Kan mitt sto vara dräktigt?

Cicci

Trådstartare
Jag har precis köpt ett 9-årigt nordsvenskt sto och fick veta när jag hämtade henne att hon fram tills att jag hämtade henne i fredags har gått i flock där det funnits en 1-årig ardennerhingst. Det är alltså ett fjolårsföl som inte blivit avvant utan har gått med sin mamma tillsammans med resten av stona. Hur orolig behöver jag vara att mitt sto är dräktigt? Hon har tidigare fått två föl så hon vet ju uppenbarligen hur det ska gå till...
 
Blir ardenner-hingstar könsmogna senare än ädlare hästraser? En snabb googling visade att vissa hingstar blir könsmogna redan vid 8-9 månaders ålder eller tidigare.

Citat från förra ägaren: "Men då får du ju en bonus!" :banghead:
 
Blir ardenner-hingstar könsmogna senare än ädlare hästraser? En snabb googling visade att vissa hingstar blir könsmogna redan vid 8-9 månaders ålder eller tidigare.

Citat från förra ägaren: "Men då får du ju en bonus!" :banghead:

Skitsnack rent ut sagt. Jag vet ett russ som inte skiljdes från sin mamma och betäckte henne innan han fyllt ett år :meh: Ett russ räknar jag inte som en ädel häst/ponny.

Edit: Tur att du köpte henne, fd ägare verkar ha noll jäkla koll rent ut sagt :crazy: "Bonus", jo tjena :banghead: :rage:
 
Jag får alltså ta ut veterinären och kontrollera. Jag har bara svårt att se på vilket vis det är en bonus att få ett korsningsföl nordsvensk/ardenner "på köpet". Finns det ens någon marknad för sådana föl?
 
Jag får alltså ta ut veterinären och kontrollera. Jag har bara svårt att se på vilket vis det är en bonus att få ett korsningsföl nordsvensk/ardenner "på köpet". Finns det ens någon marknad för sådana föl?

Ja, slakthusen i Italien :meh:

Är hon dräktig och det går att spruta så göra det. Att föda upp ett föl är dyrt och inte helt simpelt. Renrasiga kallblod av bra kvalité går redan på för lite pengar och en oplanerad kallblodskorsning är mer eller mindre värdelös. Det kanske låter lite väl hårt men det är sanningen.
 
Skitsnack rent ut sagt. Jag vet ett russ som inte skiljdes från sin mamma och betäckte henne innan han fyllt ett år :meh: Ett russ räknar jag inte som en ädel häst/ponny.

Edit: Tur att du köpte henne, fd ägare verkar ha noll jäkla koll rent ut sagt :crazy: "Bonus", jo tjena :banghead: :rage:

Busk-avel kan man lätt kalla det. Han har haft både mor och mormor till mitt sto och avlade vidare på dem för att de hade så trevligt lynne. Det är väl inte fel i sig men då kanske man ska se till att använda bra hingstar och inte den man råkade ha hemma.
 
Busk-avel kan man lätt kalla det. Han har haft både mor och mormor till mitt sto och avlade vidare på dem för att de hade så trevligt lynne. Det är väl inte fel i sig men då kanske man ska se till att använda bra hingstar och inte den man råkade ha hemma.

Tja, det finns ju seriösa hingsthållare med ston som avlar på sina egna hingstar ;) men jag förstår hur du menar :)
 
Ja, slakthusen i Italien :meh:

Är hon dräktig och det går att spruta så göra det. Att föda upp ett föl är dyrt och inte helt simpelt. Renrasiga kallblod av bra kvalité går redan på för lite pengar och en oplanerad kallblodskorsning är mer eller mindre värdelös. Det kanske låter lite väl hårt men det är sanningen.

Jag ska allvarligt fundera på saken. Jag som inte ens kan sälja min ridtravare för att jag är rädd att hon hamnar fel, hur ska jag kunna sälja denna (eventuella) fölunge då?
 
Jag tror att sannolikheten för dräktighet är stor. Många är naiva och tror inte att ettårshingstar är könsmogna alternativt att de inte når upp. Vissa kan inte ens föreställa sig att stoet kan lägga sig ner.

Hoppas att ditt sto inte är dräktigt så att du slipper allt bekymmer som en oönskad dräktighet medför.
 
Spelar det någon roll hur jag själv hade känt? Nej, inte det minsta för det är ändå upp till TS vad denne känner själv. Det kan inte någon annan bestämma åt denne.

Jag tänkte mer på den fakta och erfarenhet du baserade din avsaknad av oro på. Hade en ettårshingst besökt mitt sto (för jag hade inte varit så oansvarig att låta henne gå med en intakt åring) hade jag varit jäkligt orolig för ev dräktighet och ev betäckningsskador om det var ett ungt sto.

Det har inget med känslor att göra utan att en ettårshingst är mer än väl kapabel att göra ett sto dräktigt.
 
Jag tänkte mer på den fakta och erfarenhet du baserade din avsaknad av oro på. Hade en ettårshingst besökt mitt sto (för jag hade inte varit så oansvarig att låta henne gå med en intakt åring) hade jag varit jäkligt orolig för ev dräktighet och ev betäckningsskador om det var ett ungt sto.

Det har inget med känslor att göra utan att en ettårshingst är mer än väl kapabel att göra ett sto dräktigt.
Så för att få lov att inte vara orolig behövs fakta? Nej jag hade inte varit orolig i det läget (bara att göra det bästa av situationen), men det betyder inte per automatik att jag inte hade undersökt för att säkert få veta och gått vidare med handling beroende på svaret.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 545
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: nexxa
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 426
Senast: Stereo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp