Kan man lita på böjprov?

Z

zeppelin

Hur tillförlitliga är böjprov egentligen? Vågar man vara säker på att det inte sker någon illasinnad aktivitet i benen då böjprovet utfaller negativt? Min foderhäst uppvisade för en tid sedan diffus hälta; han var inte varm, svullen eller palpationsöm i hovarna. Vet gjorde böjprover som inte visade något anmärkningsvärt alls, ändå markerade han lite. Hon bedömde det som trolig muskelsträckning och/eller Ehrlichiainfektion som det visade sig att han bar på. Han är nu antibiotikabehandlad och har fått vila i snart tre veckor och idag ser han (vad jag kan se) ren ut. Vågar jag sätta igång honom, tro? Hoppas att nån av er har några bra idéer och tips!!!;)

Sv: Kan man lita på böjprov?

Ja en häst kan gå UA genom böjprov, eller bara ha en liten markering, fastän det finns ett problem, som under tiden efter böjprovet förvärras, så om man böjer om efter säg en månad har hästen rejäla reaktioner. Det beror ju helt på vad problemet är och NÄR man böjer. Mellan en helt frisk, icke retad led, och en inflammerad led så finns det ju en 'transportsträcka'. Och om man t ex böjer när leden är 'retad' och överansträngd men inte inflammerad kan man ju få ingen/bara en låg reaktion, men om processen får fortgå så kan hästen en månad senare ha uttalad böjprovshälta.

Samtidigt, om hästen efter böjprovet vilar, och reaktionen avstannar, så har du ju ett ärligt böjprovssvar.

Är du orolig - böj om hästen. Annars sätt igång och se hur den känns. Lycka till!

Mitt svar är NEJ!

Många trauma som främst hästen left med under längre tid avslöjas inte genom böjprov. Främst trauman som är medfödda, eller som uppkommit genom främst förskjutningar i länd,bäcken eller höft parti. Böj prov anser jag som helt befängt. Vad skulle ett böjt ben kunna avslöja mer än ett kompetent kunnigt hästöga???

Jag vet t.o.m. dom som lyckats framkalla hälta utifrån felaktigt utfört böjprov.

Ser man i stället rörelsemönstret,slitningen av hovarna,exteriören och benaxlarna samt hästens hela symetri och kan läsa av hela hästen så avslöjar det mkt mer utifrån hästens allmänstatus.

Mitt svar är NEJ!

Många trauma som främst hästen left med under längre tid avslöjas inte genom böjprov. Främst trauman som är medfödda, eller som uppkommit genom främst förskjutningar i länd,bäcken eller höft parti. Böj prov anser jag som helt befängt. Vad skulle ett böjt ben kunna avslöja mer än ett kompetent kunnigt hästöga???

Jag vet t.o.m. dom som lyckats framkalla hälta utifrån felaktigt utfört böjprov.

Ser man i stället rörelsemönstret,slitningen av hovarna,exteriören och benaxlarna samt hästens hela symetri och kan läsa av hela hästen så avslöjar det mkt mer utifrån hästens allmänstatus.

Visst finns det saker som inte avspeglas i böjprov. Givetvis. Fast de du nämner, förskjutningar etc, de brukar i slutändan GE böjprovsreaktioner. Bara en liten passus..

Böjprov ska ju heller aldrig användas ensamt, utan är ETT av flera delar i en bedömning, och ett diagnostiskt hjälpmedel ffa. Men man kan ju inte skippa helheten och resten av 'kontrollerna'. Vilket jag knappast tror TS tänkt/syftade på heller iofs.

Btw, du frågade vad ett böjprov kan ge svar på som inte ett kompetent, kunnigt hästöga kan avslöja?

Tja, t ex kan det ge närmare besked om VAR i ett ben en hälta sitter. De kan dessutom ta fram en reaktion som ännu inte gett initialhälta i ljuset.

Dessutom ger ett böjprov en lite bättre inidkation än bara ögat om en hälta är i en led eller ej, det behös dock kompletteras med bedövningar för att ge säkert svar, men genom att böja först får men ju en indikation på var man ska börja bedöva.

Visst finns det saker som inte avspeglas i böjprov. Givetvis. Fast de du nämner, förskjutningar etc, de brukar i slutändan GE böjprovsreaktioner. Bara en liten passus..

I slutändan??? Kallas inte det för secundärt trauma???

Jag trodde vi pratade om att finna det primära traumat i ett tidigt stadium.

Jag har inte ett att TS gjort någon skillnad på sekundärt eller primärt, utan bara undrat om det kan ha 'pågått/hänt' något inom 3 v efter ett UA böjprov. Och det kan de ju.

Men självklart är en kompensationshälta/överbelastningshälta sekundär. D skrev dock att många problem hästen levt med under längre tid avslöjas inte av böjprov, och har hästen under längre tid sned/felbelastat så jo då brukar det visst avslöjas av böjprov, för då har du sekundärproblem.

jagh ar funderat mycket på det här med böjprov. jag undrar lite hur det eg kan komma sig att man kollar om hästen är frisk genom att belasta lederna på ett sätt som hästen inte belastar dem normalt.

jag har pratat med flera duktiga hästmänniskor som dömt ut böjprovet och tycker att det gör mer skada än nytta.

böjprov är ett medel av flera för att försöka utröna huruvida hästen har ont eller inte och i så fall var. Men det måste förenas med andra undersökningar om det verkligen ska göra någon nytta....
till en början kan resutlatet av ett böjprov bara ge indikation på de nedre lederna av benen, en ganska liten del av hela hästens ben (särskilt bakbenen....). Det vanligaste är väl eg att man går igenom hela hästen, tittar på rörelsemönster på rakt och böjt spår, använder sig av böjprov, bedövningar, ultraljud och röntgen för att försöka fastställa var hästen har ont, om den nu har det. men även det kan ju missa saker iom att hästen inte kan berätta och vi måste se, tolka resultat och dra slutsatser på ett mycket komplicerat djur ....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 886
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min lille vän hade gatlopp i hagen för drygt en månad sen, skenade av sig en sko, väntade på hovis en vecka o när jag började rida...
Svar
3
· Visningar
1 195
Senast: Helan
·
Hästvård För ca en månad sedan trillade min häst omkull i boxen (en annan häst hade kommit in i hennes box och det blev slagsmål). Själv såg jag...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: Becca85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka