kan någon förklara för mig vad Levandedjurbesiktning är?

F

Fantasi

Har förstått att detta genomförs då man sänder ett djur (häst) till slakt, men låter i mina öron lite konstigt då hästar ofta sänds till slakt pga att något är fel och eller hästen är sjuk? Många hästar är ju halt då dom sänds till slakt?

tack och bock för den som gör sig besväret att förklara..:bow:

Sv: kan någon förklara för mig vad Levandedjurbesiktning är?

Jag kan bara svara för hur det var förr, när nödslakt avlivade hemma men köttet togs tillvara trots det.

Då behövde man ett max 24h gammalt veterinär intyg innan man avlivade. "Köttet" skulle besiktas, för det skulle bli människomat.
Spelade ju ingen roll om hästen var halt alltså.
Hästen skulle inte vara allmänpåverkad/sjuk.

Sedan kom nödslakt hem och avlivade o avblodade.
Sedan tog de med sig den döda hästen.

De få hästar som inte är behandlade med någon otillåten medicin kan inte längre bli människomat om de avlivas hemma.

Sv: kan någon förklara för mig vad Levandedjurbesiktning är?

Levandedjurbesiktning görs precis innan man slaktar hästen på slakteriet, inget märkvärdigt, veterinären bara tittar på djuret och vid dåligt allmäntillstånd kan det bli destruktion, alltså det går inte in i livsmedelskedjan. har det inte ändrats det sista åren så är det nog samma nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 109
Senast: super
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat