Kan man räkna ut färgen?

A

Atena

Nu har jag hittat en hingst jag vill betäcka mitt sto med. Han är fux (min favoritfärg - i alla fall på araber :d :love:) och jag undrar om man på nåt sätt kan räkna ut hur stora chanser det är att mitt sto får fux-föl?

Hingsten är fux, föräldrarna är fux, nästa led är 3 fux, 1 skm och ledet därefter 5 fux, 3 skm.
Mitt sto är skm, föräldrarna skm och br, nästa led 2 skm, 2 br och ledet därefter 5 skm, 2 br och en som jag inte vet.

Jag gjorde en skiss på det, men kan inte få in bilden här. :confused:

Är det 50% chans, eller kanske mer *hoppas*?

Sv: Kan man räkna ut färgen?

Det finns HUR MÅNGA färgtrådar som helst - läs en av dem !

En fux kan bara nedärva fux-genen. Skimmeln i ditt fall har ett skm anlag så den kan nedärva ett skm och ett färgat anlag. SÅ du har 50% på skm 50% på fux

:o

jaha, har inte läst så mycket här... ska genast leta upp en färg-tråd :) tack ändå för svaret!

Du kan få en skimmel, en fux eller en brun. Ditt sto har ett skimmelanlag (eftersom hon är skimmel) och eftersom hennes mamma är brun har hon ett färgat anlag. Mamman kan vara brun-brun eller brun-fux. Båda kombinationerna blir bruna, men fux-genen kan ha färdats vidare till ditt sto. Hon är alltså skimmel-brun eller skimmel-fux. Eftersom pappan är fux så är han fux-fux. Om du får ett fuxfärgat föl vet du att ditt sto har ett fuxanlag. Om fölet blir brunt vet du att hon har ett brunt anlag. Krångligt? Fråga gärna igen så försöker jag förklara på annat sätt.

Carina på Silver Arabians.

Xeline skrev:
Det finns HUR MÅNGA färgtrådar som helst - läs en av dem !

En fux kan bara nedärva fux-genen. Skimmeln i ditt fall har ett skm anlag så den kan nedärva ett skm och ett färgat anlag. SÅ du har 50% på skm 50% på fux

Fuxföl blir det endast om modern har fuxanlag också...

GRS

Intressant...
I så fall gissar jag att mitt sto är skimmel-brun, föddes som brun och var således brunskimmel de 2 första åren innan hon blev 'vit'.

*suck* i så fall är chansen rätt liten till fux va?

Enligt mina källor behöver det inte vara så, anlagen behöver inte synas på det sättet. Jag är i samma läge själv. Nieszpora kan vara skimmel-skimmel, skimmel-brun eller skimmel-fux. Hennes pappa (Chock) är skimmel-fux (är själv skimmel, men har fått en fux-avkomma, bär alltså på ett fux-anlag, trots att han själv säkert var svart som föl om man tittar på gamla bilder). Hennes mamma (Nianka) är skimmel-brun (är själv skimmel men har fått en brun avkomma (Necessa) med en skimmel-fux-hingst (Pers) alltså måste hon själv bära på ett brunt anlag). Själv har Nieszpora bara fått skimmelavkommor och tills hon får något annat har jag ingen aning om vad hon är. Förra året fick hon föl med en brun-fux (blev skimmel). I år är avkomman efter en fux. Försöka duger... :)

Så antingen har du 50% chans till en fux (om hon bär på fuxanlag) eller ingen chans alls om hon är skimmel-brun (då har du 50% chans till en brun, SF blir skimmel, BF blir brun).

Carina på Silver Arabians

Inte riktigt rätt...heller (jag hade också fel i första - eftersom jag glömde kolla vilken färg mamman hade när den föddes)

En häst har alltid två "färg-anlag" PLUS att den kan ha tex skimmelanlaget, så om en hingst är skimmel och fått en fuxavkomma betyder att han visserligen bär på fuxanlaget, men om han tex var född brun så kan han ge bruna hästar också.

En grej som jag undrar och fortfarande undrar över är om skimmelanlaget på en heterozygot skimmel alltid är kopplat till en av färggenerna. Jag har ett exempel på hingst som har ett gäng avkommor - alla färgade är födda fuxar och har fortsatt vara fuxar, medan alla som skimlat av är födda bruna. Eller rättare sagt, jag väntar på undantaget hos denne hingst !

Det här med färger ÄR snårigt värre ;)

Men det stämmer att en skimmel också har två "färganlag".

Mitt sto (Cindela) är född brun men skimmel nu. Hennes pappa (Cadyk) är brun (brun-skm) och hennes mamma (Joseppa) står visserligen som fux men måste vara skimmel (skm-skm). Cindela har fått 2 avkommor födda fuxar som sedan skimlat, en brun och en fux med en och samma fuxhingst (Gimmick). Hans pappa (Ghazal) var mfx (fux-skm) och hans mamma är skm (fux-skm). Cindelas 4 tidigare avkommor, med andra hingstar, har jag inte kontrollerat färgerna på.

Men det stämmer alltså inte att skimmelanlaget skulle vara kopplat till en speciell av "färggenerna".

Det finns chans att få en fuxavkomma ... håller tummarna!
/Anne

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 738
Senast: Niyama
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025