Kan man sälja sin vän?

F

Fionaa

Kan man sälja sin vän?

Jag vet inte om jag orkar eller vill men samtidigt har jag tröttnat och känner att jag behöver något nytt.

Har ett arabsto som jag haft i fem år. Jag har nu under en längre tid kännt att jag börjat tröttna, jag inne i en svacka alltför ofta..
Hon trivs verkligen inte på banan, jag gillar att träna lite dressyr, mest för skojs skull men araben trivs inte alls. Man får absolut inget gratis av henne utan får kämpa med allt. Hon gillar däremot western men det är inget som jag tycker om direkt.. Hon älskar att vara ute i skogen och förr passade det mig också men nu vill jag mer än det. Jag vill kanske prova på att tävla lite, jag vet inte. Hon har ganska "okej" gångarter och hon kan bara hon vill men det är svårt att locka fram..

Hade för en tid sedan en frieser på foder då jag red in denna och sedan hade jag henne kvar för ev senare köp. Köpte inte då för jag hade inte råd, ville inte sälja araben. Men nu när jag varit utan denna frieser ett tag så saknar jag henne, jag saknar att jobba med en häst som älskar att jobba, som ger mycket tillbaka och som verkligen lyser.
Som ni säkert kan räkna ut så har hon en maffig och härlig trav, lär sig otroligt lätt och älskar människor, vill alltid vara med osv. Hon kommer i hagen (till skillnad mot araben som jag fortfarande efter fem år får jaga ibland..) Friesern är verkligen en häst som jag kände gav allt tillbaka och som gav mig motivationen igen.. Hon är min drömhäst, tror jag. Min lilla arabdam trodde jag var min drömhäst men nu vet jag inte längre..

Men kan jag verkligen sälja min vän, min älskade vän. Det är en jobbig tanke och jag vet faktiskt inte alls. Helst skulle jag vilja ha båda, låna ut araben på foder och sedan ta tillbaka ev sälja men jag måste sälja henne för att kunna köpa den andra (som jag får köpa till ett förmånligt pris)

Ska jag gå efter hjärtat (behålla min arab som jag älskar) eller gå efter hjärnan och köpa en häst som jag kanske kan komma nånstans med, eller åtminståne kunna utvecklas själv och lära sig något mer.

Sv: Kan man sälja sin vän?

Det är nog alltid svårt att ta att sådant beslut. Samtidigt får man nog tänka så här att där ni är nu är ingen egentligen nöjd. Hon trivs inte banan men det är på banan du vill vara, hon trivs i skog och mark medans du vill jobba med en häst som uppskattar detta.

Kanske är den situation ni befinner er i nu inte optimal för hästen heller? Missförstå mig rätt, är helt övertygad om att hästen ifråga ör välskött på alla sätt och vis jag menar mer mentalt. Det uppstår så lätt frustration när två olika viljor vill olika saker eftersom den ena alltid måste ge med sig.

Jag tycker inte man ska ha dåligt samvete eller känna sig som en dålig hästägare för att man tar beslutet att sälja sin vän. Man utvecklas ju hela livet så att hon passade de ambitioner och mål du hade för ett par år sedan men som idag förändrats tycker inte jag är konstigt det heller. Det kanske finns någon där ute som hon är perfekt för? :)

Jag hade sålt araben och satsat på en häst som har dom egenskaper du saknar hos henne. Så länge man är så noga som möjligt när det gäller köpare så tror jag det kommer gå jättebra!

Senast ändrad:

Skulle du inte kunna be om att få ha friesern på foder ett tag och samtidigt sätta ut din arab på foder till någon?

Om det skulle kännas bra och du inte saknar din arab kan du sälja araben och köpa frieserhästen?

Om du då ångrar dig, ja ta tillbaka din häst och lämna igen den andra?

Låter som att du känner ägaren till frieserhästen och ni kanske kan komma överens om något?
Om denne nu inte har väldigt brottom att sälja hästen såklart.

Ja, man kan sälja sin vän. Hästen som inte passar dig, kan bli någon annans drömhäst. Är man mån om vem som köper, att det blir rätt så ska man inte ha dåligt samvete för att man sålt sin vän. Alla hästar förtjänar att vara någons drömhäst, och kan man ge sin älskade vän det så är det toppen.

Jag har tänkt för mig själv väldigt många gånger att all den energi, pengar och tid man lägger på dessa djur måste vara värt det. Vissa stunder har jag frågat mig om det faktiskt är det . Nu har jag iof kommit fram till att det är det men om jag hade kommit fram till motsatsen, (finns massor av hästar som jag aldrig skulle vilja ha) så skulle jag sälja.

Men var jättenoga när du väljer nytt hem. Ingen bra situation om ni inte trivs med varandra på "ridplanet". Det är svårt det förstår jag men kanske blir det ändå bäst i slutändan...
Lycka till hur du än gör

ja man kan sälja sin vän.

jag har precis varit i samma sits som du, har/hade ett sto som jag haft i 7 år, som jag älskar väldigt mycket, och jag kände lixom att vi inte kom längre tillsammans, att jag behövde en helt annan häst för att utvecklas.

så jag lämnade henne till en nära vän som skulle sälja henne åt mig, då jag tyckte att det var för jobbigt att sälja henne själv, och så hade jag sån tur att min kompis bestämde sig för att köpa min häst, så nu vet jag att hon kommer få det hur bra som helst.

så ja, känner du att din häst inte passar dig så tycker jag att du ska sälja, ta det bara lugnt och leta efter nån som du känner att hästen får det bra hos, så kommer det nog att kännas bra!

lycka till!

Å vad jag känner igen mig i dina känslor och din sits.
Köpte, för mindre än ett år sedan, en UNDERBAR häst, hon är fantastisk på så många sätt och hon har hjälpt mig otroligt mycket. Men med hennes hjälp gick min utvecklig och självförtroende fortare än jag anat och nu står jag här med en möjlighet till en unghäst, en häst med mycket potential, men jag kan inte bara hämta hem den, eftersom jag har mitt underbara sto. Mitt sto har en skada vilket gör att man inte kan varken tävla eller träna henne (eller kan och kan, det är inte lämpligt, men funkar utmärkt i skog och mark). Jag slits både dag och natt mellan mitt val och försöker hitta en BRA fodervärd, för möjligtvis det skulle kunna göra att det skulle kännas bättre. Men attans vad det är svårt. Och dessutom, man vet vad man har men inte vad man får.... det gör också valet än svårare. Jag drömmer om att träna och tävla, har i of aldrig direkt tävlat men med ett bra material skulle jag gärna ut och lufta vingarna lite!!

Men när jag tänker på det ur andras perspektiv, självklart kan man sälja sin vän. Hur ska annars alla som letar häst kunna få köpa den där klockrena pärlan om ingen säljer den? :)
MEN det är lätt att råda andra när man inte fixar att lösa sitt eget dilemma...

kl

Tror nog det är bäst för både dig och hästen om du säljer den. Ibland stämmer inte kemin (längre)mellan en häst och en ryttare (som i ert fall). Att hon inte vill bli fångad tyder på att hon inte tycker att arbetet du gör med henne är särskilt roligt. Så hur väl ni än trivs med varandra för övrigt tror jag att ni båda mår bäst av ett byte, till någon häst/ryttare som passar det du/hästen trivs med och tycker är roligt.
Men som någon tidigare sa, tror inte alls att det har att göra med att hästen blivit annat än bra behandlad och att ni fått en bra vänskap. Men ibland får man bara andra intressen i takt med att man utvecklas. Så gör det som känns bäst för dig!

För 1½ år sedan sålde jag min första häst, han hade lärt mig massor och var en supermysig och trygg häst. Hade lite samma problem som dig tror jag, vi kom inte längre med varandra, jag ville träna och komma ut på tävlingsbanan men han hade gett allt (med mig på ryggen ska tilläggas). Var svårt att ta beslutet att sälja och gå vidare, men vi var helt enkelt klara med varandra ridmässigt, skulle jag komma längre var det enda valet. Självklart var det jobbigt den dagen han åkte, men kändes så bra med nya ägaren så gick ändå bättre än jag trott. Kommer ju alltid komma ihåg honom då han var min första egna häst och allt han lärt mig, men är väldigt glad för hästarna jag har idag, hade inte varit där jag är idag i min ridning och kanske inte alls tyckt det var lika kul med hästar om jag inte gjort det valet. Ibland måste man släppa sina allra bästa vänner också.......för något som kanske blir ännu bättre i slutändan.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 044
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka