Kan man klippa redan nu?

J

jezekl

Hej!

Min fjordis har fått för sig att det är dags att rusta sig för vintern och börjar få tjockare päls. Han har fällt under några veckor nu. Visserligen är det väldigt trevligt med hans mjuka, tjocka päls, men han blir så slö av det eftersom det fortfarande är ganska varmt. Igår blev han flåsig och varm av att bara skritta i skogen, och efter att vi travat lite blev han svettig. Det är ingen fara än med att han blir svettig, men det är tråkigt att han är så slö.

Så det jag undrar är hur tidigt man kan klippa? Han fäller fortfarande, och om jag klipper nu riskerar jag att tex förstöra pälsen? Jag tänkte på det där med att man inte ska klippa för sent på vintern för då förstör man sommarpälsen, om det finns något liknande om man klipper för tidigt.

Mvh J

Sv: Kan man klippa redan nu?

Nej jag tror itnea tt det blir ngn fara för pälsen, eftersom att det är lång tid till sommaren.. och just vinterpöälsen komemr ju tillbaka efter några veckor igen.
Och sen spå har du väll kanske tän kt att hålla honom klippt under vintern också ?

TYcker garanterat att du ska klippa, det är schysstare för hästen att man ger den en chans att också ha kul och njuta av ridningen!!

Har då helklippt min häst för nån dag sen, bara för att kunna rida, utan att hon blir helt slut av sin tjocka päls, som hon har byggt på under sommaren. Kommer sen att hålla henne klippt under vintern, men då blir det någon spårklippning under den kalla perioden.

Det är inga problem att klippa nu. Många har sin hästar klippta året runt och mår inte dåligt för det. Bättre med en pigg och välmående häst som är klippt än en seg och tråkig häst med päls.

Det enda skälet till att INTE klippa, som jag kan komma på, är att pälsen skyddar mot insekter. Så om du klipper se då till att hästen har andra skydd (insektstäcke och/eller flugmedel ordentligt).
Särskilt om den går ute mycket (bete?).

Jag tror du kan klippa utan att beskymmra dig för att förstöra pälsen. jag skall klippa min fjordis som oxå satt vinterpäls i september när han kommer in från betet. Sedan kommer jag få klippa några gånger. Föra året klippte jag i slutet av januari sista gången och han hann sätta fin sommarpäls ändå.

/Linda

hur mycket klipper du din fjording? Har du täcke på honom sen? Intressant att höra hur andra med fjordingar gör. Själv avskyr jag att behöva klippa honom, för jag älskar hans härligt tjocka och mjuka vinterpäls, men ska han orka något så har man ju inget val..

Oh, i september får jag lite pengar och då skall det inhandlas en klippmaskin. Min märrs första nackdel är att hon är skimmel, den andra nackdelen är att hon sätter så TÄT päls (lyckligtvis inte spec lång ;) ) så man hittar hennes vita :devil: :a hårstrån innanför underkläderna tom... (detta när hon dessutom gick på bete) :D

hihi.. jag har iaf aldrig älsklingsbhn när jag klipper.... Går ju inte att använda sedan...

Jag klipper ofta- skulle ha klippt första gången nu om han vore igång. Klipper nog sista omgången i april/maj och han har alltid jättefin glans/päls. Halvblod med ponnypäls på benen... Benen skulle jag nog kunna klippa året runt...

Jag klipper mina hästar året om, ungefär en gång varje månad. Inte för att de sätter så mkt päls under så kort tid, men jag avskyr maskiner med sladd och min "trådlösa" är inte den starkaste. De har aldrig haft problem med pälsen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle önska lite råd och input. En kastrerad tik, svarta täckhår och mycket underull som är svår att karda ur ordentligt, blir...
Svar
9
· Visningar
1 638
Senast: Vassi
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 049
Senast: Wenniz
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 481
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag brukar vanligtvis klippa min häst i oktober och då göra en halvklippning. Men i år vet jag inte. Hon fäller just nu, blir rejält...
Svar
12
· Visningar
1 676
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama