inse det. :) sen kan du ju prova att låna en annan lugn häst och hoppa studs utan tyglar med den, och då träna sitsen. :)

I den andra filmen ser man ju att den har problem just när den ska korta sin galopp. Och fullblod är ju faktiskt avlade för att galoppera fort...

Min häst har mycket fullblod i sig och har i och för sig en betydligt enklare galopp, men hon har oxå haft svårt att korta sig på rätt sätt. Dom tappar liksom trycket i galoppen och blir markbundna istället för få rundare språng. Jag har tränat mycket på att hitta min hoppegalopp men även ridit för dressyrtränare och tränat på att samla på rätt sätt. Det har stärkt min häst oerhört och gör hoppningen tusen gånger enklare:d

Det som är bra med bommar- särskilt om man har de lite upphöjda är ju att man får hjälp med att få hästen att ta de där rundare sprången. Du kan ju göra det på helgen i alla fall?
På hoppträningen hade jag lagt en bom 3,5m bakom hinderna, och gärna flera bommar i anridningen. Måste säga att jag tycker den hoppar så himla lätt och spänstigt fast galoppen är så "dålig"- fatta vad bra den kommer hoppa när du får till den oxå!

Om man lägger bommen bakom hindret, finns det inte en risk att hästen snubbar på den då? Tänkte om det hoppar långt/kort så landar den fel? :eek:

Vi har börjar få till en riktigt bra galopp på uteträningarna nu den senaste månaden, problemet nu är att hon hoppar mig ur sadeln höhö :grin: Men hej vad högt över hon är! :D

är du så vild med överlivet när du hoppar mindre hinder också?! för annars kan du ju träna där och heela tiden tänka "lugnt överliv". jag blev tillsagd en gång på en hoppträning att jag var för snabb i mitt överliv över ett hinder, och det var bara för att jag då blev ivrig och ville "hjälpa" hästen över. fast det hjälper ju definitivt inte, utan stjälper bara. ;)

men mitt råd är att varje gång du hoppar, är att tänka att du ska röra dig så lite som möjigt, för hästen kommer klara hindret ändå. det gäller bara att inse det. :) sen kan du ju prova att låna en annan lugn häst och hoppa studs utan tyglar med den, och då träna sitsen. :)

När jag hoppar små hinder har jag en ganska normal sits :)
Ska testa att låna en häst! :)

En del har skrivit att hästen inte är helt enkel - jag skulle säga att det där är en riktig pärla till häst. Även när ni kommer helt fel på hindrena så bangar hon inte, utan gör verkligen sitt bästa för att klara hindret. Hon ser enormt förlåtande ut, inte en häst som behöver komma i balans och på rätt avstånd för att hoppa. Och att den fortfarande är så hoppglad om ni haft det så här (och värre ändå) i tre år? Vet många hästar som hade tappat hopplustan istället och börjat vägra. Kvick i benen är hon också, fast hon kommer obalanserat och det blir konstiga språng så gör hon sitt bästa för att inte riva.

Men jag håller med om att jag inte tycker ni är redo för höjden - nu klarar ni er för att hästen är snäll och hoppar felfritt även när ni kommer fel, men det är ju inte så man vill rida.

Håller med flera som tryckt på grundridningen. Kan du få henne att gå lösgjord i låg form så att hon slappnar av och ryggen kommer upp, istället för att stressa runt som ni gör nu, så tror jag mycket är vunnet. Galoppbommar/bockar på volt upplever jag också är ett bra sätt att träna på att ha en rund och balanserad galopp. Kanske några dressyrlektioner rentav, om ni inte redan rider för dressyrtränare?

Det ironiska är att det inte finns en droppe travarblod i henne:p. Hon är korsning irländsk fullblod/new forest. Pappan var dessutom galoppör (goldmine).
Dock hade mamman lite problem med galoppen så Pearl fick hela problemet :grin:

Problemen kan nog komma från pappans sida också, Goldmine xx har bara 80 i galopp-blup, så han har nog snarare försämrat än förbättrat galoppen dessvärre. Även om han var galoppör. ;) En galoppör behöver ju inte ha den runda och balanserade galopp man vill ha på en hopphäst, den behöver ju inte kunna vända snabbt, utan bara galoppera mer eller mindre rakt fram.

Inte för att det har någon jättebetydelse, men om din Pearl är den som finns i blup-registret (f 2002) så är mamman inte nf utan welsh.

Senast ändrad:

Problemen kan nog komma från pappans sida också, Goldmine xx har bara 80 i galopp-blup, så han har nog snarare försämrat än förbättrat galoppen dessvärre. Även om han var galoppör. ;) En galoppör behöver ju inte ha den runda och balanserade galopp man vill ha på en hopphäst, den behöver ju inte kunna vända snabbt, utan bara galoppera mer eller mindre rakt fram.

Inte för att det har någon jättebetydelse, men om din Pearl är den som finns i blup-registret (f 2002) så är mamman inte nf utan welsh.

Det är Pearl som finns med där, men dom förra ägarna brydde sig inte om att kolla upp hennes härstamning så det står bara welshsto-welshhingst på hela mammans sida. Men nu är det så att jag vet att mamman är NF eftersom jag hade den på foder 6 månader ;) Annars hade jag blivit lite misstänksam, men som sagt de förra ägarna brydde sig inte ett dugg.. :cool:

Ang. galoppen så har du rätt i att galoppörer inte har den runda galoppen man är ute efter, men mamman kunde knappt galoppera- travade med bakbenen.. Lyckad kombination^^

En del har skrivit att hästen inte är helt enkel - jag skulle säga att det där är en riktig pärla till häst. Även när ni kommer helt fel på hindrena så bangar hon inte, utan gör verkligen sitt bästa för att klara hindret. Hon ser enormt förlåtande ut, inte en häst som behöver komma i balans och på rätt avstånd för att hoppa. Och att den fortfarande är så hoppglad om ni haft det så här (och värre ändå) i tre år? Vet många hästar som hade tappat hopplustan istället och börjat vägra. Kvick i benen är hon också, fast hon kommer obalanserat och det blir konstiga språng så gör hon sitt bästa för att inte riva.

Men jag håller med om att jag inte tycker ni är redo för höjden - nu klarar ni er för att hästen är snäll och hoppar felfritt även när ni kommer fel, men det är ju inte så man vill rida.

Håller med flera som tryckt på grundridningen. Kan du få henne att gå lösgjord i låg form så att hon slappnar av och ryggen kommer upp, istället för att stressa runt som ni gör nu, så tror jag mycket är vunnet. Galoppbommar/bockar på volt upplever jag också är ett bra sätt att träna på att ha en rund och balanserad galopp. Kanske några dressyrlektioner rentav, om ni inte redan rider för dressyrtränare?

Rider för dressyrtränare 1 gg/veckan. Prioriterar det framför hoppningen.
På sistonde har lillhästen blivit otroligt fin! Formen är klockren och galoppen är oftast ganska REN! :D *Lycka*
Hoppningen går därför så mycket bättre nu än för bara några månader sedan!

Tack snöklädda fält säger jag bara!:bump::banana::bow::love:

Lämnar hästen därhän. Du måste lära dig att vänta in hästen, rida med mage och skänkel. Det finns ingen som helst anledning att överhoppa som du gör. Om du skulle hoppa barbacka skulle du förmodligen inte kasta dig fram på detta sätt.

Försök att hålla överlivet stilla över hindren och istället skjuta höfterna bakåt.

Jag har ridit min häst i över tre års tid, vi är definitivt redo för högre höjder. Vi har placeringar i 1 m och 1,10 så så dåliga kan vi vi inte vara.

Jag ville ha tips på hur jag ska förbättra min sits och det skrev du i den sista delen, den uppskattar jag! Även om vi redan testat det och håller jag inte i henne drar hon och vi har faktiskt gått omkull pga av det, så utan tyglar över studs blir det inte.
Anledningen till varför jag "kastar" mig fram skrev jag ovanför...

Men tack, nu mår jag mycket bättre....

Jag vet inte om det spelar någon som helst roll om du så har vunnit varenda tävling ni varit ute på som ligger på 110! Med den fruktansvärt dåliga galoppen så kommer ni inte komma högre... Jag personligen tycker inte att ni är redo för dom höjderna. Visst du och hästen hoppar den höjden och det gör dom flesta hästar. Men ridningen mellan hindren är inte shysst så som det ser ut nu. Och sitsen du har kommer av att ni inte får något jätte flyt i galoppen :)

Jag hade jobbat MYCKET mer med galoppen innan jag gick upp på dom höjderna. Och som du säger så är hästen het och hoppglad. Så då borde hon ju bli mer het ju högre hindren blir? Jag hade tränat Mycket på smhinder och att få igång en bra galopp för just den hästen. Du verkar för det första inte ha en direkt svår häst att rida runt på. Hon verkar vara hur snäll som helst. Så jag tror mer att ska du hoppa på den höjden så ska du ha lite mer galopp och bara åka med i sånna fall! Du har en häst som sköter allting helt själv.. Du behöver inte göra ett dugg. Hon verkar vara så ärlig så hon hoppar.

Du får inte en häst som denna lugnt genom att kortakorta och korta. Du måste hitta ett bra tempo och en bra rytm när du rider så ska du se att hon kommer bli lung. För ju mer du kortar henne desto mer kommer hon bli stessad då hon slår knut på sig själv. Antligen så hade jag sänkt hindrena och ridit henne mellan hand och skänkel eller så hade jag börjat galoppera till en bra rytm och bett henne lösa problemen :)

1,5 år gammal tråd.... ;)

Men hur går det med Pärlan nu TS? Har ni fått ordning på galoppen och sitsen? En update, tack :D

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 209
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 778
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 265
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama