kan man sko själv...

cala

Trådstartare
Finns det någon av er som skor och verkar sin häst själv, och hur har ni lärt er. Har idag varit tvungen att anlita en annan hovslagare. Men ordinarie är sjuk, så jag fick ta den som kunnde ställa upp. Till saken är att min häst är lite speciell, aldrig några problem när rätt person gör det, men idag gick det naturligtvis år skogen. han vägrade fortsätta efter två hovar, jag fick tvinga han till att verka de andra med och sen fick hon gå barfota. Nu känns det väldigt sårbart, tänk om min hovslagare blir sjuk en längre tid.... Då vore det ju så mycket enklare om jag kunnde själv...Här där jag bor är det ont om hovslagare så vi kan inte precis välja och vraka.:cry:

Sv: kan man sko själv...

Jag skor själv. Jag har lärt mig av en utbildad hovslagare, via tappskokurs. Rejäl påläsning på egen hand med litteratur, mycket praktiskt arbete med mina egna hästar. Skor INGA andra hästar än mina egna som jag själv har fullt ansvar för och skulle inte få för mig att göra det heller.

Det är inget jag rekommenderar att ge sig på innan man är rejält säker på sin sak. Och det kan man rimligtvis inte bli utan rejäl support från någon som kan och kan kommentera. Och instruera vid de första tillfällena för att man ska lära sig.

Tänk på att om det är KOSTNADEN du vill åt så är det ganska lätt att skapa sig en MÅNGDUBBELT högre kostnad genom att verka/sko fel istället för att anlita kunnig hovslagare. Och dessutom en häst som i värsta fall inte är användbar.

Sedan behöver du ändå ha god kontakt med hovslagare om några större problem inträffar. Så jag skulle satsa på att hitta en bra kontakt!

tack, för svar. Jag har verkligen världens bästa hovslagare och vill inte lära mig för att det skulle bli billigare. Utan anledningen är jag blir så sårbar om han skulle bli sjuk en period och jag inte har någon som kan hantera henne. Missförstå mig inte, hon är världens goaste häst, men i vissa situationer blir det jobbigt för henne och då måste man ta henne på rätt sätt. Jag skulle självklart låta min hovslagare sko i första hand.

Jag skor själv nån gång i bland. Har lärt upp mig sakta genom att börja med att sömma om, sen raspat lite vid omsömning osv.
Att slå på skon är inte svårt, tycker jag. Däremot gillar jag inte riktigt om det måste verkas mycket, jag gillar inte heller att rikta skorna.

Jag gör det inte heller för att spara pengar, utan för att kunna hålla min tävlingshäst (distansritt) igång även om det blir tappskor, eller att jag inte får ut hovlsagaren när det behövs.

Finns det någon av er som skor och verkar sin häst själv, och hur har ni lärt er. Har idag varit tvungen att anlita en annan hovslagare. Men ordinarie är sjuk, så jag fick ta den som kunnde ställa upp. Till saken är att min häst är lite speciell, aldrig några problem när rätt person gör det, men idag gick det naturligtvis år skogen. han vägrade fortsätta efter två hovar, jag fick tvinga han till att verka de andra med och sen fick hon gå barfota. Nu känns det väldigt sårbart, tänk om min hovslagare blir sjuk en längre tid.... Då vore det ju så mycket enklare om jag kunnde själv...Här där jag bor är det ont om hovslagare så vi kan inte precis välja och vraka.:cry:

:D Hur bär man sig åt när man tvingar en hovis att verka????

Meningen är att jag ska kunna verka och sko själv innan året är slut. Går en hovslagarkurs nu som är klar i vinter. Sedan om jag gör det är en annan sak. Det beror på hur länge min hovslagare ska hålla på. Han har sagt i flera år att han ska sluta eller iaf minska hästantalet.

tja du hovslagare.....:angel: tvinga och tvinga... men när man står i den sitsen att han bara gör ena sidans hovar och sen vägrar fortsätta. Jag visste att min riktiga hovslagare inte skulle kunna komma innan om 6 veckor, inte så kul att hon skulle gå snedbelastad så länge. Jag bad han snällt och trevligt att iallafall verka de andra två och ta av skorna, och efter viss övertalning så gick han med på det. Själv anser jag att hade han lyssnat på mig och gjort som jag ville så hade det gått bra, men han envisades med att kör med sin maskin och redan då var det utdömt.... Annars var han en duktig hovis, som kunnde sin sak, men inte att lyssna på folk eller hästar.
Idag känner jag mig mest arg på mig själv för att jag var så "mjäkig", han skulle aldrig fått ha maskin, men dum som är så står man där som ett fån och provar iallafall:(

det finns en form av fräs som vissa hovslagare använder. En tidigare hovslagare hos mina föräldrar använde en sådan, deras hästar stod lugnt och fann sig i behandlingen.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt för hovarna men när jag tog över så böt jag hovslagare för att få bättre service och med de så fick jag veta att hästarnas hovar var i mycket dåligt skick, om det var fräs eller arbete får vara osagt för detta var i min ungdom dvs många år sedan.;)

jag hatar maskinen, och även min häst:smirk: Sen kanske jag är gammalmodig, men anser att hovslagaryrket är ett hantverk och måste göras med känsla. Har svårt att tro att man kan få den känslan med en maskin. Men jag kan ha fel...

jag hatar maskinen, och även min häst:smirk: Sen kanske jag är gammalmodig, men anser att hovslagaryrket är ett hantverk och måste göras med känsla. Har svårt att tro att man kan få den känslan med en maskin. Men jag kan ha fel...

:bow: Du har helt rätt.;)
Hälsning från Lilla Skutt,hovslagare.

Har man kunnandet kan man säkert använda nästan vad som helst. Men jag hade inte innan detta hört talas om maskiner..

Vad är det för fel på verktång, klubba+klinga och rasp? Jag tycker att de är effektiva verktyg....

Har man kunnandet kan man säkert använda nästan vad som helst. Men jag hade inte innan detta hört talas om maskiner..

Vad är det för fel på verktång, klubba+klinga och rasp? Jag tycker att de är effektiva verktyg....

Hej dom enligt dig effektiva verktyg är oxå dom enda verktyg som är möjligt att verka plant med och jag förstår heller inte vad det är för fel på dom.

Att va så korkad att släpa in maskiner bara för att man är lat och skiter i planheten talar sitt tydliga språk att detta måste vara en skopåspikare med "fräs":angel:

Har man tur så blir det en jädrans fräs om hästen ovanpå allt trampar på den strömförande sladden med en skodd hov. Det har hänt förr och slutar med att hästen faller död ner i backen med ett fräsigt skadestånds anspråk till följd.

Jag skulle aldrig våga sko min häst själv.
Tappskor däremot är inte så "svårt" att lära sig. Då behöver man ju iprincip bara slå på skon, och veta hur man ska göra.
Inte heller ta av skor är svårt.

Det som är svårt är ju att veta vinklarna i hovarna kombination med benen, exakt hur man ska verka för att det ska bli bra och att skon ska få en bra passform osv.

Jag slår på tappskor själv, men verkar inte. Jag skulle tro att man behöver ha flera hästar själv för att få tillräcklig träning om man skall sko själv. Skoning är ju ett hantverk som man måste öva på för att bli bra på....

Men i princip skulle det gå att fastgöra hästen ordentligt med stålställning och sedan planfräsa bärranden till rätt vinkel enkelt som en plätt!

Men sist jag kollade så var det hästar man höll på och då tycker inte jag vare sig elsladdar eller maskinfräsar hör hemma...

tja du hovslagare.....:angel: tvinga och tvinga... men när man står i den sitsen att han bara gör ena sidans hovar och sen vägrar fortsätta. Jag visste att min riktiga hovslagare inte skulle kunna komma innan om 6 veckor, inte så kul att hon skulle gå snedbelastad så länge. Jag bad han snällt och trevligt att iallafall verka de andra två och ta av skorna, och efter viss övertalning så gick han med på det. Själv anser jag att hade han lyssnat på mig och gjort som jag ville så hade det gått bra, men han envisades med att kör med sin maskin och redan då var det utdömt.... Annars var han en duktig hovis, som kunnde sin sak, men inte att lyssna på folk eller hästar.
Idag känner jag mig mest arg på mig själv för att jag var så "mjäkig", han skulle aldrig fått ha maskin, men dum som är så står man där som ett fån och provar iallafall:(

Skulle någon få för sig att närma sig mina hästar med en dylik maskin så skulle jag be vederbörande att fara åt h-vete.
Fast på ett snällt och trevligt sätt givetvis:D

Jag trodde att du pratade om en riktig hovslagare, fast de brukar inte använda klövfräs att verka hovar med.

Jag trodde att du pratade om en riktig hovslagare, fast de brukar inte använda klövfräs att verka hovar med.

Ej heller ett så ålderdomligt verktyg som klinga som är det älsta verkningsverktyg då det för dagen är mer humant och skonsamt att verka med mer anatomiska verktyg som verktång och rasp.

det tråkiga är att det verkar bli mer och mer vanligt att man använder maskin.... I varje fall där jag bor, och som jag skrev innan så är det ont om hovslagare här. Man sitter ju i en sits då man blir beroende av någon, när man inte kan själv. Godtar man inte att de använder sin maskin så skor de helt enkelt inte, de skyller på ryggen och armar och gud vet allt. Men min underbara hovslagare skor "rätt" och måtte han inte bli sjuk mer.... Och skulle det inträffa igen får jag väl försöka lösa det då. Inser att jag nog inte ska ge mig på att verka, men ska definitivt lära mig slå på en tappsko

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?