Kan man "stävja" en häst som börjar ta för sig i hegen?

Nu efter att jag hyst åt han då han betett sig "moppsigt" då jag vart i näheten så har jag inte sett några sådanna tendenser när jag är med i alla fall. Jag låter alltid han gå efter oss både in och ut ur hage tex.
Tyvärr så pågår någonting när vi inte är där för igår var veterinären tvungen att komma på besök.

Mitt sto hade ett ordentligt bitmärke runt ganachen och valacken hade en broddspark på frambenet som behövde sköljas ur. Vi är helt överens om att han troligen retat henne tills hon lackat ur och vänt häcken till efter att han inte slutat då hon sagt till på sitt lugna sätt. Man kan ju hoppas han lärde sig av det, men det är kanske att hoppas på för mycket.

Bitmärken får man räkna med ibland. Om det handlar om en kort period av konflikter så ser jag inte vad problemet med det är, hästar är hästar. Givetvis ska det inte i längden vara oharmoniskt i en flock eller bli bitmärken på hästarna, men i perioder kommer de att stöta och blöta och ibland får man räkna med en och annan fysisk kontakt som lämnar ytliga spår. Ge dem flera foderhäckar som sagt, så är foderproblemet ur världen iaf.

När det kommer till att hämta sin häst har jag varit med om en häst som ställde till det för alla som skulle hämta hästar i den hagen. Den hästen ställde sig ivägen och jagade bort hästen man skulle ta in, och fick man till slut med sig sin häst så kunde han komma bakifrån och faktiskt rakt av attackera stående på bakbenen - hästen man höll alltså, inte människan. Folk gick med spö för att kunna ta in sina hästar. Jag löste det genom att hävda mig i hagen och med kroppsspråket hålla honom på avstånd. Han fick lära sig att gå undan för mig och att respektera mitt utrymme, kom han mot min häst gick jag imellan - men inte med spö som andra gjorde för det gjorde bara saken värre. Det gick ganska fort att ta det ur honom och han slutade med beteendet helt.

Frågan är väl också, varför gör sällskapet så? Vilken väldigt gärna komma in, är den stressad vid fodring, blir den hanterad?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hästhantering En fin kallblodskille kom till mig sommaren-10. då 8 år, hingst, kastrerades. I stor ohandterad, gått själv i hela sitt liv, haft hästar...
Svar
6
· Visningar
1 698
Senast: nowa
·
Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 699
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar