Kan man leva utan bil? Känner sig deppig...

Uttern

Trådstartare
Kort sagt: Går det att leva utan bil? Pga. bilolycka och av andra orsaker så fixar jag inte längre att köra bil. Efter ha kört bil i många år känns det som ett stort nederlag och jag är åter beroende av skjuts av närstående. Pga. social ångest har bilen var en stor frihet för mig, för att kunna åka buss kan jag inte pga. panikångesten. Jag behöver också kunna transportera en reaktiv hund också. Vad har jag för alternativ?
A) Köpa mopedbil? ( Hur är trafiksäkerheten på dessa?) Har hört att det inte är bra med det.
B) Köpa A traktor ( Får endast köra i 30 km) Det fixar jag. Men jag lär väl få skämmas....

Vore så tacksam för era funderingar kring detta. Jag har hamnat i en depprission och måste klara mig ur den på nåt sätt. Nu sitter jag isolerad hela dagarna. Jag kan inte träna på att gå i mataffärer ect. Utan måste ha hjälp med det.
Tacksam för svar!
 
Hur långt behöver du kunna åka? Är elcykel/elscooter ett alternativ? Med en sådan där liten påhängsvagn till hunden.
 
Kort sagt: Går det att leva utan bil? Pga. bilolycka och av andra orsaker så fixar jag inte längre att köra bil. Efter ha kört bil i många år känns det som ett stort nederlag och jag är åter beroende av skjuts av närstående. Pga. social ångest har bilen var en stor frihet för mig, för att kunna åka buss kan jag inte pga. panikångesten. Jag behöver också kunna transportera en reaktiv hund också. Vad har jag för alternativ?
A) Köpa mopedbil? ( Hur är trafiksäkerheten på dessa?) Har hört att det inte är bra med det.
B) Köpa A traktor ( Får endast köra i 30 km) Det fixar jag. Men jag lär väl få skämmas....

Vore så tacksam för era funderingar kring detta. Jag har hamnat i en depprission och måste klara mig ur den på nåt sätt. Nu sitter jag isolerad hela dagarna. Jag kan inte träna på att gå i mataffärer ect. Utan måste ha hjälp med det.
Tacksam för svar!
Beror väl helt på hur man bor o var man jobbar o gör på sin fritid. Jag bor (med två barn) i Sthlm innerstad, har ingen bil, saknar det inte!
Behöver du ändra något för att klara dig utan bil?
 
Jag skulle inte klara mig utan bilar. Men så har jag ett stort intresse också. Men nej, jag skulle inte rent praktiskt kunna klara mig utan bil, pga stall utan kommunikationer, opraktiskt med barn etc etc. Funderar du på A-traktor kan du lika gärna köra långsamt med bil bara? Om det är hastigheten som är problemet.

Jag blev också rejält rädd av att köra bil efter en bilolycka, dock är det enbart med den bilen olyckan skedde i, andra bilar går bra! Något att testa? Om det inte är fysiska men som hindrar dig såklart.
 
Beror ju helt på hur du bor och vad du har för måsten. Kan ge min story:

Jag blev sjuk för några år sedan. Epilepsi. Det säger ju sig självt att köra motorfordon inte var aktuellt. Jag bor ca 1.5 km från närmaste affär (liten Coop), 800 meter till tåg och ungefär lika långt till buss. Har utöver det två barn som då var 6 månader och 2.5 år, den äldsta gick i förskola ca 2 km från huset. Även jag har en stor hund som inte alltid är enkel, den skaffade jag ett drygt halvår efter att jag blev sjuk, omplacering som då var arg (osäker) på hundar, väldigt stökig utanför hemmet med bitande i mina armar, ingen ro att sitta stilla på tåg eller buss etc. Skaffade häst sista året utan tillstånd till bilkörning också.

Mitt liv vändes helt upp och ner med att bilkörningen rök. Barnen transporterades till fots/vagn, i cykelvagn (ordnat en man kunde sätta dit ett extra hjul fram och handtag så jag kunde koppla loss från cykeln och använda som barnvagn), med kollektivtrafik, ibland fick jag ta taxi för att komma till sjukhus, djursjukhus etc vid fel tider på dygnet. Hunden tränades massor, var så illa tvungen att åka buss/tåg när vi skulle till vissa aktiviteter vilket gjorde att jag ibland fick skämmas, i början blev jag biten så jag var blå om armarna när hon tyckte det var tråkigt att åka buss/tåg. Jag var tvungen att anpassa tiderna jag åkte till när det var minst folk på tåg/buss. Jag fick anpassa vissa utflykter till när min partner kunde/ville/orkade köra mig. Stallet fick vara nära hemmet eller nära kollektivtrafik. Om det var jobbigt? Oh ja. Du anar inte! Om jag lärde mig att anpassa mig? Jag var så illa tvungen om jag skulle få ha mitt liv kvar.

Jag tror att anpassningen tog mig ca.. vad kan det ha varit.. Ett par månader? Jag svor inombords varje gång det ösregnade, under varje tidspress, när det var ishalka/mycket snö. Jag fick någon gång vända med cykeln och promenera hem pga det snöat 15 cm de inte hunnit ploga innan förskolan. Hade då kommit 150 meter på 10-15 minuter (tungt med kidsen i cykelvagn). Jag ville nita en granne när hon satte sig och hennes barn i bilen för tur till förskolan när det ösregnade medan jag skulle cykla med mina och människan sa "ska du ut i det här vädret?". Fullt medveten om min sjukdom alltså. Det gjorde rätt ont att slå omkull med cykeln i ishalka och jag blev fruktansvärt ledsen när någon skar sönder däcket på cykeln. Men i övrigt gick det okej och jag har lärt mig att uppskatta de möjligheter jag får vad gäller transport (och annat) betydligt mer än innan när allt var självklart.

Så, med de förutsättningar jag har (tåg, buss, cykel) klarade jag mig. Man fick räkna med att allt tog längre tid men jag hade inget val.

Jag fick börja köra bil igen i maj/juni och vilken jäkla frihet! Jag är livrädd för att förlora den där möjligheten igen men jag tror samtidigt att det är en sak som stärkt mig och som sagt, uppskatta de möjligheter jag får nästan oavsett vad det gäller. Min läkare pratade om det när jag gnällde över hjärntröttheten jag måste dras med nu, att det kommer stärka mig. Jag tror att hon har rätt och det gör mig väldigt glad.

Där är en lååång historia ;) nu vet jag inte varför du inte kör bil, om det är pga fysiska men (isf borde du kunna få sjuktaxi eller nåt) eller psykiska. Om det är större psykiska hade jag slagits för sjuktaxi till de resor du inte kan göra. Det hade en släkting till mig under tiden hon jobbade med sina problem. Däremot vill jag meddela att det går att lösa utan bil, om man inte bor mitt ute i skogen utan kollektivtrafik eller så.
 
I en del kommuner finns det närtrafik på landet, dvs taxi som kommer och hämtar under vissa förbestämda tidsintervall. Kan vara värt att kolla, ts.
 
Hade haft mycket svårt att vara utan bil helt, i förlängningen hade jag troligen fått byta jobb eller flytta. Det går att använda kollektivtrafik till och från jobbet, men det är en jäkla pina med knöliga tider och lång väg till hållplatsen. Levde utan bil när jag bodde inne i stan och jobbade i samma stad, och då gick det eftersom det var gångavstånd till mataffären och bra med massa bussar och cykelvägar. Här ute på landet är det en helt annan femma. Hade troligen blivit väldigt isolerad och "innesittande" om båda jag och sambon blivit av med våra bilar helt. Bil är en stor frihet och jag hade kunnat offra en hel del andra saker i livet för att kunna behålla en fungerande bil så länge jag bor och jobbar som jag gör.
 
Kort sagt: Går det att leva utan bil? Pga. bilolycka och av andra orsaker så fixar jag inte längre att köra bil. Efter ha kört bil i många år känns det som ett stort nederlag och jag är åter beroende av skjuts av närstående. Pga. social ångest har bilen var en stor frihet för mig, för att kunna åka buss kan jag inte pga. panikångesten. Jag behöver också kunna transportera en reaktiv hund också. Vad har jag för alternativ?
A) Köpa mopedbil? ( Hur är trafiksäkerheten på dessa?) Har hört att det inte är bra med det.
B) Köpa A traktor ( Får endast köra i 30 km) Det fixar jag. Men jag lär väl få skämmas....

Vore så tacksam för era funderingar kring detta. Jag har hamnat i en depprission och måste klara mig ur den på nåt sätt. Nu sitter jag isolerad hela dagarna. Jag kan inte träna på att gå i mataffärer ect. Utan måste ha hjälp med det.
Tacksam för svar!
Varför skämmas för att köra A-traktor? Du behöver ju inte köpa värsta raggarmodellen.
 
Jag sålde bilen och köpte en elcykel med cykelkärra för hundarna. Nu bor jag ganska centralt i stan, men elcykeln har ändå ökat min frihet. På sträckor runt 5-10 km gör det inte speciellt stor skillnad i tid eftersom jag kan ta rakare väg, slipper leta parkering och det tar kortare tid att komma igång med cykeln än vad det tog att hämta bilen. Sträckor runt 20 km tar knappt en timme.

Nu på vintern kör jag med vinterdäck och tar det lite lugnare. Men bara jag hade tid skulle jag inte banga för att cykla 20 km nu heller. Jag åker och storhandlar med cykeln. Har cykelväskor, cykelkorg fram och tar med en hopvikbar ryggsäck.

Hundarna gillade kärran från första stund. Jag lade in kuddar och satte in en vattenskål.

Mycket nöjd billös och elcykelägare!
 
Jag skulle aldrig klara mig utan bil. Finns ingen kollektivtrafik inom rimligt avstånd.
Min bil är nästan som mitt andra hem, den tar mig överallt. Till jobb. Träning/tävling med hunden. Dottern till förskolan. Träffa kompisar/familj, ja ni fattar.

Utan bil skulle jag nästan upphöra att existera 😂
 
Säkerhetsmässigt skulle jag inte välja en moppebil. Har sett lite för många på diverse verkstäder och de är bara mos efter eventuella olyckor. Är inte helt säker på om det ens finns vinterdäck till, jämfört med en EPA som ändå är i bättre storlek och möjlighet till vettiga däck finns!
 
Jag kommer ju aldrig få körkort så jag MÅSTE klara mig utan.
Har bott i diverse hålor och burit och släpat saker hem.
Men så är det, det man aldrig kan få är inget att drömma om
Absolut. Jag cyklade alltid innan jag fick körkort. Såg ingen poäng med moppe och sånt. Däremot bil kunde jag se poängen med och när man väl anpassade sitt liv efter det och sen skulle ställa om.. Det var hemskt.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp