Kan man röntga en hov/ben hemma i stallet?

aramis

Trådstartare
Jag tycker mig ha ett minne av att jag har läst här på buke om att någon hade ut en veterinär som hade utrustning med sig till stallet så dom kunde ta bilder (röntgen antar jag ??) för att se så att det inte var en spricka i tex hovbenet.
Har jag uppfattat det fel eller finns det veterinärer med sådan utrustning?

Jag har fortfarande efter många vändor inte fått klarhet i varför min kuse är halt i vänster fram. Hovslagare och veterinär har kikat på det och konstaterat att "ja det är ju knepigt det där" :crazy: .

Nu kom julen och nyår i vägen också, men NU nu måste jag gå vidare med någonting. Problemet är också att kusen tillhör det svårlastade släktet och finns det någon som kan åka ut till oss istället så vore det ju GULD.

Vet ni någon så får ni gärna skicka ett PM till mig. Stalllet ligger i Uppland.

Värmekamera finns det kanske vissa vet. som har med sig, hur mycket får man ut av det?

Hoppas det finns någon där ute som kan reda ut det här lite för mig.

Sv: Kan man röntga en hov/ben hemma i stallet?

Det finns en vet i skåne som har röntgen med sig i bilen. Tror hon är ensam i Sverige om det.

Jag kan bara svara för värmekamera, jag har varit på ett föredrag om just värmekamera till hästar och det var väldigt intressant för att lokalisera smärta.

Vet man redan var man ska leta kanske det är overkill, men det fanns en del fall där man sett symtomen på ett ställe (hältan) och problemet på ett annat (bogen, ryggen - you name it).

Här är lite info från det ställe jag varit på (dock ej med häst): www.esarpsquarterpaint.com/?pid=37 och här

Ojdå, skåne, ja det är ju inte precis granne med uppland. Hoppas du har fel i att hon är ensam om det i sverige.
(borde vara en stor marknad för det kan man tycka. I alla fall om man ser till alla svårlastade omöjliga kusar som finns ;) )

Nej, det finns fler veterinärer som har portabel röntgen med sig i bilen. Det finns en här i Östergötland iaf.

Vi har använt honom till att just röntga en häst som fått hovbensfraktur efter en transportolycka.

Intressant länk. Var det meningen att det skulle vara en länk till?

Någon som känner till någon i Upplanstrakten med värmekamera?

:) Hoppet om att det kanske finns någon i min närhet ökade med en 100% nu.

det finns men inte många har det då de är snindyra min vet vill ha en men det finns inte pengar till en =(

Finns en i västra götaland också... men det hjälper ju dessvärre int dig...! :crazy:

Du får nog ringa runt och fråga, någon annan veternär kanske känner till ngn som har det?

Jo, jag ska göra det!
Tänkte att jag kan ju passa på att slänga ut frågan här också i alla fall. Det finns ju många intresserade och hjälpsamma människor här på Buke.

Sen vet jag inte hur pass god kännedom veterinärerna har om andra veterinärers möjligheter osv. Det kanske blir lite som att tipsa om en konkurrent, och det gör man ju inte gärna....

Förlåt! Det var en länk som jag tog bort, det rörde inte värmekameran utan Biolightbehandlingen, och den ville jag inte göra reklam för här.

Fanns det inte kontaktinfo för Biolight eller värmekameran så du kan höra direkt med killarna som håller i det? De är runt i hela landet nämligen (mycket travhästar).

Jaha, jag fattade det som om dom bara verkade runt Esarp, Kristianstad och Ystad. Men då ska jag nog höra mig för där sen.

Jodå, de har fasta tider på de tre ställena, men jag vet att de i alla fall tidigare varit runt i landet.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 018
Senast: Starstedt
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?