kan man sko själv...

Sv: kan man sko själv...

Ej heller ett så ålderdomligt verktyg som klinga som är det älsta verkningsverktyg då det för dagen är mer humant och skonsamt att verka med mer anatomiska verktyg som verktång och rasp.

Det är bra att du har den inställningen då klubba och klinga är precisionsverktyg som inte skall hanteras av den som inte har det rätta handlaget. Enbart verktång och rasp är väldigt bra om man inte är så noga utan är av det mer grovhuggna slaget.
Det blir som att peta tänderna med kofot ungefär:D

Jag har tappskokompetens så tappskor kan jag slå på, jag kan rikta skon också och raspa lite men jag ger mig inte på att verka eftersom jag inte kan det ordentligt.

Det är bra att du har den inställningen då klubba och klinga är precisionsverktyg som inte skall hanteras av den som inte har det rätta handlaget. Enbart verktång och rasp är väldigt bra om man inte är så noga utan är av det mer grovhuggna slaget.
Det finns ju bra hovknivar!!:love: då behövs inte klingan särskilt ofta,mer än på nån stenhård stråle;)
Jag använder hovkniv ,verktång och rasp i nämnda ordning,funkar kanon.
Hovkniven följer fint sulans form och putsar snabbt strålen,verktången klipper hovkanten snyggt och lätt och sist planar jag med raspen,kanske nåt sista finlir med hovkniven ..
Min klinga vill nog snart byta hem för den används nästan aldrig längre,vill du adoptera mina klingor?:rofl:

Det finns ju bra hovknivar!!:love: då behövs inte klingan särskilt ofta,mer än på nån stenhård stråle;)
Jag använder hovkniv ,verktång och rasp i nämnda ordning,funkar kanon.
Hovkniven följer fint sulans form och putsar snabbt strålen,verktången klipper hovkanten snyggt och lätt och sist planar jag med raspen,kanske nåt sista finlir med hovkniven ..
Min klinga vill nog snart byta hem för den används nästan aldrig längre,vill du adoptera mina klingor?:rofl:

Det ena utesluter väl inte det andra? Jag använder mest tång, men emellanåt vill jag helst verka med klinga, helt hov-beroende mao. Fånghästar tex verkar jag ALDRIG med klubba/klinga! Ibland tycker jag klingan ger mer precision och ibland tången! Men skit samma, bara man är glad!

Det ena utesluter väl inte det andra? Jag använder mest tång, men emellanåt vill jag helst verka med klinga, helt hov-beroende mao. Fånghästar tex verkar jag ALDRIG med klubba/klinga! Ibland tycker jag klingan ger mer precision och ibland tången! Men skit samma, bara man är glad!

Slutresultatet är väl inte att du ska vara glad utan din kund (hästen) är kunden glad så blir man själv glad oxå..

Fråga: kör du med fräs oxå???:rofl:

Det ena utesluter väl inte det andra?

Min uppfattning är att ju mindre "slag" man tillfogar hoven ju mindre stötar tillfogar man både sina egna och hästens leder. I annat fall förstår jag inte varför hovknivar och verktång "uppfanns" långt senare än klingan "som klingar"

Min uppfattning är att ju mindre "slag" man tillfogar hoven ju mindre stötar tillfogar man både sina egna och hästens leder. I annat fall förstår jag inte varför hovknivar och verktång "uppfanns" långt senare än klingan "som klingar"

Nej nej nej.... du har missuppfattat igen. Man skall slå på klingan och inte på hoven:angel:

Och klingan skall givetvis alltid vara nyslipad, då skär klingan utan att ge några "slag" i hoven.

Ditt resonemang om att användbarhet har med i vilken ordning saker uppfinns måste väl innebära att du ändå tycker att fräsen är bäst? för den kom långt senare än både verktänger och hovknivar.
Kanske equithane i stället för söm också? Kanske en SANHCPáre i stället för hovslagarn??
Osv. osv.

Senast ändrad av en moderator:

tänk bara på att har ni hoven i knäet o använder klinga så blir det fasansfulla blåmärken ovanför era egna knän;)

Jag skor ju o verkar frn rullstol(nej,jag har -inga-starka nypor,men det är rätt mkt teknik,o assistenter finns för knipsande osv) o har med diverse proffs välsignelse gjort så långt innan det blev "modernt" .

Mycket långt innan...

Jag om någon önskar mig en liten fräs el dylikt för det skulel underlättat för mina handleder o knän så himla mycket.

Hovtång funkar inte så bra pga tjejnävar på assistenterna o stenhårda hovar.

Mina hästar skiter i slag o annat .
De anser att rullstolsskoning är helt klart mest vilsamt o bäst för lederna;)

Jag skor själv. Jag har lärt mig av en utbildad hovslagare, via tappskokurs. Rejäl påläsning på egen hand med litteratur, mycket praktiskt arbete med mina egna hästar. Skor INGA andra hästar än mina egna som jag själv har fullt ansvar för och skulle inte få för mig att göra det heller.

Det är inget jag rekommenderar att ge sig på innan man är rejält säker på sin sak. Och det kan man rimligtvis inte bli utan rejäl support från någon som kan och kan kommentera. Och instruera vid de första tillfällena för att man ska lära sig.

Tänk på att om det är KOSTNADEN du vill åt så är det ganska lätt att skapa sig en MÅNGDUBBELT högre kostnad genom att verka/sko fel istället för att anlita kunnig hovslagare. Och dessutom en häst som i värsta fall inte är användbar.

Sedan behöver du ändå ha god kontakt med hovslagare om några större problem inträffar. Så jag skulle satsa på att hitta en bra kontakt!

Det här stämmer helt på mig med. Fast i början så kommer man att begå misstag.

Hälsning Maja

Som lekman anser jag att det är lättare med klinga och klubba. Då kan man hyvla av någon mm i taget fint och rakt. Med verktång är det allt för lätt att man tar för mycket.

Hälsning Maja

min pappa skor och verkar våra hästar. det är jätteskönt att om nån av hästarna har tappat en sko så är det bara att vänta tills att pappa har tid att sko =) han lärde sig det ev en hovslagare som alltid skodde våra hästar förut innan pappa lärde sej det :D :bump:

tänk bara på att har ni hoven i knäet o använder klinga så blir det fasansfulla blåmärken ovanför era egna knän;)

Blåmärken???
Hur fan verkar ni egentligen???
Man skall lägga den vassa delen av klingan mot hoven.

Jag är helt förundrad, är det ingen som använder slipade verktyg?
När jag verkar med klubba och klinga så känner jag inget som helst svar av klubban mot mitt knä.

käka cortison i hästdoser,ha en bindvävssjukdom och sätt dig med hoven i knäet så förstår du nog vad jag menar.

och ja,slipade verktyg,om än inte den kvaliten jag önskar jag kund e köpa

Det här stämmer helt på mig med. Fast i början så kommer man att begå misstag.

Hälsning Maja

Problemet är att de "osynliga" misstagen är de som på sikt kan generera största kostnaderna. En rejäl felverkning syns direkt och då får man ju ställa hästen på vila efter att ha reparerat misstaget.

Gör man ett litet men ändå tillräckligt stort fel så att man får en felaktig belastning av hoven, eller lederna i benet, så märks det inte så tydligt efter arbetet. Sedan rider man, hästen kompenserar så gott den kan, och först flera månader senare kanske hästen blir halt och har skadat lederna så att den inte längre har samma kapacitet alt. bara kan användas som "promenadhäst".

*knapplån*

Tycker att det är mkt intressant den här tråden hur lite hovslagarna reagerar på att människor verkar och skor sina hästar själva. Det är tydligen bara fel att verka själv om man inte slår på en järnsko i efterhand :angel:

Mumin

*knapplån*

Tycker att det är mkt intressant den här tråden hur lite hovslagarna reagerar på att människor verkar och skor sina hästar själva. Det är tydligen bara fel att verka själv om man inte slår på en järnsko i efterhand :angel:

Mumin

Då tror jag du har missförstått hovslagarna i tråden... Men de får väl tala för sig själva!

Jag tror inte hovslagarna tycker att det är en jättebra ide att folk skor själva eftersom kvaliteten blir lidande, det finns de som säkert klarar det utmärkt medan andra gör det klart sämre. Utbildade hovslagare främjar den jämna kvaliteten, för hästarnas skull. Dock så använder (säkert de flesta) den utgångsmetod som även utbildade hovslagare använder, fysiologisk skoning med vetenskaplig uppbackning som ger bästa förutsättningarna för hästen, en individuell verkning för varje häst där man tar hänsyn till hela hästen.

Till skillnad mot t.ex. Strasser där man påstår att EN (outhärdligt felaktig) hovvinkel passar ALLA hästar. Och får de ont av det så är det antingen fel på hästen eller järnskorna den hade för tre år sedan..... Men jag vill inte ge mig in på en sådan diskussion igen.

Det är skillnad på en hobbysnickare som bygger enligt beprövad vetenskap och erfarenhet mot en som påstår att ALLA problem löses med 3-tumsspik och 3-tumsregel. (lite dålig liknelse...)

Och får de ont av det så är det antingen fel på hästen eller järnskorna den hade för tre år sedan..... )

:angel:

Men jag rekommenderar ingen att på egen hand sko sina hästar om nu munin vill ha en åsikt. Däremot är det väl klokt att de kan slå på en tappsko...

För att inte tala om vilken påfrestning man utsätter lederna för, inte undra på att hovslagaryrket anses som ett kortlivat yrke. De bör ju hinna slita ut lederna långt före pension om man arbetar med klinga, karpaltunnelsyndrom bör ju inte vara ovanligt bland hovslagare som jobbar enbart med det verktyget som bas.:crazy: Sen har jag faktiskt i ärlighetens namn inte sett en liksidig hovis heller, därför att de gånger jag sett en häst verkad med klinga så är det ofta olika mellan höger och vänster, antingen är den lägre eller så är den sned.
Inte nog med att vi nu ska jobba våra hästar rakriktade så att de blir liksidiga, vi måste nog ta oss an våra hovisar som inte är liksidiga också.:angel: ;)

tycker dte bord eingå massage av de snygga stalltjejerna när hovisarna jobbar klart.

ett satans yrke,det är vad det är

(ja,jag -vet-attd et är många tjejer som jobbar också,ni får väl jaga karlarna runt dynghögen eller så;) )

jag led så med en av mina hovisar,han är läare o har skott i många år o fick ofta ont i ryggen.

efter lite vilande så var han fit for fight igen o kund e ofrtsätta.

tur för honom att även hästen behövde vila;)

värst tycker jag riktandet är,utför inte dte själv,men sneglar allvarligt på en sån där litn maskin.

och så skal jag skaffa ett benstöd för de som står upp när de verkar o skor,jaghar det ju relativt bekvämt när jag jobbar.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2