Kan någon förklara hur det fungerar med angloarabregisterna!

Masse

Trådstartare
Jag har förstått så mycket som att det finns olika. Men har noll koll dels vilka olika det finns och dels vad de innebär.
Som exempel är alla de olika godkända av ASVH?

Sv: Kan någon förklara hur det fungerar med angloarabregisterna!

Det finns 3 huvud sektioner I, II, och III.

I sektion I hamnar ALLA som består enbart av engelskt fullblod, arabiskt fullblod och Angloarabiskt (xx, ox eller x föräldrar alltså)

I sektion II har du hästar som har annan ras i sig än xx, ox och x tex halvblod. Dock får den inte vara mer än 1/16del.

I sektion III har du anglokorsningar. Andelen Anglo måste vara minst 50% så tex ett halvblodssto betäcks med Kilroy x (50/50 ox/xx) hamnar här.

I sektion I och II får hästarna dessutom tillägget AA eller AC beroende på hur mycket arabblod de har i sig. AA är över 25% och AC under 25%.

I sektion II och III får korsningsraserna INTE vara arbetshäst, kallblodsras, ponnyras eller "okänt"

Något klarare?

Glömde ju, Ang ASVH

Sektion I borde godtas av ASVH rakt av, de andra sektionerna borde ju godtas om den korsade rasen är halvblod?

Lite enklare, tror jag!
Att om jag betäcker ett fullblodssto med t ex Business X så trots att det blir med engelskt fullblod i fölet blir det en klass I och kan utan vidare användas i halvblodsavel. Även om det blir en AC eller?

En sådan avkomma ska hamna i Sektion I med AC tillägg, ja.
(jag funderar själv på Business till ett av mina xx-ston)

Andelen arabblod blir ju 12,5% med Business som pappa och xx-mamma.
Sen finns det även ett "A och B-register" i sektion I där man delar in om härstammningen är godkänd, dvs om man använt godkänd hingst eller inte.
Tex Business ger avkommor i A registret medans en arabhingst godkänd av SAHF men inte SAAF ger avkommor i B registret.
Det tar precis som i ASVH 3 generationer att få härstammningen godkänd.

Hittade den här gamla tråden och måste klargöra vissa saker som inte stämmer här.
1. Business är en sekt. II anglo då han har viss procent främmande blod i sig och alltså inte är ett rent angloarabiskt fullblod. Han är m a o en AA (angloarab).
Hans avkommor registreras alltså i sekt II oavsett vilket sorts fullblod (arab, anglo el engelskt) stoet tillhör.
2. Det finns endast 2 gdk hingstar idag i Sverige som är angloarabiska fullblod och tillhör sekt I (betäcknas *AA*= angloarabiskt fullblod) och som därigenom även lämnar sekt I avkommor med arab- anglo eller engelskt fullblodssto.

Var i hans stamtavla hittar man det främmande blodet? *nyfiken*

Eftersom Stubin var rent angloarabiskt fullblod så måste det ju vara på
moderns sida (franskt blod) man hittar det.

Men han har ju bla stamboksförd avkomma hos ASVH? Har de då missat detta eller godkänner de också anglos i avd II?
Vilka är hingstarna i avd I? Kilroy, han är väl rent xx och ox, vem mer?

Tänker detsamma, det brukar ju vara de med Shagyaarab i sig som inte räknas som äkta men jag kan inte hitta det i stammen.

Alltså...jag förstår inte varför Kilroy x och Shiva du Loup x är *AA* men inte Buisness x. :confused: Kan någon förklara? :D

Shiva du Loup x

Kilroy x

Alla tre har ju enbart xx, ox och x-blod hur långt bak som helst.

:confused:

Senast ändrad:

Men det framkommer ju inte vart det främmande blodet kommer in?
Står ju enbart att han har mindre arabandel därför AC?
Sek II pga inblandning av främmande blod, varför då inte skriva vad det främmande blodet är? På hemsidan menar jag.
Eller han har ju 29% asch jag ger upp så invecklat...

Utdrag ur länken ovan;

Avelshingsten Business x (29,01% ox) är efter SM-segraren i fälttävlan 1992 Stubin x. Modern är ett franskfött anglosto. Business mäter 167 cm i mkh. Hingsten har tävlat med placering i Svår fälttävlan både i Sverige och utomlands. Business 1102, Sektion II, AA – AB-premierad för angloavel

En sektion II häst (AA) kan ALDRIG lämna en avkomma i sektion I (*AA*)
(detsamma som för engelskt resp arabiskt fullblods-avel, har man blandat in annat blod någonstans är "fullblodsstatusen" ett minne blott)

Business har ofta blivit marknadsförd som "angloarabiskt fullblod" vilket är helt felaktigt. Han är "bara" en "angloarab".

Tyvärr är detta något som allmänheten i stort inte har en aning om. De flesta tror att "en anglo är en anglo är en anglo" d v s angloarabiskt fullblod.
Dessutom är det också så att många annonseras ut som angloarabiska fullblod men som inte är det.

Hoppas detta har rätat ut några frågetecken.

Modern är ju också ren angloarab. :confused:

Bise Knees x

Kan kanske vara den där *unknown* som finns på mödernet som är den "felande länken"?

Och som du skriver så är Bise Knees en angloarab (AA) inte ett angloarabiskt fullblod (*AA*)

Senast ändrad:

Jag var ju en av de som trodde att han gav ett "äkta" angloarabiskt fullblod med vårt sto.
Eftersom de också får beteckningen x efter namnet så tar man för givet att de är äkta.I min värd har en anglo varit en anglo, har trott att det blir en partbreed utan motsvarighet till gröna papper annars en sek III.
Men ASVH godkänner både sek I och II eller finns det ngr restriktioner där?

Senast ändrad:

Jag var ju en av de som trodde att han gav ett "äkta" angloarabiskt fullblod med vårt sto.
Eftersom de också får beteckningen x efter namnet så tar man för givet att de är äkta.I min värd har en anglo varit en anglo, har trott att det blir en partbreed utan motsvarighet till gröna papper annars en sek III.
Men ASVH godkänner både sek I och II eller finns det ngr restriktioner där?

Ja det där X:et används lite hur som helst tydligen. Men skall det vara rätt så skall det endast finnas bakom namnen på angloarabiska fullblod (sekt I), alltså inte bakom angloaraber (övriga sekt).

Vad det gäller ASVH och vad de godkänner/inte godkänner så verkar det vara ganska "luddigt" men borde vara sekt I och II iaf.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: manda
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka