Kan man träna bort hopp-rädsla?

T

Tjalfe

Alla mina kompisar tränar/tävlar hoppning. Jag vill också göra det men jag vågar inte:o Jag har aldrig tränat hoppning direkt utan bara fått hjälp av nån kompis ibland. Har en fjordis som verkligen älskar att hoppa, han stannar aldrig framför hinder och har hoppat 110cm.
Jag får ont i magen och blir skakig varje gång jag ska hoppa. Rider jag mot hindret och känner att vi kommer helt fel så hoppar hjärtat upp i halsen på mej:eek:
Tror ni att jag kan komma över min hopprädsla om jag får en massa hjälp/träning från grunden? Eller kommer jag aldrig kunna hoppa med mina kompisar?
Min pappa har övertalat mej några gånger att hoppa över hinder på ca 65-70cm (hästen hoppar stort) och jag tycker det är jätte läskigt!:o Är rädd för "helikopter-hopp" och att hästen ska stanna eller trilla:crazy:
Eftersom hästen älskar att hoppa så vill jag kunna göra det med honom. Han blir så himla glad när vi tar fram hinder så han bara stuttsar runt:bump: :D
Har ni några tips?
 
Sv: Kan man träna bort hopp-rädsla?

Har samma problem själv, men bara när jag hoppar med de hästar jag själv haft eftersom de varit orutinerade och just haft såna skumm grejer för sig :angel: eftersom det förmodligen är jag som "hjälper" dom för dåligt och har lätt för att tappa balansen så har jag inte tyckt det varit kul att hoppa.

När det gäller hyfsat rutinerade hästar däremot så hjälper det oftast att man börjar träna på låga hinder och hjälper hästen att komma rätt, t ex att man travhoppar med bommar före eller hoppar 5½-an.
När man sen litar på att hästen kommer rätt och man själv börjar slappna av och kan mest hänga med, då blir det lättare att lära sig känslan för hindret.

Generellt när jag träningshoppar vill jag ha låga hinder, två hinder i taget (jag fäster mig lätt för mycket på själva hindret och för lite vid själva ridningen om jag bara har ett hinder, flera hinder på raken blir lite överkurs när man bara tränar). Och en häst jag kan känna mig trygg med på så vis att den inte brukar "skena" och inte bockar.
Helst vill jag också ha hunnit bygga upp lite grunder i dressyren så hästen är lydig och balanserad. Galoppbommar avdramatiserar övergången när man sen börjar med hindren.
 
Sv: Kan man träna bort hopp-rädsla?

Visst går det att träna bort sin rädsla - om man verkligen vill det själv och inte bara för att "alla andra" tycker att man ska göra det.

Jag är en riktig fegis och om jag inte håller igång hoppningen får jag nästan hjärtslag av ett litet krysshinder. Hoppar jag regelbundet så jag känner att jag har koll på mig själv och hästen är det kul!

Börja med enkla övningar som du känner dig säker på. Om du känner att du vill trava bommar i en månad innan du höjer svårighetsgraden så gör du det. Ta det i din egen takt. Det kan vara bra att ta hjälp av en tränare, en kompis eller din pappa som kan vara med och peppa dig, men låt dem inte pressa dig över din "komfortzon".

Som sagt - hoppa bara om du själv vill! Om hästen tycker att det är roligare än vad du tycker kan du alltid löshoppa eller låna ut honom till en hoppgladare kompis emellanåt.
 
Sv: Kan man träna bort hopp-rädsla?

Anridning i trav, litet hjälphinder och 5,5 meter till nästa hinder.

5,5 meter gäller för stor häst - minska avståndet för mindre fyrbeningar!
 
Sv: Kan man träna bort hopp-rädsla?

Jag tycker du ska rida för en kunnig instruktör som du har förtoende för. Och förklara att du är rädd, så ni tar det extra lungt. Jag tror helt klart att du kan träna bort det, helt övertygad!
Ulrika
 
Sv: Kan man träna bort hopp-rädsla?

Och grattis till att ha en så ärlig häst, det underlättar ju betydligt!
Ulrika
 
Sv: Kan man träna bort hopp-rädsla?

Och grattis till att ha en så ärlig häst, det underlättar ju betydligt!
Ulrika

Ja han är super! Innan jag skaffade honom var jag rädd för det mesta inom ridningen. Men han är så extremt trygg och orädd + att han aldrig bråkar(endast vid uteritter utan sällskap)!
Men eftersom han älskar att hoppa så blir han ibland lite väl "på" hindrerna. Har jag väl vänt upp mot ett hinder är det bara att hålla i sej!:eek:
 
Sv: Kan man träna bort hopp-rädsla?

Har alltid varit ganska nervös när jag skulle hoppa... med en säker häst och mycket träning kom vi upp och tävlade lb min ponny och jag.....så det går, åtminstone till en del att träna bort...
jag kan däremot lova dig att om 10 år har flera av dina kompisar gått över till dressyr, just pga att när man blir äldre tänker man mer på vad som kan hända, och då blir man mer försiktig!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: zarmino
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp