Kan man "stävja" en häst som börjar ta för sig i hegen?

aramis

Trådstartare
Jag har fått en ny häst som sällskap till min. I början så var det lugnt och fint dom kom bra överens och ingen gjorde något åt den andre.
Nu ca ett halvår senare så har den nya hästens beteende gentimot min ändrats ganska mycket.
Min häst blir inte framsläppt när hon kommer och ska möta mig vid intag.
Hon har trots täcke nya kala bitmärken på kroppen och flertalet "bitmärken" som bara ruffsat till hårlämmen på baken.
Hon får inte äta ur foderhäcken (pall, med kragar) jag gjort åt dom, fram till nu har dom stått sida vid sida och ätigt lugnt. Nu får hon mer och mer äta det kraffs som hamnar på marken utanför. Försöker hon äta i blir hon bortmotad.

Jag vart lack och gick imellan och motade/markerade att det inte var ok och att den nya fick komma fram då denne betedde sig fint. Men ger det något? Kan man ändra något mer än för den korta stunden?

Vore enormt trist om det skulle sluta med att dom inte går ihop. Det är endast dom i stallet så byta sällskap är byta stall.... Det vill jag inte, men jag vill inte heller ha en sönderäten/sparkad häst.... Hjälp!!

Jag håller med ovanstående. Fler foderplatser än hästar, så att båda/alla har en chans att få en "hög" som inte nån annan redan står vid.

Jag vart lack och gick imellan och motade/markerade att det inte var ok och att den nya fick komma fram då denne betedde sig fint. Men ger det något? Kan man ändra något mer än för den korta stunden?
Ja, det ger någonting när du är där iallafall. Hästar måste respektera människor såpass att när man är i hagen så ska dom inte hålla på att flytta och ha sig på varandra.

Det är hästar, dom flyttar på varandra, många vill inte äta tätt ihop med sina vänner utan behöver lite utrymme omkring sig, inget konstigt med det. Sätt bara upp flera matplatser så är förmodligen problemet löst.

Håller med övriga. Gör iordning fler foderplatser. Jag vill ha minst en/häst. Det minskar rivaliteten rejält.

Ja, det kanske är enda lösningen.
Innan jag fixade den här foderboxen så fick dom mat på backen, till en början två högar men eftersom dom alltid åt ur samma hög till den var slut och sen bytte hög ihop till den var slut så känndes det som att det räckte med en. Vilket besparar oss människor tid och bestyr. (Dom har alltid fri tillgång både ute och inne)

Två foderplatser borde lösa konflikten vid just maten, men sen då? Att inte släppa fram min häst då jag ropar på henne? Bitmärken hit och dit? Finns det något man kan göra, mer än att se på och korrigera den andra hästens beteende om det händer mitt framför näsan på mig så man hinner reagera på rätt ställe?

Att "korrigera eller fostra" tror jag inte alls på. Jag tror mera på att din häst helt enkelt är/har varit för närgången - och blir åthutad. Förmodligen har det här utlösts successivt av att de delat matplats. Jag vet att det kan var svårt att se att det är den hästen som "får stryk" som gör fel - men min erfarenhet säger att det ofta är så. Skulle din häst hålla sig undan skulle den slippa att bli biten. Ge dem fler matplatser så löser det sig nog på sikt. Jag tror att din häst blir biten just i samband med ätandet - men det bör du ju kolla upp genom att studera dem. Ett annat alternativ är ju att de faktiskt leker i hagen! Ibland går det tufft till och hästar får bitmärken trots att de inte slåss.

Att den nya hästen "förstår" att det är din häst du ropar på är inte heller självklart. Att ha endast två hästar i en hage där båda accepterar att den andre blir hämtad tror jag är ovanligt. Båda vill säkert in. "Man" (läs i nästan alla fall jag vet om) brukar få lov att ta in båda - och då "bråkstaken" först (ibland har det gått bra att släppa ut den bråkige igen sedan). Annars ser jag bara en enkel metod: ge mat (morötter, kraftfoder vad som helst) i hagen långt från grinden när du ska ta in din häst, så den andra kan stå och äta i lugn och ro. Ett annat alternativ är att bygga en sluss vid grinden där du kan stänga in bråkisen medan du tar in din. Du som människa måste nog acceptera hästarnas egen rangordning inbördes och anpassa din hantering därefter (ändra rutiner).

Två foderplatser borde lösa konflikten vid just maten, men sen då? Att inte släppa fram min häst då jag ropar på henne? Bitmärken hit och dit? Finns det något man kan göra, mer än att se på och korrigera den andra hästens beteende om det händer mitt framför näsan på mig så man hinner reagera på rätt ställe?
Fast bitmärkerna osv tror jag beror på just matsitautionen. Förmodligen har det byggts upp en viss irritation när dom måste dela på höt, det har jag sett i flocken min häst gick i, oftast gick det jättebra att stå flera vid en av höhäckarna men fanns det en höbal bara i en höhäck så det blev väldiga konflikter när det, vi hade alltså normalt två stycken höhäckar i hagen till flocken.

Som jag skrev, när människor är i hagar så ska inte hästar köra bort varandra pga att det sätter människan i en farlig situation. Det tar inte lång tid för hästar att förstå att när människor är i hagen så har dom inte den "rätten" att flytta på någon annan häst på det sättet. I värsta fall så får man ta med ett spö för att köra undan och säga till den som knör sig fram att backa undan.

Vad hästarna gör dock i hagen när du inte är där, alltså om den ena hästen faktiskt är lite jobbig, lite på och oförskämd och den andra faktiskt säger ifrån att backa undan så är det inte så mycket att lägga sig i. Dock kan det vara bra att se över hagstorleken osv, många hästar har svårt att stå två i en mindre hage och behöver utrymme för att kunna gå undan. Annars tröttnar många hästar på varandra. Sett det hända många gånger i för små vinterhagar, att hästar som annars fungerar tröttnar efter ett tag på varandra pga för små hagar.

Jag tycker inte att det ger något att korrigera hästar när man är där utan man måste fundera på lösningar på problemet. Man kan absolut korrigera om de blir för närgånen mot sig själv eftersom att de ska hålla sig i skinnet när människan är där men att korrigera själva beteendet tror jag är rätt lönlöst i övrigt.
Den korrigering man gör är isf bara när man är där..när man sen åker så håller ju isf hästarna på igen, blir bara ett onödigt otrevligt moment att försöka "styra upp" hur stämningen är i hagen

Flera matstationer som fler påpekat och utökad sysselsättning i första hand är en god idé.

Sedan fundera över hagen är den för liten?

Tack för era inputs.
Jag tog ut och la en stor hög mat en bit ifrån på backen nu och hoppas det kommer lugna sig nu.
Nä jag tänker nog samma, att det är ganska lönlöst att jag går in och "rättar", men det är ju frustrerande när man ser att det skaver i relationen i hagen.

En sak som jag inte nämt och som jag hoppas kan vara en stor faktor är att det är en yngre förmåga, tre i år, hoppas det är en tillfällig period i uppväxten eller nått.....

Dom har fri tillgång på mat, går ute långa dager, riktigt stor hage med öppna ytor, skog och kullar, alltid möjlighet att söka skydd oavsett vilket håll det blåser. Man ser inte slutet på hagen åt något håll.
Den nya har varit som ett frimärke på människor och min häst sen den kom, men inte varit "dum" på något vis.
Jag hade förstått om min lackat ur, men nu är det tvärt om.

Hon har gått undan, försökt få vara ifred. Kan det vara så att hon lessnat och säger ifrån subtilt på hennes sätt och då blir han lack och tar i? För i mina ögon, vilket inte behöver vara rätt, så är hon den lugna bestämda och han den bitiga ickeledaren...

Det kan också vara så att treåringen försöker komma upp sig i rang genom att bita den andra. Det måste inte vara att den äldre hästen har betett sig illa. Det ser jag på min "nya" häst (han har bara bott här i snart två år). Han försökte genast han kom att sätta sig högst i rang men eftersom han är en väldigt dålig ledare och en väldigt osäker häst så ignorerade bara mitt sto honom. Hon är den som annars går undan och inte vill mucka gräl så när då valacken kommer och försöker bestämma så ser det ut som om hon tänker, -jaja, håll du på så går jag häråt istället. Enda gången hon verkligen visar att hon är högst i rang var när de kom ut på sommarbetet första gången han var med och om det är riktigt dåligt väder och hon vill in först för då räcker det med en blick så vågar inte valacken ta sig förbi henne.

Hästar har ett väl utvecklat språk och man behöver studera just dina hästar för att kunna se vad problemet är. Hoppas iallafall att det blir mindre tjafs när de har möjligheten att äta en bit ifrån varandra. Tänk på att det behöver vara en bra bit ifrån varandra så att du inte lägger högarna med bara typ 5-10 meters mellanrum. Lägg gärna många högar också så att inte den ena springer och vaktar båda högarna. Minst en hög med grovfoder mer än vad det finns hästar är en bra regel men ju fler högar med foder desto mindre tjafs brukar det bli.

När min häst flyttade in i stallet vi står i nu, var allt lugnt i ca ett halvår tills hon hade börjat känna sig hemma, då vågade hon försöka klättra i rang och gav sig på den som är högst i rang, sen efter det vart det lugnt igen. Så har du tur kan det bara handla om det också, men fler matplatser är inte fel även om det blir jobbigare för den enskilde människan. Lycka till. :)

TS : som flera kommenterat : självklart kan du inte påverka rang i hagen och inte heller hur dina hästar beter sig mot varandra sinsemellan enligt hästars liv .
Bättre fördelning på matplatser låter som en basic åtgärd och sen utöver det tycker jag inte det låter som någon häst är direkt hunsad utan de relaterar som hästar gör sinsemellan alltsom oftast . Försök att inte läsa in för mycket i det utifrån din egen mänsklighet .

TS : som flera kommenterat : självklart kan du inte påverka rang i hagen och inte heller hur dina hästar beter sig mot varandra sinsemellan enligt hästars liv .
Bättre fördelning på matplatser låter som en basic åtgärd och sen utöver det tycker jag inte det låter som någon häst är direkt hunsad utan de relaterar som hästar gör sinsemellan alltsom oftast . Försök att inte läsa in för mycket i det utifrån din egen mänsklighet .

Nu har jag ju fixar extra matplats så hoppas det lugnar sig.
Hunsad, nej det skulle jag aldrig låta det gå till. Men ja, jag ogillar starkt att ta in en häst med nya kala fläckar på var och varanna dag. Förutom det faktum att det är störande och fult så händer förr eller senare något värre.
Din och min uppfattning om vad hästar som trivs ihop gör kanske går isär. Det är inte någon uppruffsad blöt "jag har stått och kliat min kompis fläck" som hon har...

Nu har dom i alla fall en egen plats att äta och nu är det bara att vänta och se om det lägger sig till ro igen. :-)

Hunsad, nej det skulle jag aldrig låta det gå till. Men ja, jag ogillar starkt att ta in en häst med nya kala fläckar på var och varanna dag. Förutom det faktum att det är störande och fult så händer förr eller senare något värre.
Din och min uppfattning om vad hästar som trivs ihop gör kanske går isär. Det är inte någon uppruffsad blöt "jag har stått och kliat min kompis fläck" som hon har...
Är det en häst som blir 3 i år så tycker jag nog inte det är så konstigt heller egentligen att det blir lite kala fläckar på andra hästar, många i den åldern är otroligt lekfulla och på och speciellt nu när det är fruset ute och dom är pigga.

Är det en häst som blir 3 i år så tycker jag nog inte det är så konstigt heller egentligen att det blir lite kala fläckar på andra hästar, många i den åldern är otroligt lekfulla och på och speciellt nu när det är fruset ute och dom är pigga.

Nej absolut, är bara glad om dom rör på sig och busar i hagen tillsammans. Men att inte släppa fram vid intag, inte låta äta (nu fixat) mm det är det som stör mig. Framförallt så vill jag inte att det ska eskalera till något större, ser dock ljust på framtiden. :-)

Nej absolut, är bara glad om dom rör på sig och busar i hagen tillsammans. Men att inte släppa fram vid intag, inte låta äta (nu fixat) mm det är det som stör mig. Framförallt så vill jag inte att det ska eskalera till något större, ser dock ljust på framtiden. :-)
Fast det verkar som att du stör dig på att de beter sig som hästar? Hästar delar oftast inte med sig av resurser, speciellt inte om de är i en fas där rangordningen utvecklas. Mat=resurs=ranghögst utnyttjar först. Människa som kommer och ska hämta häst=resurs=utnyttjas av den ranghöga först. Att han inte frivilligt släpper fram din häst då är ju som det brukar/ska vara. Flytta bort honom och gå och hämta din häst.

Att inte ha minst en matplats extra (tre till två hästar) tycker jag är snudd på vårdslöst. Vad hästarna sedan väljer att göra (äta ihop eller isär) är en helt annan femma. Men med vetskap om hur flockar fungerar, ska man väl självklart planera utifrån den kunskapen?

Unga hästar härjar. Ibland härjar de med äldre som inte riktigt orkar, och det kan bli lite sned balans. Hade två hingstar ihop som levt tillsammans hela livet, där var det självklart lögn att få en jämn fin hårrem. Men att skilja dem åt hade jag aldrig i livet gjort, bara för att jag vill att hästarna ska se prydliga ut. De lekte, på hästars hårdhänta sätt.

Att gå in och korrigera i rangordning tycker jag verkar helt meningslöst, däremot driver JAG min vilja igenom även i hagen. Ska jag hämta häst A får häst B flytta sig, för MIG. Sedan är häst A fredad. Av MIG. Det får de vackert acceptera.

Senast ändrad:
Nu har jag ju fixar extra matplats så hoppas det lugnar sig.

Nu har dom i alla fall en egen plats att äta och nu är det bara att vänta och se om det lägger sig till ro igen. :-)

Fast det verkar som du hakar upp dig på lite kala fläckar/märken efter några tänder här och där och om det dels är av estetiska skäl att det är fult så undrar jag verkligen som sagt ....? Varför skulle det hända ngt värre ? De är hästar. Nu har du ju åtgärdat matsituationen vilket kändes som verkligen grundläggande i "problemet" .

Jag anser att man kan skapa problem som med hundar.

Den ska gå ut o in sist. Få sin mat efter den andra.....Det stärker i alla fall bandet mellan stoet o dig.

Det går VISST att vara den som skyddar den som ska vara högst i rang o nu då självklart det äldre stoet. Det kan göra att hon gaskar upp sig. .Låt inte unghästen ha täcke så han kan bli nypt.
Jag skulle försöka.
Val. som jag lånade förra året visste mkt väl!, men var ögontjänare o blev värre när den var tvungen att bantas 20% men bättre efter motion. Efter mkt om o men bestämde det äldre kloka stoet o det var lugnt. Ja jag hjälpte henne! Det krävdes dock en utveckling a la huggorm innan så skedde.Ett betéende som jag aldrig kunnat ana på 14 år o ej heller nu sen den åkt hem.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hästhantering En fin kallblodskille kom till mig sommaren-10. då 8 år, hingst, kastrerades. I stor ohandterad, gått själv i hela sitt liv, haft hästar...
Svar
6
· Visningar
1 698
Senast: nowa
·
Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 699
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar