Kan man sälja glasögon eller fixa styrkan i dom?

MM

Trådstartare
Glasögon man inte längre kan använda pga fel styrka i glasen, går det att sälja bågarna? Tex tradera? Köper folk begagnade bågar med glas med styrka i? (För att ändra till sin egna styrka givetvis om det går, inte använda min och hoppas den funkar :p )

Om inte, kanske någon vet om man kan skicka in bågarna någonstans och få in nya glas med rätta styrka i så jag kan fortsätta använda även dom?
Det handlar om tre par och jag känner mig aningen snål att skänka iväg dom bara sådär i någon glasögoninsamling när jag ändå lagt ett ex antal tusenlappar på dom.

Optikern kan skicka in glasögonen för byte till rätt styrka.

Åh, då ska jag prata med dom om ett av paren som var mina favoriter :)
Dom andra hade jag väl gärna sålt av om det gick men annars får jag väl ha fyra par.
Kan ju vara kul att variera sig :p

Åh, då ska jag prata med dom om ett av paren som var mina favoriter :)
Dom andra hade jag väl gärna sålt av om det gick men annars får jag väl ha fyra par.
Kan ju vara kul att variera sig :p

Som Vallis sa - gå med dem till optikern så sätter de in rätt styrka. Jag har tre par, varav ett par slipade solglas. Men jag kan nästa inte gå utanför dörren utan glasögon och är jätterädd om alla tre. Jag går rätt in i saker och sådär, om jag måste röra mig i okända miljöer utan glas.

Glasögon man inte längre kan använda pga fel styrka i glasen, går det att sälja bågarna? Tex tradera? Köper folk begagnade bågar med glas med styrka i? (För att ändra till sin egna styrka givetvis om det går, inte använda min och hoppas den funkar :p )

Om inte, kanske någon vet om man kan skicka in bågarna någonstans och få in nya glas med rätta styrka i så jag kan fortsätta använda även dom?
Det handlar om tre par och jag känner mig aningen snål att skänka iväg dom bara sådär i någon glasögoninsamling när jag ändå lagt ett ex antal tusenlappar på dom.

Jag betalade 5-6000 kr för mina glasögon, varav kanske 700 kr var bågarna. Det har ju inget andrahandsvärde alls trots att de var dyra. Så bara för att du lagt pengar på glasögonen måste de inte ha något större värde. Jag har alltid betalat glas och bågar separat, tror att det är standard, så att köpa nya glas ska inte vara några problem hos de optiker jag varit (stora kedjorna).

Liten reservation för glasbyte...

När jag frågat så säger butikerna att de enbart byter i bågar av de märken de säljer. Fick uppfattningen att de måste ha mått och utformning för att kunna fixa glasen? Fast jag kanske är lurad....

Nya glas går att få för 1-2000 om man inte behöver komplicerad slipning eller någon mer avancerad glastyp.

Det knepiga med begagnade bågar är ju att storleken ska passa, så det blir svårt att hitta match med rätt köpare. Att återanvända dem själv ger mer än att försöka sälja. Men vill man inte alls ha dem kvar så finns det insamlingar som går till bistånd. fråga hos optikern om de tar emot.

Själv tycker jag leta nya bågar tom är värre än att köpa byxor (vilket alltså betyder riktigt illa).
Så när jag har ett par jag gillar så använder jag dem tills de går sönder och blir obrukbara. (eller för slinta, fnasiga i plasten, bleka i färgen) Kan genomleva 1-3 glasbyten på den tiden.
Man får undvika de mest modepräglade modellerna, men de gillar jag sällan heller så...

Liten reservation för glasbyte...

När jag frågat så säger butikerna att de enbart byter i bågar av de märken de säljer. Fick uppfattningen att de måste ha mått och utformning för att kunna fixa glasen? Fast jag kanske är lurad....
Fråga på ett annat ställe.
Kanske t.ex. lågpriskedjor har någon mer slimmad rutin där de inte slipar själva på plats?
Jag har fått betala typ 200:- som extraavgift för arbetet. Vilket jag tycker är ok jämfört med att de förlorar på att inte få sälja ett helt paket till mig. (som jag fattat gör de mer vinst på bågarna än på själva glasen).
Och så har de så klart fått göra synundersökningen också.

700 kr för ett par bågar är billigt :p

Mitt ena par bågar kostade 4000kr, men jag skulle bli förvånad om de hade något andrahandsvärde alls.
Mitt andra par bågar kostade 350kr, de lär definitivt inte ha något andrahandsvärde :D

Ja det var billiga skitbågar som dessutom var på rea. När glasen kostar 5000 kr så blev det inte mycket över till bågarna ;)

Ja det var billiga skitbågar som dessutom var på rea. När glasen kostar 5000 kr så blev det inte mycket över till bågarna ;)

Jag fattade det som att du menade att det nog inte gick sälja bågarna, trots att de var dyra :D

Nej, det förstår jag :down:
Jag är glad över att ha så svag styrka att glasen blir väldigt billiga. Å andra sidan har jag ju gjort en ögonoperation där jag först hade perfekt syn, för att sedan få ett brytningsfel och ändå behöva ha glasögon när jag kör bil osv :p

Man kan också lämna in gamla glasögon till sjukhusens ögonklinik. De skickas sedan till bättre behövande utomlands. Om man inte har möjlighet att köpa glasögon med rätt styrka, så kan ju ett par skänkta glasögon med lite för svag styrka, vara bättre än inga alls.

/Lizzie

Jag fattade det som att du menade att det nog inte gick sälja bågarna, trots att de var dyra :D

Nej, det förstår jag :down:
Jag är glad över att ha så svag styrka att glasen blir väldigt billiga. Å andra sidan har jag ju gjort en ögonoperation där jag först hade perfekt syn, för att sedan få ett brytningsfel och ändå behöva ha glasögon när jag kör bil osv :p

Jag har riktiga flaskbottnar till glasögon. Tack och lov ser jag precis tillräckligt "bra" att jag slapp specialbeställa extra tjocka glas. Det hade gått på ytterligare 800 kr eller något sånt :banghead:

Jag har riktiga flaskbottnar till glasögon. Tack och lov ser jag precis tillräckligt "bra" att jag slapp specialbeställa extra tjocka glas. Det hade gått på ytterligare 800 kr eller något sånt :banghead:

Jag hade också det innan operationen. -5,5 på båda ögonen :down:
Glasen borde subventioneras efter en viss mängd synfel...

-10 :cool:

Idag finns det så billiga alternativ att jag inte tycker det är så betungande. Det tråkiga är mest att vara hänvisad till en viss storlek på glas för att det ska vara praktiskt genomförbart.

(Använder mest linser sedan högstadiet.)

-10 :cool:

Idag finns det så billiga alternativ att jag inte tycker det är så betungande. Det tråkiga är mest att vara hänvisad till en viss storlek på glas för att det ska vara praktiskt genomförbart.

(Använder mest linser sedan högstadiet.)

Oj! -10 är mycket. Förstår att det gjort stor skillnad sedan det kommit in fler billiga alternativ!
Jag använde också mest linser, nu sedan jag fick ett brytningsfel efter operationen så kan jag inte det :down: Men jag ser fortfarande väldigt bra, jämfört med innan, så jag ska inte klaga ändå.

Oj! -10 är mycket. Förstår att det gjort stor skillnad sedan det kommit in fler billiga alternativ!
Jag använde också mest linser, nu sedan jag fick ett brytningsfel efter operationen så kan jag inte det :down: Men jag ser fortfarande väldigt bra, jämfört med innan, så jag ska inte klaga ändå.

Är astigmatisk men fungerar med linser ändå tack och lov :)

Jag har 0,5 bara tror jag, men är skelögd på nära håll :crazy:
Fördelen är att jag inte alltid behöver ha glasögonen på mig, det är ju bara att blunda med ena ögat så slutar jag se dubbelt :up:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 787
Senast: Draumsyn
·
Hästmänniskan Jag skaffade foderhäst nu i juni. Hästen har varit svullen i sina bakben nästan from att hon kom. Men svullnaderna har gått över på ett...
Svar
19
· Visningar
1 252
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama