Kan någon förklara hur det fungerar med angloarabregisterna!

Sv: Kan någon förklara hur det fungerar med angloarabregisterna!

En enkel och rättvis benämning på sektion II-anglona borde vara *angloarabiskt halvblod*.
Med den benämningen blir allt ganska solklart eller hur?

Sekt I: Angloarabiskt fullblod
Sekt II: Angloarabiskt halvblod
Sekt III: Angloarabisk korsningshäst (eller ngt)

http://www.anaa.fr/etalons.php5?idGroupe=94
Länken ovan visar godkända anglohingstar i Frankrike och man ser snabbt att det är fler AA-hingstar än *AA*-hingstar. Alltså är det vanligare med anglohingstar (med inslag av max 6,25 % annat blod) än med angloarabiska fullblodshingstar (endast fullblodsraser).

Ex: Här har ni ett angloarabiskt fullblod, en förstagångskorsning (50 % ox) med fader ox och moder xx eller araber och pur sang som de anger i Frankrike.
Daswam *AA*
http://www.anaa.fr/etalons-fiche.php5?id=4249&idGroupe=94

Att ange pur sang eller thoroughbred är tydligt. På angloaraberna kör man ofta med x vilket brukar stå för både sektion I och II. Det blir tydligare om man efter hästens namn anger *AA* eller AA.

Ex.
King Size AA
http://www.anaa.fr/etalons-fiche.php5?id=4357&idGroupe=94

Fandzi de St Paul AA
http://www.anaa.fr/etalons-fiche.php5?id=3829&idGroupe=94

Kilroy *AA*
Zalmiyac *AA*
Business AA
Stubin *AA*

Anglosar är både sekt I och II, men sektion I är angloarabiska fullblod.

Att tro är att inte veta, men sektion II borde inte vara något hinder för ASVH, det finns ju både tyska och franska halvblodsraser i ASVH (och andra länders raser) och även shagya-blod längre bak.

Sektion III = angloarabkorsning är ju inte heller omöjligt att de godtar. Exempelvis om Jaguar Mail betäcker ett arabsto borde den avkomman kunna tas emot av ASVH:s registratur. Både Selle Francais och arab är ju godkänt i svensk halvblodsavel.

Jaguar Mail x arabsto blir ju en anglokorsning. Jaguar Mail har över 83 % fullblodsinslag (83,90 %) med shagya-blodet inräknat . Jaguar Mails avkommor med arab eller angloston kan registreras i AACR-registret (anglokorsning). Använder man angloarab, fullblod eller arab i nästa generation blir den avkomman tillhörig sektion II (angloarab).

Här är ett exempel på en AACR-registrerad: Jaguar Mail x anglostoet Kon-Tiki.
curious_cashew3.jpg

Business har ju testats för godkännande i halvblodsaveln så åtminstone den anglon torde vara möjlig att få godkänd av ASVH.

Kon-Tiki är stamboksförd hos ASVH och hennes son efter JM har gröna papper!:)
Så sek II godkänns hos ASVH och även då sek III i vissa fall.. Jaguar Mail är godkänd hos ASVH så Kon-Tikis son kunde registreras direkt hos dem också.

Personligen tycker jag att det bästa är om beteckningen x efter ett hästnamn möstrar ut, eftersom "x-et" används både för att ange angloaraber och för angloarabiska fullblod. Betydligt tydligare är det med AA och *AA*.

Kolla in stammen på Tunes of Glory här anges PS (fullblod), *AA* (angloarabiskt fullblod) och AR (arab) på namnen i härstamninmgen.
Tunes of Glory *AA*
http://www.anaa.fr/etalons-fiche.php5?id=4513&idGroupe=94

Quack *AA*
http://www.anaa.fr/etalons-fiche.php5?id=4441&idGroupe=94

Tcherkou AA (fux med rabicano-anlag - vit in flank och buk)
http://www.anaa.fr/etalons-fiche.php5?id=4462&idGroupe=94

En av de mest kända angloaraberna (AA) med främmande blod är Ramzes. Han hade fullblodsfar och shagyamor. Mycket vanligt namn i våra svenska stamtavlor. Tror att shagyarab räknas till 98 % arabblod.

En mer nutida känd angloarab är fälttävlanshästen Tatchou ( e. Faristan AA, u. Taizka de Jurgny AA) tävlad av Nicolas Touzaint. Och en häst som gjorde anglorasen känd över en natt var Dileme de Cephe när han vann världscupen i hoppning 2004, också en AA-anglo.

Om en häst (tävlingshäst, hingst eller avelssto) är AA eller *AA* spelar ingen roll, bara det anges rätt, det blir rörigt annars och för folk som nyligen hittat till rasen kan det bli näst intill obegripligt.

Man anger (kanske av tradition) endast ox-halten, inte xx-halten på angloaraber. Men för AA-hästar skulle man kunna ange procen på ox, xx och annat blod. De flesta verkar inte ens känna till att en angloarab kan ha främmande blod (halvblod och shagyarab).

Tack Anki! Verkligen intressant:)
Tycker att AA och *AA* vore guld att använda.

Hade själv inte en susning om att anglo fick innehålla annat blod än arab och fullblod.

Jag har tidigare ägt två angloaraber, en AA och en *AA*. AA-stoet hade shagya-blod. När jag köpte henne hade jag ingen aning om att hon hade shagya-blod. Hur som helst är hon fortfarande den bästa häst som jag har ägt. Några bilder när jag hoppar dem ses här nedan. Foto: Eva Sundberg.

saidie_lundberg_90cm_bjorkracke2.jpg

SAIDIE II AA (51,35%), (SWE)
e. THAIGUER AA (55,06%), (FRA)
u. MELODIE D´AMOUR AA (47,65%), (SWE) e. TODDHURST PS
saidie_lundberg_90cm_bjorkracke.jpg

och

memory_4.jpg

It´s King´s Memory, *AA* (26,76 % ox)
e. King´s Bonus 798 (GB) PS
u. Morning Melody *AA* e. Gardian *AA*
memory_1.jpg

Saidie II ser verkligen fin ut:love:
lite OT men tog du ngt föl på henne?

Nej, jag tog aldrig föl på henne.
Hon har däremot två avkommor med King´s Bonus och en med Phaéton med tidigare ägare.

Jag vet att dottern FANNY AA (41,33%) efter Phaèton sedan har betäckts med halvblodshingst. En sådan avkomma registreras hos ASVH men kan också tillägsregistreras i sektion III (anglokorsningsregistret) - en sådan avkomma kan säkert om de blir en hingst visas för svensk halvblodsavel - då stammen är godkänd på både hbl och anglosidan. 50 % anglo minst för att registreras i sektion III. (Man kan tillägsregistrera om man även vill ha möjlighet att delta i angloarrangemang).

Själv gillar jag dessa två hoppbilder på Saidie då hon hoppar på det 90 cm höga björkhindret som om de vore 140-högt.
Lägger också in en bild då vi hoppar ett krondike på terrängbanan.
saidie_dike.jpg

Foto: Eva Sunbdberg

Hej
Det är inte sektionen (detta gäller sektion I ocxh II) som avgör om hästens godkänns av ASVH utan om hästen har en godkänd härstamning enligt ASVH. Det avgör de från fall till fall.

Är anglon efter en av SAAF godkänd hingst brukar det inte vara några frågetecken från ASVH.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka