Kan man skylla på hästrasen eller hästens härstamning?

S

smeagol

Hur en häst är att hantera beror ju på vääldigt mycket. Vad den varit med om tidigare och hur man själv hanterar hästen.
I vilken miljö det är osv osv...

Men om jag träffar någon som jag tycker har en odrägligt dum häst, den går över mig, den nockar mig med huvudet, den tar inte en tillsägelse utan bara ignorerar och ångar på.
Jag säger till ägaren att si och så gör hästen och han är medveten om det men säger att "jamen med den här härstamningen så är han lite skarp i huvudet".

Jag ser ut ungefär :confused: då jag vet att denna kille har ägt hästen sedan den föddes och stått i hans stall. Mamman lånade han av en annan för att föda upp ett eget föl. Nu är denna häst tre år och precis inriden men väldigt dum att hålla på med kan jag tycka.

Och när jag drar likheter till en annan häst i stallet så säger han just det där med härstamningen...
Jag vågade inte gå på mer även om jag kanske ville det...

Men jag tänkte höra med er här på buke - expertpanelen ;)

Kan man skylla en hästs beteende på rasen eller härstamningen?

Jag har alltid haft i åtanke att vilken häst somhelst kan bli uppmärksam och arbetsvillig. Ska tillägga att hästen i fråga är lika dum med sin ägare som med andra människor så det är ingen "mamma (pappa-) gris".

Såklart att vissa ästar ifrågasätter ledarskapet, det går jag helt med på men den här hästen har varit likadan under hela tiden jag hållt till i det stallet och det är ungefär ett halvår och jag tycker det borde skett någon förändring ändå.
Men som sagt, häste nonchalerar tillsägelser och gör bara som man vill om hästen själv vill det, om man säger så.

Men vad kan man som ägare till en sådan häst göra då? Man kan ju inte spöa skiten ur den precis. Men hur blir man intressant? Hur får man hästen att bli mer uppmärksam?
Den här hästen är mycket hanterad från att den föddes men ändå går den över folk.
Enligt min tanke så måste den ha fått göra detta när den var föl också och då är det väl bristen på kunskap i hanteringen? och inte härstamningen som är "fel" eller kanske mer begränsad?

Det är ju som med hundar, om man låter dom dra från första dagen i kopplet så försöker dom dra hela tiden sedan i livet?
Man kan säga till dom en gång och det blir bättre men nästa promenad så försöker den igen och igen och igen...

Förstår ni hur jag menar?

Ser ni någon skillnad i att hantera en treåring på 160 blivande tävlingshäst som ska tävla höga klasser och tex en treåring på 130cm i mankhöjd som ska gå på ridskola eller skogsmulle i större delen av sitt liv.

I så fall vill jag veta vilken skillnad det är?

Sv: Kan man skylla på hästrasen eller hästens härstamning?

Man kan skylla hästens beteende på stammen till viss del.
Vissa hingstar lämnar ju vassa avkommor, men det handlar en hel del om uppfostran också.
Hästen som du beskriver verkar inte ha nån respekt för människor och det kan man inte enbart skylla på härstamningen som ägaren gör.

Vissa raser och härstammningar kan ha mer av vissa egenskaper, mer vilja, mer energi, mer jävla anamma...
Men i slutändan handlar allt om uppfostran.
Vissa hästar är svårare att uppfostra, men det är ju ingen ursäkt till
att inte fostra dem alls.

Stammen spelar en viss roll. Dock så kan man ju skylla långt ifrån alla problem på stammen.

Likaså så är ju många unghästar "valpiga" och omogna, vilket ju kan resultera i en vuxen häst med en helt annan personlighet.

Jag är en sådan som inte skulle köpa hästar med viss stam. Baserat på att jag sett flera hästar med den stammen som haft samma negativa egenskaper.

Alltså, snubben försöker ju uppfostra hästen hela tiden. Hästen är ju jättesnäll så det är inte det. Det är bara det att den kan få för sig att gå över vem somhelst, den liksom ser dig inte när du står framför den eller bredvid den när den nockar till en med skallen.

Man kan skrika och vifta med armarna och slå på den, den tar bara upp huvudet och tycker att man är irriterande som står "där nere på marken och viftar".

Och nej, han slår inte sin häst i den bemärkelsen, men han kan vara ganska tuff på den om den är på väg att gå över honom. Största problemet är att den inte bryr sig.
Enda gången den bryr sig är om man har ett dressyrspö och petar på den. DÅ reagerar han och blir uppmärksam och lyhörd - Absolut inte rädd!

Så hur blir man mer intressant för hästen?
Han är inte ett dugg intresserad av att följa någon människa. Han är ung och glad i livet och JÄTTESNÄLL, men han har ingen koll och han bryr sig inte...

Man blir intressant för hästen genom alltid uppträda som en ledare.
Det är genom den dagliga kontakten som man kommer tillrätta med såna saker.

Låter lagom flummigt antar jag...

Här är några saker att tänka på.

1. LED INTE HÄSTEN I FÖR KORT GRIMSKAFT, det ska vara åtminstone en meter
mellan dig och hästen och det bestämmer du.

2. Om hästen går förbi eller går iväg så "bit" den i baken såsom en ranghög häst hade
gjort med en ranglåg.

3. Ignorera hästen, den som är ranglåg tittar på den som är ranghög...inte tvärtom.

4. Tänk alltid på ditt kroppspråk, många hästar har lärt sig att strunta i människor
eftersom människorna ändå bara pratar strunt.

5. Glöm inte bort eftergiften, sluta upp i samma sekund som hästen
bestämmer sig för att faktiskt lyssna på dig.

Alltså poängen är att man måste säga till på ett sätt så hästen verkligen reagerar, annars tappar den respekten. Man måste få sin vilja igenom varje gång.
På en väldigt respektlös häst som är "hård" så att säga (lär sej sakta) kan man behöva överreagera och få en reaktion kanske 20 gånger på raken tills hästen äntligen börjar haja. Konsekvens är viktigt. Om någon annan sen hanterar den på ett annat sätt kan problemet snabbt komma tillbaka på en sån häst.

Okej det låter som vettiga saker... Så vad jag vet kan jag svara på dina saker...

1. LED INTE HÄSTEN I FÖR KORT GRIMSKAFT, det ska vara åtminstone en meter
mellan dig och hästen och det bestämmer du.
- Han leder den alltid med långt grimskaft och hästen är snäll och går bakom. Det är när han stannar som hästen går förbi eller om dom redan står stilla så kan hästen börja gå (förbi då) och man "dras med"..

2. Om hästen går förbi eller går iväg så "bit" den i baken såsom en ranghög häst hade
gjort med en ranglåg.
- Smart, men hur gör man detta med en stor häst? snärta till den med grimskaftet eller med handen på rumpan blir ju som flugskit för hästen och jag tror inte ägaren har så stor mun att han kan bita den ;) Så HUR?

3. Ignorera hästen, den som är ranglåg tittar på den som är ranghög...inte tvärtom.
- Smart, det hade inte jag tänkt på.. Tror inte ägaren tänker på det heller.

4. Tänk alltid på ditt kroppspråk, många hästar har lärt sig att strunta i människor
eftersom människorna ändå bara pratar strunt.
- Så sant, så sant.

5. Glöm inte bort eftergiften, sluta upp i samma sekund som hästen
bestämmer sig för att faktiskt lyssna på dig.
- Där är hästägaren mycket duktig i alla fall. Så fort hästen ger sig så får den eftergift (ingen press) och även beröm.

Totola:
Hmm okej. Det är i stort sett bara ägaren som har hanterat hästen sedan födseln. De gångerna andra människor har gjort det är veterinär, hovslagare och ev. folk som haft sina hästar i samma hage som unghästen.

Hästen är ju helt klart bättre med sin ägare än mot andra människor men ändå nonchalant.
Andra människor kan den strunta i totalt och bara ånga över osv.. Ägaren är den liiite bättre med men inte alltid..

Jag har en 21 åring som var travtränad tills han var 5 år, men kom aldrig till start pga att han bröt ut på banan hela tiden. Enl. uppfödaren så höll han på att ta med sig ytterstaketet sista gången. Han såldes som ridhäst då. Men enl. uppfödaren så gjorde mamman likadant inkl. hennes andra föl. Så därför tror jag att det ligger i generna (aveln/härstammningen). Ingen vill ha en häst som bryter ut eller gör andra "dumma" (oönskade) saker, och ingen uppmuntrar det.

Men då är inte hästen ordentligt uppfostrad. Ingen häst med respekt för människor kliver över folk. Ja, om det inte är ett halvblod då.. :devil:
Nej jag ska inte förstöra tråden.
Man ska lära dom från början vad dom får och inte får lov att göra och sen hålla sig till det hela hästens liv. Och det är ägarens fel att hästen är sådär, han har ju haft den hela hästens liv och borde ha kunnat uppfostra den till hur man ska bete sig.

Kan man skylla en hästs beteende på rasen eller härstamningen?

Tror man ska titta på aveln, vissa, här inte nämnda, inhemska raser har avlats på prestanda och extriör under en längre tid. Det har resulterat i att man släppt igenom och avlat på hästar som är lite "skruvade" i huvudet. Men det är inte alla som har detta "lyte" därför kan man inte relatera till hela rasen för då dömmer man även de som fungerar som en häst ska.
Sedan beror nog mycket dumheter på vad människan lärt hästen eftersom inte många hästar får växa upp naturligt i flock och få ett hälsosamt avstånd till människor. Det är aldrig hästens fel som de flesta vet ;)
Så om det är avel och/eller uppfostran som är orsaken, är det vi som hanterar hästar som är skyldiga till resultatet :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Klart att hästens psyke/betende kan bero på härstamningen! Jag har studerat svensk halvblodsavel i 25 år nu, och kan tydligt se vissa beteenden som slår igenom i generation efter generation på hästar som har vissa hingstar i stammen.

Sen kan man förstås inte enbart skylla på stammen! Många har lyckats hitta sätt att få fram det bästa ur hästar med dessa härstamningar, så det går!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 869
Senast: Hoarfrost
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama