Kan man lyssna för mycket på sin häst?

Totola

Trådstartare
Jag har länge haft filosofin att man ska lyssna när hästen viskar så slipper man "skriken" eller utbrotten. T ex om hästen tycker något är obehagligt, har ont, är rädd osv. Vissa saker kan man inte låta hästen slippa undan, som t ex att spänna sadelgjorden, men däremot kan man spänna i fler omgångar och kanske skaffa en resårgjord.

Själva frågan är ifall man kan lyssna för mycket på hästen så den tappar respekten och börjar utnyttja situationen? Själv känner jag att jag hellre lyssnar för mycket för att jag iallafall slipper att hästen tycker illa om mej eller orespekterar mej för att jag bestraffar honom när han säger till att han har ont eller liknande.. :confused:

Jag har en häst som ibland har aggressiva tendenser, vilket jag självklart inte tillåter, sparkar han hotfullt mot mej eller hugger mot mej säger jag självklart ifrån i förhållande till hur allvarligt det är, men uppstår ett beteende som inte funnits tidigare brukar jag snarare försöka stå "på hästens sida" och istället försöka ta reda på vad det kommer ifrån. Nu har jag hört en del teorier om att jag istället bör visa hästen vem som bestämmer FÖRST så den inte på några villkor gör respektlösa saker, eller "skriker" som man kanske kan kalla det. Men då känns det som att jag förstör förhållandet till min häst, att han blir mer negativ och då kan bli mer aggressiv istället för att bara "säga till" att något är fel...

Vad tycker ni? Vart går gränsen, och hur gör man för att inte få en ännu värre häst?

Sv: Kan man lyssna för mycket på sin häst?

Ja, jag är kanske inte rätt person att svara på din fråga. För jag har själv grubblat på den frågan så himla mkt. Och har funnit ut att jag blir alltför lyhörd i vissa lägen, så att när hästen vill ha min vägledning så finns inte jag där, för jag har fullt upp med att lyssna.
Missförstå mig rätt. Men det är verkligen så. Har dock jobbat på det och upplever att jag numera inte är lika lyhörd på det där naiva sättet, som jag var förut.

"Nu har jag hört en del teorier om att jag istället bör visa hästen vem som bestämmer FÖRST så den inte på några villkor gör respektlösa saker"

Säkert finns det saker du kan göra där så att hästen inte blir aggressiv. Jag kan ge exempel... min valack tror ibland han föser iväg mig när jag går iväg. BAKOM min rygg föser han iväg mig med en huvudviftning (han är väldigt söt när han gör så men men...)
Så eftersom jag är medveten om det så låter jag inte honom göra det. Jag bestämmer var min hästs fötter ska stå. Punkt slut. I övrigt är han helt fri. Jag har ioch för sig hästarna på frigång/lösdrift. Men när jag kommer och säger att nu ska vi borstas/kratsashovar/sadlas/tränsas så ska det också göras. Helst lös. Men om det inte går, så binder jag upp honom. Men för det mesta går det lös. Men det bara är så. Jag har sett hästar fösa omkring sina ägare å det grövsta. Och kanske ska du börja långt tidigare. Att du inte låter dig fösas omkring. Men med mildhet, Absolut.

Så att "visa hästen att du bestämmer" är inte nödvändigtvis en våldshandling, utan snarare tvärtom. Det är att du bestämmer var han/hon har sina fötter.

Hmm. Det lät flummigt. Men det är ändock sant.

MVH Boel

Tror jag förstår vad du menar, men rent konkret, hur ska man praktisera det? Utan att vara "elak" utan bara tydlig och konsekvent?

De situationer jag kan märka det aggressiva är vid sadling, några få gånger vid ridning, och allmänt när jag t ex springer med honom i grimskaft eller träns, då tycker han att han måste uppfostra mej för att jag vid inlärning har dragit i tyglarna när han inte börjat springa eller saktat av och det tycker han inte om :mad: hårt mot hårt. allmänt så tycker jag inte tillrättavisningar fungerar, för då sätter han sej emot och blir själv aggressiv, som sagt. Så det jag egentligen skulle behöva är några tips på hur man (helst utan rundkorallsträning och liknande) får hästen att acceptera att bli dominerad över när hästen i sej själv är dominant? Behöver bara vara lite små, vardagstrix som man kan ta till ibland, snarare än att aktivt träna NH. (Är lite rädd för det, för eftersom jag själv är nybörjare och osäker är det lätt att den dominanta hästen utnyttjar situationen och istället vänder "leken" emot mej). Några bergssäkra tips som inte kan få motsatt effekt och inte gör hästen negativ/aggressiv?

Eller kanske något som stärker det positiva bandet mellan mej och hästen, så att när han blir dominant istället för att göra farliga saker försöker "ta hand om matte", så har man iaf något positivt att jobba ifrån. Just nu tycker han att matte är pyton så det är knappt han kommer i hagen längre. :cry:

:D sadla i frihet lät intressant! just nu är han så negativ mot sadeln och gjorden så han förmodligen skulle springa och gömma sej så fort jag kom med sadeln..

Ja, hur sadlar man i frihet? För det mesta är det inga problem. Då och då steppar herr stolthet omkring men då är det bara att ta det lugnt och lägga på sadeln när han står still. Så står han still och allt är lungo. För det mesta är det lungo. Men när det inte är det så belönar man själva lungo. I annat fall så pressar man honom lite, dvs flyttar han fötterna så pushar jag omkring honom lite mer, när han ställer sig still passar jag på att lägga på sadeln. Ganska snabbt lär han sig, att jahapp nu kommer den här sadeln som jag brukar stå still när den kommer på då står jag väl still även idag.
MVH
Boel

"Tror jag förstår vad du menar, men rent konkret, hur ska man praktisera det? Utan att vara "elak" utan bara tydlig och konsekvent?"

Nu läste jag ditt inlägg lite mer noga. Jo, men jag håller med dig att börja köra rundkorallträning om man känner sig osäker är inte alls bra. Nämen du kan bara börja med att flytta hästen ngt steg hit och dit. Exempel är mitt sto som när hon kom till mig för tre och ett halvt år sedan blev skitsur när man ville få henne att flytta rumpen i boxen. Nu behöver jag knappt markera, petar lite på henne så steppar hon åt sidan. Å andra sidan ärligt så var det inte helt lätt från början, ska villigt erkännas att jag tog sopkvasten och viftade mot henne... men som jag sa numera krävs mkt mindre åtgärder. Jo, knepet är att när hästen gjort rätt, typ tagit ett steg åt sidan eller vad du vill så utstrålar du ingenting... du bara nollställer dig och blir vänlig, no matter vilken konflikt ni haft. Och snabbt ska det gå. Långsinthet är inget för hästfostran. Mao ger eftergift mentalt och fysiskt.

MVH
Boel

Svarar en gång till för jag glömde det viktigaste, som jag ville skriva. Nu måste jag citera dig igen...

boella "Tror jag förstår vad du menar, men rent konkret, hur ska man praktisera det? Utan att vara "elak" utan bara tydlig och konsekvent?"

Tid tid tid. Iallafall behöver jag det. Jag är ingen proffshanterare och är egentligen inte alls särskilt duktig på häst. Men med tiden, när det går flera år... så behöver jag inget våld. Liksom. Mina hästar är inte aggressiva, men har varit det, men det var så länge sedan att ingen knappt minns det, det är därför jag vågar uttala mig. Nämen det är inte sant dom har aldrig varit aggressiva. Dom har varit mkt häst bara. Och jag har inte fattat.

MVH Boel

Om din häst inte tycker om att bli sadlad, vilket inte är ovanligt alls, så får man ta den biten från grunden igen. Ha hästen i grimma/grimskaft men låt inte hästen känna sig fast - ha slack i repet så att det inte drar i hästen så att den börjar vandra.

Om hästen verkligen avskyr sina saker brukar den vilja gå iväg så fort man låter den lukta på sadeln/vojlocken. För att förändra den bilden - låt hästen lukta på den, ta sedan och gnussa hela hästen med den. Låt hästen lukta igen och gör några "ofullbordade" svingningar innan du svingar på den på ryggen. Ta av sadeln/vojlocken igen och gör detta några gånger tills du ser att hästen tycker att det är ok med sin sadel.

För att spänna sadelgjorden: sätt på nedersta hålet, rör på hästen så att den får upp andningen lite (flytta lite fram och bakdel, skicka på någon volt och kanske över/under/genom något) innan du spänner nästa hål. Var timad med andningen: när hästen andas ut drar du upp ett hål. Rör lite till på hästen och repetera. Gör du detta kommer hästen ha en betydligt mer positiv inställning till sin sadel.

När du ska sadla nästa gång - ta inte för givet att det är fixat utan låt det ta några minuter att sadla. Du har igen det i längden.

Eftersom jag inte vet så mycket mer om dig och din häst så är det här de råd jag kan ge dig så här långt...

Ja, det var faktiskt en väldigt bra praktisk beskrivning. Gör så, så går allt bra för dig skulle jag tro.
MVH
Boel

Jag har egentligen inte problem med sadlingen (tycker jag själv iallafall, sen kan man förstås ha olika åsikt om vad som är ett problem) utan det är bara att det är vid såna tillfällen man kan märka att han är aggressiv. Just för tillfället är det ingen idé att öva på att acceptera sadeln, han tycker nämligen inte om den för att den trycker på en känslig del av ryggen så när man spänner gjorden ligger den ännu mer och trycker. (Det är en bomlös så han får inte ryggvärk av den eftersom sadeln är helt mjuk, däremot är han noga med att säga till vid sadlingen att han tycker det är obehagligt).

Han har iofs alltid varit sur när man spännt gjorden, så det har jag redan hunnit träna till en del, nu är jag oftast mer stressad innan jag rider ut eftersom jag oftast rider med sällskap, så det har blivit lite slarvpå den fronten.
Poängenär att det inte är själva momenten jag behöver hjälp med, utan helt andra saker, t ex den biten med att lära hästen att flytta sej. Han kan visserligen lytta sej för mkt lätt tryck, men det är klart att ledarskapet förstärks om hästen vet att man kan flytta den i alla lägen och riktningar.

På min förra häst gjorde jag så, att när jag lärde den stå stilla flyttade jag helt enkelt tillbaka den tills den lessnade och berömde när den stod stilla. Det fungerade ganska bra. Min nuvarande häst däremot gillar absolut inte att man kör med honom på det viset, eller så är det bara en vanesak- vill du att jag skahålla mej i rörelse så gör jag det- säger han. Så då har jag istället sagt nej och ev. tagit tag i grimman för att han ska lyssna och berömt/låtit honom vara när han står stilla. Funkar oftast, men jag vet att det inte är speciellt NH. Nu brukar han dock stå still väluppfostrat :banana:

Funderar på att köpa lite böcker. T ex en som jag inte kommer på namnet på om hur man gör en häst väluppfostrad. Vad tror ni om det?

Jag "tränade" lite uppmärksamhetsövningar, eller rättare sagt att flytta hästens delar för fysiskt/synligt tryck, visserligen i grimskaft eftersom jag höll till i hagen och hästarna just fått lunchhö :D Han surade ibland, men bara om han inte förstod eller tyckte att jag gjorde för överdrivna rörelser, som när jag skulle backa honom genom att "sprätta" med fingrarna. Då visste han inte riktigt vad jag ville, utan han tyckte jag var lite aggressiv.
Det skumma med den här pållen är att jag aldrig tränat seven games eller att ge efter för tryck, och jag tvivlar på att han blivit tränad inom området eftersom han gått på trav och varit hos inbiten hoppryttare i hela sitt liv innan jag köpte honom. Ändå är första andra och tredje lekan ganska enkla att få honom förstå, yoyo, circling game osv skulle vi (läs jag) dock behöva träna en massa på. Dessa är som jag ser det ett kvitto på om hästen börjat acceptera mej som ledare, men eftersom det inte funkar för mej låter jag hellre bli än förstör hästen.

Det var kul iaf att se hur han reagerade på "träningen" :) han var jätteuppmärksam och brydde sej inte ens om höet :D försökte hela tiden förstå vad jag menade.

Finns det några fler såna öningar an kan göra till en början för att få hästen uppmärksam och positiv? Eler för mej att träna på att inte "mopsa upp mej" mot hästen utan skaffa rangen på annat icke-våldsamt sätt.. ?

Totola skrev:
Själva frågan är ifall man kan lyssna för mycket på hästen så den tappar respekten och börjar utnyttja situationen?

Ja, det kan man.
Man Måste lyssna på sin häst om man vill ha en bra relation byggd på respekt och tillit, finns ingen väg runt detta.
Men samtidigt så måste man sätta gränser. Regler för hur hästen får bete sig gentemot dig. Och inte ge efter för dessa bara för att hästen gör sig till och smörar in sig för att få som den vill.

Jag vill inte ha en mjäkig chef, och inte hästen heller, om det ska handla om ömsesidig respekt. Man får stå över eller bredvid sin häst, men aldrig under, för då kan det bli farligt för er båda.

Kelly Marks tycker det är effektivt med kravallstaket när man har en häst som inte vill bli lastad, så tänk två gånger innan du lyssnar på något hon sagt/skrivit ;) Hon är adept till en av de mest hatade (och av vissa älskade) tränarna inom NH-biten, Monty Roberts. Han har diskuterats tidigare på forumet, använd sökfunktionen om du vill läsa de trådarna.

Boken som Kelly Marks skrivit heter för övrigt "Perfekt uppförande".

Tassetass skrev:
Boken som Kelly Marks skrivit heter för övrigt "Perfekt uppförande".

Har vi inte lärt oss vid det här laget att "Perfekt" inte existerar, varken bland hästar eller människor? :smirk:
Skulle vara jäkligt tråkigt om alla var perfekta hela tiden *gäsp*

caballus skrev:
Har vi inte lärt oss vid det här laget att "Perfekt" inte existerar, varken bland hästar eller människor? :smirk:
Skulle vara jäkligt tråkigt om alla var perfekta hela tiden *gäsp*

Jag håller med dig, men hon är Monty Roberts adept, så att hon inte är riktigt riktig är inte så förvånande ;)

Tassetass skrev:
Jag håller med dig, men hon är Monty Roberts adept, så att hon inte är riktigt riktig är inte så förvånande ;)

Jaja, det är rent generellt alltid tråkigt när folk snöar in sig på en lära utan att våga ta reda på sin egna, individuella sanning.

Tillbaka till ursrprungsfrågan; kan man lyssna för mkt på sin häst?
Ja, jag tycker verkligen att jag ibland gör det, jag känner liksom av minsta fis på tvären... i hästen. Och det är inte bara av godo måste jag säga.

Kelly Marks verkar ju jättebra. Och hon är helt anti-våld det intrycket jag har fått, brukar gå in på hennes engelska hemsida som har ett bra diskussionsforum, nåja åtminstone har jag bollat ut några frågor där och fått schyssta svar av schyssta folk liksom. Monty Roberts verkar ju också kanon. Han är helt anti-våld. Har dock vissa tvivel mot Knöbeldörf. Jag menar; hans film är faktiskt riktigt fin, boken Dansa med hästar likaså. Men han är mer av en mediaprodukt tycker jag nog. Men det här med att lyssna för mkt på sin häst. Det är naturligtvis ett amatörproblem. Men så är jag också världens största amatör. Lyssnar för mkt på hunden också, han tror ju han är människa och beter sig väldans underligt när han sätter sig i fåtöljen på sin hundrumpa med framtassarna i vädret och glor på mig. Det är mitt fel - jag vet. Kämpar med detta att inte vara för lyssnande utan mer dominant liksom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II