Kan man lära en gammal "hund" att sitta?

A

Athina

Ja, ingen hund vi talar om, utan en häst och han skall inte lära sig sitta. :D

Jag bara undrar om någon har erfarenhet av att skola om en häst?

Kan man skola om en 10-12 årig dressyr, allround häst till western? :confused:
Är det mer krångligt än det låter, så att det hellre är värt att köpa en WR häst?

Sv: Kan man lära en gammal "hund" att sitta?

Det beror på. Är man bara konsekvent och går in för det själv ska det inte vara några problem. En annan grej som kan vara bra är att byta ut all utrustning också för att verkligen göra klart att "Nu startar vi på ny kula". =) Något annat som jag tycker är väldigt viktigt är att rida för tränare också.. annars är det väldigt lätt att man faller tillbaka till det gamla eller försöker lösa problemen på det "gamla settet" när man kommer till en punkt då man inte vet vad/hur man ska tackla sitvationen..
lycka till!

Självklart går det att lära om. Jag har skolat om min gamling. Han blev överlycklig och fattade vinken direkt.

Ja det här med att hitta en tränare är inge roblem och det är ofta clinics här nere.
Utrustningen går att ordna, jag vet iaf vart jag kan låna sadel. Hästen är ju inte min, ja inte ännu iaf. Om han nu någonsin blir det, så jag byter ju inte ut någon utrustning direkt.

Men jag håller tummarna för mig själv. :banana:

det är tre delar i utrustningen jag tycker är viktigast att byta. sadel, bett och tyglar. Bettet behöver inte vara något mer avancerat än ett vanligt tränsbett. Bara det inte är exakt lika dant som det ni hade innan. det kan påminna om de bettet fast vara ett med koppar inslag tex.

Att byta utrusting MÅSTE man ju inte göra. . . men för mig känns det mera natruligt. Bara för att vara tydlig med att man är inne på något annurlunda! =)

Det jag menade var ju att jag byter ju inte ut någon utrustning, för jag får ingen med mig.
Så jag får ju köpa!
Sadel får jag låna av en bekant, ja om den passar förståss. Och träns, bett och tyglar köper man lätt.

Så det var det jag menade, inte sjutton hade jag tänkt rida runt i dressyrsadeln om jag nu hade fått någon med mig, då rider jag hellre barbacka.

Inga problem alls :smirk:

Har skolat om en bruksnordis från att vara enbart skogskörd med timmer till western när hon var 17 år och hon slog tränarna med häpnad (RÅ samt AJ).

Sen hjälpte jag en bekant som hade en skogskörd f.d. kallblodstravare som då var 20 år och han tävlades upp i C-klass när han var 23.

Det går utmärkt alltså om man är konsekvent och tänker på att hjälperna kan vara lite olika och att man bestämmer sig för det som känns bäst för dig och hästen. En bra tränare är a och o :cool:

Håller med! Det brukar vara lätt att skola om till western eftersom det baseras på ett, för hästen, logiskt förhållningssätt.

Man kan inte lära en gammal hund skita!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare