Kan någon hjälpa mig till en bättre hoppsits?

I

Illusiion

Kan någon här som har något som hjälpa mig till en bättre hoppsits?

Jag vet att jag lägger fram överlivet för mycket så att jag tynger ned hennes framdel, vilket kan leda till frambensrivning.
För tre år sedan när jag köpte henne gav jag inte tillräckligt med hand så hon hoppade dåligt med ryggen, detta ledde till de problemet jag har nu..

Har något nått förslag på hur jag ska göra? :)

En film där jag hoppar:
http://www.youtube.com/watch?v=IeZILfBRKtQ

(OBS! Min häst är stark och het, och har en dålig galopp så det vet jag redan ;))

Sv: Kan någon hjälpa mig till en bättre hoppsits?

Varför hoppar ni så pass höga hinder när hästen har en så fruktansvärt dålig galopp och du kastar dig fram över hindren? Ni är helt uppenbart inte redo för det än :crazy:

Jag hade hellre satsat på låga hinder, gärna studs och utan tyglar för din del. Att hoppa studs med armarna rakt ut gör under för balansen, och det skulle förmodligen få din häst att inte rusa så.

Varför hoppar ni så pass höga hinder när hästen har en så fruktansvärt dålig galopp och du kastar dig fram över hindren? Ni är helt uppenbart inte redo för det än :crazy:

Jag hade hellre satsat på låga hinder, gärna studs och utan tyglar för din del. Att hoppa studs med armarna rakt ut gör under för balansen, och det skulle förmodligen få din häst att inte rusa så.

Jag har ridit min häst i över tre års tid, vi är definitivt redo för högre höjder. Vi har placeringar i 1 m och 1,10 så så dåliga kan vi vi inte vara.

Jag ville ha tips på hur jag ska förbättra min sits och det skrev du i den sista delen, den uppskattar jag! Även om vi redan testat det och håller jag inte i henne drar hon och vi har faktiskt gått omkull pga av det, så utan tyglar över studs blir det inte.
Anledningen till varför jag "kastar" mig fram skrev jag ovanför...

Men tack, nu mår jag mycket bättre....

Ville också lagt träningen på lite lägre hinderhöjd, fokusera på att resa sig upp istället för fram. Sätt en snodd i manen och tänk att handerna ska glida fram mot den, medan du fokuserar på att bara lyfta din kropp uppåt..
Galoppen stärks genom teknikövningar, typ studs och vill bli en fördel när du lyfter upp hindren igen.. Samtidigt så vill nog hästen också kännas mer kontrollerbar om hon få bakbenen mer inn under sig.
ALLA kan hoppa högt, det är det mellan hindren som ofta ställer till det.. Ser ut till att du har en mkt trevlig och positiv häst, så ta till vara på den.. Hoppa lite lägre på träning och fokusera på detaljer e inte fyfy :)
Vad säger din tränare?

Vi kämpar på med låga hinder, problemet är att hon tycker att det är så roligt att hon slår knut på sig själv ;) Galoppen jobbar vi med just på det sättat som du föreslog och den utvecklas med och mer hela tiden, i början kunde hon inte ens galoppera så allt är en framgång :)
Vilken bra idé det där med snodden, det ska jag absolut testa!!!!

Min tränare säger precis som du, problemet är att det är 5 andra som rider i min grupp så tyvärr blir det inte så mycket focus på min sits utan mer att få Pearl kontrollerbar.

Jag skulle skriva att grundridningen är den som ser ut att vara erat största problem, till exempel, galoppfattningen i början,
Varför inte göra en halvhalt och fatta på ett ställe där hästen har en ärlig chans att få en bra fattning, galoppen blir aldrig
bättre än fattningen. Hästen är inte heller på hjälperna - mellan hand och skänkel - om du har den på ytterhjälperna så kommer
den inte att välta i svängarna och bli betydligt mer rakriktad så att den får de rätta förutsättningarna föratt både galoppera och hoppa bra.

Lycka till!

Känner igen problemen, har själv en starak och het häst, och tyvärr kan sånna ibland vara en dödare för sitsen, spec när som är så ärliga som din ser ut att va ;)

Nr 1, be din tränare peta på sitsen, det ska h*n kunna göra även om ni rider i grupp. Ni hoppar ju en och en.. Blir du mer uppåtriktad och ngt "segare" i språnget vill din häst också bli det. För mig ser det ut som om hon hoppar väldigt mkt på fart, därav din "störtpilot" stil, detta går att ändra, men det kräver jobb.
Låga hinder är svårt på dessa hästar, men också A och O, bygg lågt, rid på en volt runt tills du känner att hon är avspänd och mellan hjälperna, rid så på, efter hindret rider du henne in i en halt asap.. Försök så att korta sträckan till haltet succesivt, samma går att göra i en anridning ibland, cluet är att hon ska lära sig att du bestämmer och vänta på dig.
Bygg samtidigt så lågt att du kan fokusera bara på sits, fyrkantiga oxrer ger dig lite tid - upp och fram med handen, mjukt ner och tillbaka med handen i landningen - då är du på plats till att rida med en gång ni landar..
Sjänkelvikning in mot hindret räta upp några steg framför och hoppa, flytta sen för sjenkel, gör halt eller rid rkat fram efter. Variera, detta får henne att lyssna.
Hitta något över hindret du kan titta på till en början, detta hjälper dig att komma ihåg - bygg smart..
Trånga serier, ni får inte plats att skjuta iväg på samma sätt, hon måste sätta bakbenen under sig i språnget och du måste va på plats att rida med en gång ni landar. Muskelbyggande och teknik ;)

Har mer på lager då jag bara har haft den typen hästar och samma problem med sits, som min ena tränare så fint sa "du, Jeanette, du vet att hindret bara är 110 och att det är din häst som ska hoppa det? -Ja- SÅ varför lyfter du den över som om det skulle va 145 då? :p"

Stå i lätt sits i trav. Du kan variera med att stå två steg sen sitta ett, stå två osv. Gör underverk med sitsen/balansen.

#7 Tusen tack för de bra tipsen!! Ska prövas redan imorgon! :D
Du har möjligtvis inte något tips för vad man ska göra när hästen blir så het att hon bli okontaktbar? ^^ Jag brukar sakta av och skritta tills hon blir lugn, men det fungerar ju tyvärr inte på tävlingsbanan. Dock är problemet inte så stort där, det är mest på framridningen :P

#8 Menar du helt vanligt längs fyrkantspåret? :)

Travövningen #8 kan göras var som hälst ;)

Jaa du, det är ju sånna situationer man gärna vill träna bort - inne på tävlingsplan är det inte mycket man får gjort.. Min taktik har stort sett varit, hoppa,bromsa,svänga och mjukna.. Minst möjligt tjafs, strikta enkla kommandon som hon lyder.. Samt ibland korta anridningar för att hon inte ska snurra upp sig så.
I ditt fall ville jag nog tränat lydnad,lydnad och lydnad, gärna på lägra höyder där du vet att du kan trycka henne in på ett trångt steg utan att det får problem för hindret. Fokusera på ridning, lydighet og rytm, hetheten kan lika gärna komma utav stress hos hästen, samt att hon känner att hon måste öka tempot för att klara av höjden.. Förstår du hur jag menar?

Min taktik på PP i samband med tränare har varit lydnad, dom övningarna bla som jag nämnt över, och att skala ner alla kommandon till ett minimum av korta, konsisa och tydliga beskjeder.

Okontaktbarhet är inte kul, vet inte vad du rider på för bett? Tar hon bettet, sticker? Svårt att veta när man inte sett hästen och situationen, för reaksjonen på henne kan bero på så mkt.:)
Min skrittar sig inte lugn i sådana situationer, det klarar hon inte, har mer än en gång diagnostiserat den hästen med ADHD och stark sådan, därför korta klara beskjed. Det har fungerat för oss :)

Vet du vad- jag tycker inte alls du har så dålig sits!

Några språng är det faktiskt riktigt bra, några räcken när hästen kommer helt rätt och gör ett bra språng. Visst, du slänger dig lite väl mycket fram- men inte hela tiden.
Jag tror det blir en liten stressgrej hos dig när du inte kommer helt rätt, att vill skynda dig med och som du säger inte hålla fast henne i språnget.

och jag tror att du är duktig över små hinder, det är ju när det blir större sånna saker kryper fram. Du är följsam, du är nogrann och du har en bra känsla tycker jag!!!
Men din ponny är inte enkel. Och eftersom den inte riktigt kan reglera sin galopp är det svårt att komma rätt hela tiden. Jag tror din sits blir bättre när galoppen blir bättre.

Hade inte läst klart alla svar du fått, men jag tycker du fick onödigt med skit! Din ponny kan hoppa, du kan rida. Men du får jobba mer på både ridbarhet och sits. Men jag tycker inte du behöver sänka nivån.

En sak du kan tänka på är att när du kommer nära ett hinder- särskilt ett räcke så hoppar hästen ofta ett kort språng och du behöver inte käma för att vara med. Låt hästen hoppa under dig och slappna av!

#10 Förstår precis vad du menar!:)
Det är så att ju högre hindrerna blir desto lugnare och uppmärksam blir hon. På denna filmen hade hon snurrat upp sig en hel del eftersom hade fått vänta en stund, man annars brukar hon ta de lugnare och bli lydigare när det är högre :)

Rider på ett vanligt 2delat bett. Vill inte betsla upp bara för att hon är hoppglad ;) Men hon sticker inte riktigt, kan få henne att sakta av om jag ryter på henne men det känns ju inte heller helt bra eftersom hon blir så upprörd då.

#11 Tack!!! :D
(häst*, hon är hela 158 cm ;))
Det där med att det blir en stressgrej kan nog absolut påverka! Vill verkligen inte råka dra henne i munnen...

Ska börja försöka slappna av mer! :)

Min bedömning gör jag utifrån det jag sett på filmen, därför vill jag inte att du hakar upp dig på visa "småsaker" som du upplever det är...

Det jag skulle göra för att förbättra ER som ekipage skulle vara att galoppera, massor! Rakt fram och gärna fort för att hästen ska bygga upp "galoppmusklerna" den är väldigt springig och kommer inte till arbete som de är just nu.
Att galoppera en sån här häst på stora ängar, bra uterittsvägar hjälper mycket mer än man tror, det får kondition, bygger rätt muskler och lär sig hur den ska göra med kroppen. Även Du lär dig hur hästen ska galoppera, inte bara vispa med benen.

Hindren i sig är inget problem för varken dig eller hästen, men det är allt där imellan som blir ett problem. Få ut hästen för skänkeln, forma och även få med yttersidan i både trav och galopp.

Sitsen kan du tänka lite mer lugn, kasta inte fram handen utan lägg fram handen mjuk längs mankammen, samtidigt som du tänker Hälen ner, titta i taket...

Lycka till

På denna film är din ridning mycket bättre!

Trotts missförstånd så har du mycket bättre benen om, skulle ändå vilja ha en mer stilla hand som låter hästen få börja galoppera mer med bakbenen, om du känner att de går för fort då, måste du träna mer galopparbete.
http://www.youtube.com/watch?v=I7tUG3jtsjU&NR=1

Nu är jag fräck och ifrågasätter här. Jag vet inte hur hästen går när man tar bort hindren men utifrån vad man får se här är det ju lite utav ett bekymmer att hästen är springig. Hur ska det då hjälpa om man galopperar fort? Varför inte i stället satsa på övergångar, tempoväxlingar och en lugn och trevlig arbetsgalopp? Där får man ju in både lydnad och stärkande. Uppenbarligen kan ju hästen redan löpa och har den typen av muskler, eller?

Har nu en häst som varit i vila länge som nu är under igångsättning. Hon har inte orken till att hålla en kort galopp då den typen av muskler inte är tränade. Därav min teori.

TS: jag har nu inte sett din häst annat än i videon så jag vet inte alls hur stark hästen är i sina gångarter i övrigt. Detta inlägg är inget vetenskapligt eller professionellt uttalande på något sätt utan så jag hade löst detta med galoppen hoppsitsen lämnar jag åt de som håller på med grenen.

Hästen har ju en otroligt dålig galopp och blir väldigt passig. Så jag skulle jobba med övergångar övergångar övergångar så den först och främst får en stark tretaktig galopp!!

Nu är jag fräck och ifrågasätter här. Jag vet inte hur hästen går när man tar bort hindren men utifrån vad man får se här är det ju lite utav ett bekymmer att hästen är springig. Hur ska det då hjälpa om man galopperar fort? Varför inte i stället satsa på övergångar, tempoväxlingar och en lugn och trevlig arbetsgalopp? Där får man ju in både lydnad och stärkande. Uppenbarligen kan ju hästen redan löpa och har den typen av muskler, eller?

Har nu en häst som varit i vila länge som nu är under igångsättning. Hon har inte orken till att hålla en kort galopp då den typen av muskler inte är tränade. Därav min teori.

TS: jag har nu inte sett din häst annat än i videon så jag vet inte alls hur stark hästen är i sina gångarter i övrigt. Detta inlägg är inget vetenskapligt eller professionellt uttalande på något sätt utan så jag hade löst detta med galoppen hoppsitsen lämnar jag åt de som håller på med grenen.

Att galoppera ute och i ett högre tempo hjälper ju till att ha en god galopp igenom kroppen... och därifrån kunna jobba med tempoväxlingar. Att börja med det i den galoppen som den har på filmerna är inte fördelaktigt. Då de lätt blir vispigt med bakbenen...

Man får inte vara rädd för att låta de Galoppera. Övergångar är helt klart bra! säger inget annat, men på en sådan här typ häst kan de leda till att den blir mer stressad och ännu mer vispig, alltså kommer inte till arbete alls utan sänker ryggen och huvudet åker upp.

Att få hästen att galoppera ordentligt innan man börjar "mixtra" är sak 1A, tycker jag.
Att få den att galoppera på kanske galoppbommar kan hjälpa en sådan här häst jättemycket. Ha en linje med kanske 5 galoppsprång och ha galoppbommar där emellan kan bygga massor.

Att galoppera ute och i ett högre tempo hjälper ju till att ha en god galopp igenom kroppen... och därifrån kunna jobba med tempoväxlingar. Att börja med det i den galoppen som den har på filmerna är inte fördelaktigt. Då de lätt blir vispigt med bakbenen...

Man får inte vara rädd för att låta de Galoppera. Övergångar är helt klart bra! säger inget annat, men på en sådan här typ häst kan de leda till att den blir mer stressad och ännu mer vispig, alltså kommer inte till arbete alls utan sänker ryggen och huvudet åker upp.

Att få hästen att galoppera ordentligt innan man börjar "mixtra" är sak 1A, tycker jag.
Att få den att galoppera på kanske galoppbommar kan hjälpa en sådan här häst jättemycket. Ha en linje med kanske 5 galoppsprång och ha galoppbommar där emellan kan bygga massor.

Precis som du säger så blir Pearl "vispig" med bakbena när vi tränar övergångar! Men jag känner samtidigt att det ger lite resultat men jag tror att våra galoppturer ger mycket mer! ;)

Den största anledningen till varför hennes galopp blir så dålig är för att hon blir så het! Förut när jag tog i henne innan hindrerna började hon byta galopp och hoppa fram, just för att jag försökte lugna henne. Nu tappar hon bakbena istället.. :cool:

Tänker endast ge kritik på din sits eftersom det var det du bad om :D
Jag tycker den är ganska bra. Andra filmen som någon bifogade, till och med mycket bra! Det enda jag tycker är att du borde tänka på att trampa ner hälarna och rikta tårna framåt, de pekar ofta utåt. Och att ta in armbågarna ;)

Annars mycket trevlig häst tycker jag, ni är fina ihop!

Många gör det misstaget att glömma benen när de rider på en het häst.
Hon behöver lika mycket skänkel som en "vanlig" häst för att inte tappa bakbenen...
att rida linjer med låga hinder och galoppbommar inne i serien ssamtidigt som du har benen om stärker henne galopp och även din känsla hur du vill att de ska kännas...
Hoppa även mycket studs kan vara bra.

Samtidigt glöm inte att din sits och dina inverkningar måste vara nog så exakta och precisa på en häst som den här som på en häst med lugnare temprament, här måste man bara vara snabbare som ryttare.

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 209
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 778
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 265
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama