Sv: Kan man hitta ridkänslan?
Tja, hur gör man? Man övar!
Kan ju börja med att sammanfatta mitt långa inlägg, för att bli bättre hjälpte dessa saker mig:
- Bli medveten om och "felsöka" sin sits
- Skritta, blunda, känn efter
- Träna pilates
- Ha självförtroende, känns det bra så är det bra
Ridning ÄR svårt, börja med att "felsöka" för att hitta var det brister - vad det är som gör att det är svårt att vara avspänd. Det kan bero på flera saker, du är ojämn i kroppen, hästen är ojämn i kroppen, sadeln sätter dig fel etc etc.
Sätt dej på en stol rakt upp och ner och känn efter, är höftbenen på samma höjd? Viker du dig i ena sidan? Spänner ena skulderbladet? Gör sen samma till häst, skritta, blunda och KÄNN. Hur hamnar du? Känner du båda sittbenen lika mycket? Ofta handlar problem med sitsen och spänningar i kroppen om att man är sned/ojämn i sittben/bäcken/höfter.
Be någon filma dig och coacha dig med påminnelser, se hur det ser ut. Om du hittar någon uppenbar brist i sitsen, var beredd på att det tar lååång tid att träna bort. Jag höll på i nästan 2 år att korrigera min sits: att sluta låta vänstra sittbenet glida i sidled-vika högersidan-ha vänstertygeln 15 cm längre. Skitsvårt och man rider faktiskt sämre under tiden man "omprogrammerar" sig, men bättre än någonsin när det sitter.
Mina råd för att förbättra känslan är att skritta, tänka, blunda och känna i en evig massa timmar. Lär dig känna när hästen lyfter på respektive ben, var följsam och avspänd i fotleder, höft, bäcken, axlar och skulderblad. Om du blir tokspänd av att tex sitta ner i trav - gör inte det då. Testa 2-3 steg när allt känns bra, rid lätt igen innan du spänner dig.
Tänk också på hur du håller huvudet, om man tänker lite "dubbelhaka" hamnar ryggraden i en bra position vilket är viktigt för en bra sits.
Pilates hjälpte mig att bli bättre i sadeln, att vara medveten om sina brister och jättelyhörd för minsta framsteg har också gjort underverk. Om tre steg på ett pass känns bra - lev på dom! Imorgon får du kanske till fyra steg

Kroppen behöver massor av upprepningar innan en rörelse blir reflex, och man lär sig av att göra rätt - inte fel.
Sen när man har nött in en följsam passiv sits är det dags att börja öva inverkansridning - återkommer med tips om en sådär 10 år när det börjar sitta
Och tillsist, självförtroende. Känns det bra så är det bra, känns det inte bra så är det inte bra - oavsett vad den som står på marken säger.
edit: Boktips: Spänst och harmoni i ryttarens sits. Kanonbok, minns ej vem som skrivit.