Kan man se om hästen haft föl innan?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Linduzz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 344

Linduzz

Trådstartare
Jag har aldrig tänkt på det innan, förren min nuvarande stallägare frågade om min häst haft föl innan, jag vet ju inte det. Men hon tittade iaf och sa att hon har nog haft minst ett föl kanske två hon tittade på juvret då och sa att juvret såg lixom lite snuttat ut, Nån som förstår?
Min vän hade lagt märke till att hon inte såg ut som hennes sto riktigt uta n att hon ja som sagt att det såg ut ursnuttat ut.

Jag har aldrig tänkt på det utan bara dom ser väl ut så typ..

Så kan man se det med ögat eller inte?

Sv: Kan man se om hästen haft föl innan?

Jag tror det är inviduellt, om det går att se på stoet eller inte och då får du nog känna stoet och veta hur hon såg ut innan.
Tänk om det gått 10 år? och stoet är tävlat jag tror inte det syns då.

maiden ston brukar ha små russin till juver medan ston som haft föl tidigare har mer storlek på sitt juver. Det är iof väldigt individuellt. Mina ston har alltid juver då de bara är barnfria någon månad om året;)

På min syns det att hon har haft ett föl (-05), hon har ett stort juver.

*KL*

Egentligen är det väl inte juvret som blivit större efter att ha fått föl utan spenarna, maidensto = russinspenar, sto som haft föl = "tydliga" spenar.

de får längre spenar är min uppfattning.........!

jag tycker att det oftast är ganska enkelt att se - mestadels på ljuvret, men ibland är det helheten som avgör.
Med ett u-ljud är det ju enkelt kollat annars:angel:

*KL*

Egentligen är det väl inte juvret som blivit större efter att ha fått föl utan spenarna, maidensto = russinspenar, sto som haft föl = "tydliga" spenar.

min kompis häst har aldrig haft föl å hon har låååånga "spenar"...
min har däremot små...

Mitt sto, som fick sitt första och hittills enda föl förra året, har ett juver som nu ser likadant ut som det gjorde innan dräktigheten:)

:rofl:men så är det ju ett mkt speciellt sto ...eller hur:angel::rofl:

Såklart att det finns ston som drar ihop sig otroligt mkt efter fölningarna, även i ljuvret. Men vanligen så syns/känns det en klar skillnad.

Mitt ena också alltså ser nu ut exakt som innan hon fick föl, dock hade hon ganska "stora" spenar innan också trots att hon inte haft föl innan.
Den andra damen hade lite innan dock ser det ut som om hon nog kommer att dra ihop sig ganska mkt igen (är ju bara några månader sedan det snuttades på henne så det har ännu inte gått tillbaks helt utan är lite "hängigt" än så länge)

Jag kollade faktiskt extra noga på hennes juver idag och inte ens spenarna var längre än innan:D

*knapp*

Okej, så det ör olika häst till häst allstå. Attans, det hade varit skoj om det nu stämde.. Förra ägaren visste inte riktigt heller men att det nog inte var omöjligt..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 897
Senast: Otherside
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 283
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 826
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka