kan man vänja en katt att inte vara rädd när den åker bil?

M

mjauen

kan man vänja en katt att inte vara rädd när den åker bil? Hur isåfall?
MIna katter är rädda, jamar och det blir lite halvblöta om tassarna.

Sv: kan man vänja en katt att inte vara rädd när den åker bil?

Skaffa en bra bur åt dem som du sätter fast med bilbältet så den inte åker omkring i bilen om du/ni måste tvärbromsa mm. Sen är det bara att åka, åka, åka så de vänjer sig. Har de problem med illamående kan du höra med veterinären om man kan ge dem någonting, men annars brukar de vänja sig bara man har tålamod själv och inte börjar rya och gapa på dem. :cool:

Åka kortare sträckor om det går och köp inte en för liten bur!

Katter har som regel svårt att åka bil därför att de har ett känsligt balanssystem. Visst kan man träna dem i att åka bil men tyvärr så brukar de tugga fradga och må illa. Du kan få åksjuketabletter till kissen som du ska ge drygt en timma innan avresa.
Ska man bara åka korta sträckor så behöver de kanske inte ta en tablett ( de blir dåsiga av dem) men ett tips är att inte ge mat några timmar innan, vätska är bra att ge.

mjauen skrev:
kan man vänja en katt att inte vara rädd när den åker bil? Hur isåfall?
MIna katter är rädda, jamar och det blir lite halvblöta om tassarna.

Jag gav bort min kattbur, för den stod bara och samlade damm.
Den ene katten vrålade konstant hela tiden han satt i bur (hur kul är det när man sitter i bilen i 8 timmar?!), och den andre blir superstressad av att stoppas in i en bur, att jag inte gör det mot honom.

Däremot är baksätet en trivsam plats. Åker vi långt ställer jag en kattlåda på golvet.

De gånger vi åkt tåg, har jag haft en helt vanlig, öppen flätad korg och katten i koppel. Då är det tvärlugnt hela resan.

Har katter ur en familj som alla hatar bilåkning. Börjar vråla redan innan man startat bilen, när vi hade kisse skadad och pendlade till Strömsholm var inte det så kul. Våra andra katter har inte något problem med bilåkning. Lägger sig i buren och väntar på att vi ska komma fram:angel: :)

Visst kan man vänja katter vid att åka bil, men det krävs tålamod och så är det självklart lättast att vänja de när de är små.
Min katt är inte alls förtjust i att åka bil medan mor och fars katt åker över 300 mil/år och tycker det är riktigt trevligt.

När vi tog hem våran yngsta katt skrek hon hejdlöst i 10 mil.
dock åkte hon då inte i bur eftersom det inte var direkt planerat att vi skulle få med oss en katt hem...
men hon blev succesivt tystare och nu är hon helt tyst.
dock gillar hon det inte. hon AVSKYR buren och springer och gömmer sig fort fort när man tar fram dem. Men så fort hon sitter i bilen är hon tyst.

Sen har jag en hankatt på 4 år som därimot aldrig lärt sig åka bil och hålla käften. han håller låda och vägrar slappna av...

Äldsta honan (syster till ovanstående) har däremot aldrig varit något problem...
hon sover och har det bra och tittat kanske lite misstänksamt på vad brorsan sitter och skriker om så oavbrutet...

tror endå de äldsta e ganska rutinerade i sitt bilåkande, det är dock min gula hane som inte fattat det än...
någongång kanske?

Mina gillar inte heller bilåkandet men jag har märkt att mörker brukar underlätta iaf. Lägg för en filt eller något över buren så slipper katten bli förvirrad över synintrycken.

Knapplån

Vi har en hankatt på två år som :love: ÄLSKAR:love: att åka bil, han blir nästan sur de gånger osm han inte får följa med.
Plockar jag fram buren kommer han genst springande och försöker nästan bryta sig in i buren. Han ska med, till vilket pris som helst. Väl i bilen är det mkt sällan han jamar.

och nåde oss om vi är borta för länge, då kommer han o möter oss på parkeringen o man ser nästan hur han tänker "Ni har varit hos mormor, det vet jag! Och jag fick inte följa med! Fy vad ni är dumma!"

(Den han ser som mormor är min mamma och Pyret brukar få följa med till henne ibland)

Men han vill helst åka lös i bilen, någon som jag inte gillar pga risken att han blir skadad. Händer det något så väger han några kilo när han kommer flygande... Men han ha råkt lös i våran gamla golf en gång, då satt han på hatthyllan bak hela vägen och kollade på allting.

//Lillan

Klart man kan. Min Sunny var hysterisk vid bilfärder i början, la sig på huvudet så det såg ut som om han skulle bryta nacken av sej själv, stack ut alla benen samtidigt genom gallret, spracng runt i buren och skrek, skrek, skrek. När jag började ha bägge i samma bur blev han lite lugnare men skrek fortfarande extremt mycket. Efter 5-6 långresor (38 mil) så lugnade han sig och kunde tom sova i buren. Då hade jag en Atlas 30 och hade som sagt två katter i den. Alldeles för litet tycke jag och tyckte jag gjorde en god gärning när jag byggde om famlijens gamla hundbur (använd till setter) till kattbur med kattlåda, liggkorg, ligghylla och vattenskålar. Sunny tyckte det var en dåligt ide och började skrika hysteriskt igen.. Men nu funkar det jättebra att åka bil, han är van vid den nya stora buren och åker helt tyst, sover gärna under delar av resan men tycker fortfarande inte om att åka själv.

Tror helt enkelt det är en vanesak. Skaffa en bra bur och kör, kör, kör så vänjer han sig;)

Trix skrev:
Jag gav bort min kattbur, för den stod bara och samlade damm.
Den ene katten vrålade konstant hela tiden han satt i bur (hur kul är det när man sitter i bilen i 8 timmar?!), och den andre blir superstressad av att stoppas in i en bur, att jag inte gör det mot honom.

Däremot är baksätet en trivsam plats. Åker vi långt ställer jag en kattlåda på golvet.

De gånger vi åkt tåg, har jag haft en helt vanlig, öppen flätad korg och katten i koppel. Då är det tvärlugnt hela resan.
*ryser* Vad händer om ni krockar? Dels kan katterna skada sig allvarligt i själva krocken och dels kan dom ta sig ur bilen om en ruta krossas eller dyl och gör dom d har du nog sett dina katter för sista gången:crazy:

I en större bur har ju katten även chans att se ut under bilfärden (även om den kanske måste sträcka lite på sig).

Mamma åkte ca 90 mil med sin katt för någon vecka sen och den enda bilfärd han gjort innan var till veterinären 2km hemifrån. I början hade katten undrat vad som var på gång men sen hade han lagt sig o sovit.

Han hade sele på sig under hela resan (även i buren alltså) och de stannade några gånger så att han fick gå ut en sväng för att ev göra sina behov och få lite att dricka.

När vi hämtade mamman til våran katt (ca 30 mils resa) var hon bara kattunge o hade knappt varit utomhus. Vi hade tre kattungar med i en stor hundbur (storlek till en schäfer ungefär) och där la vi in filtar och en glassbytta med kattströ. Första halvtimmen var kattungarna ganska oroliga men sedan sov de hela vägen och när vi skulle lämpa av den ena hos min mor fick vi nästan väcka dem.
De andra två honorna behöll vi och vi hade aldrig problem att åka med dem, de var väldigt små och åkte i samma bur (bara kortare sträckor givetvis!). Men de sa aldrig nånting sålänge de hade varann.
Så det är tydligen ganska individuellt. Men jag tror att träning är det enda osm hjälper... Och så måste man ju inte ut på den gropigaste o dammigaste grusvägen man kan hitta och träna på... Man kan ju försöka göra det bekvämt till katten...

//Lillan

Jag ska även påpeka att dessa tre kattungar var de minsta katter jag någonsin sett och de had einga problem att få plats i buren. De blev även små katter när de blev vuxna.

Att våran hankatt skulle ha lyckas komma ur den ena honan vi tog hem är fantastiskt! Han är nästan dubbelt så stor som henne nu!

//Lillan

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 079
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka