Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Får man fråga om det är travare i din häst?
Intressant- men då har du ju ändå en liten bättre utgångspunkt med galoppen. Den borde ju kunna bli himla mycket bättre
Träna på och hitta en bra dressyrtränare sen.
Galoppbommar???
Varför är tillgången på bommar begränsad? Eller har du bara möjlighet att rida när det är lektioner och bommarna är upptagna?
I den andra filmen ser man ju att den har problem just när den ska korta sin galopp. Och fullblod är ju faktiskt avlade för att galoppera fort...
Min häst har mycket fullblod i sig och har i och för sig en betydligt enklare galopp, men hon har oxå haft svårt att korta sig på rätt sätt. Dom tappar liksom trycket i galoppen och blir markbundna istället för få rundare språng. Jag har tränat mycket på att hitta min hoppegalopp men även ridit för dressyrtränare och tränat på att samla på rätt sätt. Det har stärkt min häst oerhört och gör hoppningen tusen gånger enklare
Det som är bra med bommar- särskilt om man har de lite upphöjda är ju att man får hjälp med att få hästen att ta de där rundare sprången. Du kan ju göra det på helgen i alla fall?
På hoppträningen hade jag lagt en bom 3,5m bakom hinderna, och gärna flera bommar i anridningen. Måste säga att jag tycker den hoppar så himla lätt och spänstigt fast galoppen är så "dålig"- fatta vad bra den kommer hoppa när du får till den oxå!
är du så vild med överlivet när du hoppar mindre hinder också?! för annars kan du ju träna där och heela tiden tänka "lugnt överliv". jag blev tillsagd en gång på en hoppträning att jag var för snabb i mitt överliv över ett hinder, och det var bara för att jag då blev ivrig och ville "hjälpa" hästen över. fast det hjälper ju definitivt inte, utan stjälper bara.
men mitt råd är att varje gång du hoppar, är att tänka att du ska röra dig så lite som möjigt, för hästen kommer klara hindret ändå. det gäller bara att inse det. sen kan du ju prova att låna en annan lugn häst och hoppa studs utan tyglar med den, och då träna sitsen.
Det ironiska är att det inte finns en droppe travarblod i henne. Hon är korsning irländsk fullblod/new forest. Pappan var dessutom galoppör (goldmine).
Dock hade mamman lite problem med galoppen så Pearl fick hela problemet
Problemen kan nog komma från pappans sida också, Goldmine xx har bara 80 i galopp-blup, så han har nog snarare försämrat än förbättrat galoppen dessvärre. Även om han var galoppör. En galoppör behöver ju inte ha den runda och balanserade galopp man vill ha på en hopphäst, den behöver ju inte kunna vända snabbt, utan bara galoppera mer eller mindre rakt fram.
Inte för att det har någon jättebetydelse, men om din Pearl är den som finns i blup-registret (f 2002) så är mamman inte nf utan welsh.
En del har skrivit att hästen inte är helt enkel - jag skulle säga att det där är en riktig pärla till häst. Även när ni kommer helt fel på hindrena så bangar hon inte, utan gör verkligen sitt bästa för att klara hindret. Hon ser enormt förlåtande ut, inte en häst som behöver komma i balans och på rätt avstånd för att hoppa. Och att den fortfarande är så hoppglad om ni haft det så här (och värre ändå) i tre år? Vet många hästar som hade tappat hopplustan istället och börjat vägra. Kvick i benen är hon också, fast hon kommer obalanserat och det blir konstiga språng så gör hon sitt bästa för att inte riva.
Men jag håller med om att jag inte tycker ni är redo för höjden - nu klarar ni er för att hästen är snäll och hoppar felfritt även när ni kommer fel, men det är ju inte så man vill rida.
Håller med flera som tryckt på grundridningen. Kan du få henne att gå lösgjord i låg form så att hon slappnar av och ryggen kommer upp, istället för att stressa runt som ni gör nu, så tror jag mycket är vunnet. Galoppbommar/bockar på volt upplever jag också är ett bra sätt att träna på att ha en rund och balanserad galopp. Kanske några dressyrlektioner rentav, om ni inte redan rider för dressyrtränare?
Jag har ridit min häst i över tre års tid, vi är definitivt redo för högre höjder. Vi har placeringar i 1 m och 1,10 så så dåliga kan vi vi inte vara.
Jag ville ha tips på hur jag ska förbättra min sits och det skrev du i den sista delen, den uppskattar jag! Även om vi redan testat det och håller jag inte i henne drar hon och vi har faktiskt gått omkull pga av det, så utan tyglar över studs blir det inte.
Anledningen till varför jag "kastar" mig fram skrev jag ovanför...
Men tack, nu mår jag mycket bättre....