Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Varför är det enda chansen?
Är helinackordering inget alternativ? Bara för att hästarna står inhysta någonstans behöver man ju inte bo långt bort?
Min bästa kompis har tummen mitt i handen och hennes karl likaså, hon har sina hästar helinackorderade på en anläggning ca 15min från stan.
Väldigt praktiskt att de slipper göra annat än att borsta och rida hästarna då ;)
De trivs väldigt bra i stallet och har för en tid sen köpt ett hus granne med anläggningen.
Så nu har de fått det bästa av två världar, de slipper arbetet men har nära till stallet.

Med tanke på vilken tid det tar, och det kanske inte är helt skäligt att vara borta 4 timmar varje dag? Bor man nära kan man dela upp tiden, rida en häst, komma hem och äta middag, natta barn och gå tillbaka och rida en häst till.

Som sagt, jag utvärderar bara alternativ här, och vill gärna höra erfarenheter från de som har haft det såhär :laugh:
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Jag har tre barn och har tränat som mest fyra hästar under samma period. De stod uppstallade 15 min bort där allt ingick. Maken hjälpte med barnen :)

Berätta mer!

Hur delade du upp tiden? Hur mycket jobbade du? Hur mycket var du med barnen? Känner du att "det var värt det" eller skulle du har gjort annorlunda om du fick börja om?
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Nu är det ju inget måste att skaffa barn.
Aldrig att jag skulle ge upp mitt liv för en unge så därför låter jag bli. Mitt liv är komplett ändå, man måste in göra som alla andra ;-)

+ Speedway

Fast det var inte min fråga här.

Jag vet att man inte måste ha barn, men jag VILL ha barn (förr eller senare) så det behöver vi inte diskutera i denna tråden ;)
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Hade häst och småbarn tills för ett år sedan. Hästen hade hängt med sedan väldigt länge och det var inget alternativ för mig att sälja. Fick tyvärr ta bort pga sjukdom, annars hade jag haft henne kvar. När jag var hemma och föräldrarledig var inte tiden så stort problem. Men ekonomiskt var det inte lika roligt. När jag sedan började jobba så var det omvänt, ekonomin bra, men svårare att få tiden att räcka till.

Jag fick prioritera om och bara rida 4 dagar/v. Kände alltid lite dåligt samvete över att jag inte kunde träna som jag ville och för att jag var borta länge hemifrån.

När barnen blivit större så kommer jag nog bli hästägare igen. Kommer då välja helinackordering och troligtvis behöva ha medryttare någon dag i veckan. Det mesta går ju att lösa om man vill, men frågan är ju hur man vill leva.
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Nu är det ju inget måste att skaffa barn.
Aldrig att jag skulle ge upp mitt liv för en unge så därför låter jag bli. Mitt liv är komplett ändå, man måste in göra som alla andra ;-)

Tack och lov att jag inte är ensam. ;)
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

För min del fungerar det kanon! Jag har två hästar, och rider även två andra hästar en-två dagar/vecka. Jag arrenderar grannens stall, och är helt själv där, har varken stallhjälp eller medryttare.
Jag jobbar 73% inom vården och sambon 100% i annat yrke. Vi har ett barn, en dotter på 5 år, som lyckligtvis är hästtokig själv. Hon är gärna med i stallet och har varit det sen hon var två veckor.
Vet inte exakt hur mycket tid vi lägger i stallet men ett par timmar om dan blir det ju. Tycker det är skönt att ha hästarna nära, då kan man lätt gå hem och fixa lunch, vila och annat och sedan traska över till pållarna igen
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Jag har en häst i träning,min gammel pensionär (daglig skötsel bara) tills i somras som tyvärr fick tas bort och en shettis, och ett barn på snart 2 år.
Dottern har alltid varit med i stallet när jag mockar och gör iordning där. Vi försöker göra det till en rolig stund och jag förlorar ingen tid med henne, så det gör vi direkt när vi kommer hem. Jag tycker att det är bättre att ha hästarna hemma så man slipper restiden, för mockningen med mera tar inte så lång tid men du är ju med barnet medans du gör det istället för att sitta i bilen. Jag har en medryttare som rider en dag i veckan. (skulle ibland inte behövas för jag har hunnit rida så mycket och har mycket inplanerat resten av veckan)
Jag åker nog iväg och tränar 1-2 dagar i veckan, på tävling så har jag en underbar mamma som följer med och passar under tiden jag rider.
Vi bor hos min mamma nu för vi håller på och renoverar huset, så hon "passar" (dottern sover)på kvällen och jag nattar henne innan jag går, då är klockan runt 20 men då är det ju bara ridningen kvar och då skulle jag nog hinna rida två. Sambon är och snickrar:). Men annars skulle han ta henne.
Jag och min sambo har som tur var väldigt lika syn på hur mycket vi behöver träffas för att vi ska kännas oss nöjda och det kan vara allt från 5 min om dan eller 1 timme, vi sitter helst inte på soffan och har myskvällar:)!
Hoppas det är blev någorlunda förståligt för jag skriver från mobilen och det blir svårt att få en översikt över det hela:)
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Jag hade två hästar i tävlingsträning och dessutom avelssto/unghäst samtidigt med barn.

Dessutom ensamstående :cool: Det gick, mycket pga att jag tävlade i ponnytrav och barnet kunde vara med mig i vagnen när jag tränade. När jag skulle köra sulky/snabbjobb fick jag leja in barnvakt eller ta det de helger sonen var hos sin pappa.

Jag jobbade och sonen var i barnomsorg, sedan hämtades han och vi drog till stallet. Efter det var det hem och sova.

Hästarna var i kollektivstall en kvarts cykelväg hemifrån.
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Jag har en häst i träning,min gammel pensionär (daglig skötsel bara) tills i somras som tyvärr fick tas bort och en shettis, och ett barn på snart 2 år.
Dottern har alltid varit med i stallet när jag mockar och gör iordning där. Vi försöker göra det till en rolig stund och jag förlorar ingen tid med henne, så det gör vi direkt när vi kommer hem. Jag tycker att det är bättre att ha hästarna hemma så man slipper restiden, för mockningen med mera tar inte så lång tid men du är ju med barnet medans du gör det istället för att sitta i bilen. Jag har en medryttare som rider en dag i veckan. (skulle ibland inte behövas för jag har hunnit rida så mycket och har mycket inplanerat resten av veckan)
Jag åker nog iväg och tränar 1-2 dagar i veckan, på tävling så har jag en underbar mamma som följer med och passar under tiden jag rider.
Vi bor hos min mamma nu för vi håller på och renoverar huset, så hon "passar" (dottern sover)på kvällen och jag nattar henne innan jag går, då är klockan runt 20 men då är det ju bara ridningen kvar och då skulle jag nog hinna rida två. Sambon är och snickrar:). Men annars skulle han ta henne.
Jag och min sambo har som tur var väldigt lika syn på hur mycket vi behöver träffas för att vi ska kännas oss nöjda och det kan vara allt från 5 min om dan eller 1 timme, vi sitter helst inte på soffan och har myskvällar:)!
Hoppas det är blev någorlunda förståligt för jag skriver från mobilen och det blir svårt att få en översikt över det hela:)

Jag förstår precis!

Och det förstås, barnen/et kan ju följa med :) Vad gäller sambotid så är det samma för oss, vi har inte heller behovet av att sitta i soffan hela kvällarna så det är minsta problemet.


*KL*

Tack igen för era svar! Det hjälper mycket i tankarna! :banana::bump:
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Det går men det blir såklart ett himla pusslande och man får ha i åtanke att man kanske inte kan rida/träna som förr.

Jag har egen gård med stall och nu är mina barn hyffsat stora,5 och 7 så dom kan vara inne själv en stund och är det nånting så ropar dom på mig. Ibland är dom med mig i stallet :) Men om jag tänker tillbaks på när dom var små så tog jag med dom ut i vagnen, passade på att rida när dom sov ( i närheten så jag hörde när dom vaknade) eller när mannen var hemma (han jobbar borta på vardagarna så jag är själv hemma). Vintern är värst men då brukar mina hästar ha vintervila så då är det ju mest in,ut och mockning.

Jag måste säga att hade jag inte haft mina hästar, min stora hobby, min egentid så skulle jag gå under. Jag älskar mina barn mest av allt i hela världen, men jag är inte bara mamma, jag är jag också :D Alla är ju olika, men för mig betyder det mycket att jag kan gå ut, mocka,träna rensa tankarna med mina underbara pälsklingar ;)
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Vi köpte gård innan vi fick barn men jag måste säga att det tar ännu mer tid att sköta om byggnader och hagar och fixa strö etc också än att stå inackorderad. Medan jag var barnledig tyckte jag inte det var något större problem, då kunde man ju göra bort annat jobb medan man var ensam och rida när den andre kom hem. När man börjar jobba försvinner den möjligheten.

Jag har alltså haft hästarna hemma på gården och 3 barn med 2 års mellanrum och så här i backspegeln var det förstås väldigt bra att få egentid och vara mer än bara mamma under de där jobbigaste småbarnsåren men i ärlighetens namn tillförde det nog mindre än det krävde. Sedan jag fått ta bort mina två ridbara hästar av olika anledningar har jag fått tillbaka den "pysseltid" jag förlorade hemma när barnen kom och det har visat sig göra mer för min sinnesro än tiden med häst. Alla dessa år som krävt en minituös planering för att få att klaffa och som ofta tippade pga sambons oförmåga att hålla sig till min planering (han har aldrig haft lika tidskrävande fritidssysselsättning) och all frustration pga detta. Jag har inte hunnit umgås med någon, och kommer någon hit har det alltid varit störande för min planering. Vi har inte haft middagsgäster mer än högst 5 ggr under 13 år och de få gånger vi åkt bort har vi alltid fått åka hem "i förtid" pga utfodringar.

Skulle jag göra om det så skulle jag prioritera faciliteterna. Här har jag visserligen nära till stallet och till ridvägar men svårare med medryttare och avlastning är guld värt. Tänk dig att allt med hästen tar lika lång tid som nu och allt annat du vill göra på din fritid kommer istället att gå till barnen. Hur skulle du behöva ändra det du gör med hästarna idag om du hade ett barn att ta hand om, vart skulle barnet vara och hur skulle du behöva lägga om din häst-tid? Vi har ridhus knappt 2 mil bort men det är litet (svårt med hoppträning) och ofta inte ledigt förrän tidigast halv nio. Ridtid 45 min efter det och man är hemma igen och klar 10 - halv 11 på kvällen - med en häst. När ska man upp på morgonen för att hinna få klart både barn och ev häst och sig själv för att hinna lämna på dagis och vara på jobbet i tid? Vem handlar mat och när? Vem köper foder och när?

Jag skulle planera för att kunna vara helt hästledig åtminstone två kvällar i veckan med möjlighet till ytterligare avlastning under helgtid. Stå på ett ställe med OK träningsmöjligheter så att jag vet att medryttaren också har möjlighet att tillföra kvalitet till min häst. Ha en partner som delar lika på det som ska göras med hem och barn (min sambo jobbar skift vilket gör det knöligt för mig att hinna göra det som ska göras efter jobbet). Framför allt när man fått barn bör det också finnas tid att avlasta partnern med tid för dennes ev intresse men också tid att umgås och dela vardagen, annars är det lätt hänt att man sitter där på varsin kant efter ett antal år och känner sig orättvist behandlad.

Tillräckligt med pengar, "bra" uppstallning, "samma" arbetstider och tid kvar när hästarna är gjorda, skulle jag säga krävs. Då behöver det inte slita mer än nödvändigt på förhållandet.
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Man måste ju som en del skrivit inte skaffa barn och jag har själv valt att inte göra det tills vidare eftersom det räcker gott med en häst och en hund och heltidsjobb ;). Jag har då som sagt inte barn själv men min förra hyresvärd fick barn. Hon löste det så att hon skaffade medryttare och ju hade hästarna hemma på gården samt att den ena hästen fick vila en period.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Definitivt en poäng där. Det tar betydligt mer tid än man tror med allt runtomkringjobb när man har hästen hemma. Det är inte bara säga till stallägaren att nu är hagen sönder...För mig är det viktigt göra så mycket som möjligt själv, min sambo ska inte behöva hjälpa mig i onödan (för hjälpa mig får han ju iallfall med vissa saker jag inte klarar själv).

Men visst går det, men man får ju sänka sin ambitionsnivå. Jobbar man heltid så har man inte många timmar på kvällen leka med. Och när barnet blivit större och klarar sig mer själv kommer aktiviteter och läxor.
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Kl

Jag tycker de flesta med häst verkar kunna dela upp det någorlunda så att båda två hinner med sina hobbys, man kanske inte kan rida varje dag men det är ju för en period. För tidens skull kan man ordna medryttare och försöka ordna så att någon mockar etc åt en alt helinackordering.
Om det är små barn har jag sett att de tagit med barnet till stallet i barnvagn och det jag sett är att det verkar gå hur bra som helst, man passar på att åka till stallet när barnet sover. Då har dem sovit under tiden i vagnen när man är i stallet, har man ridbana tex väldigt nära stallet har de haft barnvakten på sig men det är sällan de har behövt avbryta sin ritt. I stallarbetet har jag även sett barn sitta i bärselar.

Måste ändå vara lite knepigt men jag tycker att det borde gå att lösa..man får väl dela upp sig lite. För egen del skulle jag inte klara av att göra mig av med hästarna "bara för ett barn" om man säger så, jag skulle känna så. Jag skulle aldrig kunna ta den mammarollen där jag offrat exakt hela mig själv till barnet, då vill jag inte ha barn då jag räknar mig som en individ också med behov.

Jag vill inte att någon skulle lida av min hobby heller, men inte att jag gör mig av med den heller för att viga mitt liv åt något annat.
Hästarna är för stor del för mig, det skulle inte kännas rätt att offra dem.
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Min erfaring er at det ikke blir lettere etterhvert som barna blir større. Når de sovner kl 20.00 er det litt tid til å ri på kveldene. Men når de sovner 21. 30 er det verre. Og så skal de skal kjøres på trening/spilling/bursdager osv nesten alle ukens dager + kamper i helgene. Lekselesing, koselige hjemmekvelder, kino med hele familien er verdifull tid med barna. De vokser så fort opp at det er fort gjort å se tilbake og lure på hvorfor man var så opptatt av egentid.
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Nej jag kan inte heller se att det skulle bli lättare med åren, möjligtvis om barnen får samma intresse som en själv?


Har kommit fram till att det inte kommer att gå med två hästar, inte som min situation ser ut, och med de ambitioner jag har för både häst och eventuella barn.

Det får helt enkelt bli en senare fråga, när jag känner mig mogen för att släppa taget om någon av mina dyrgripar (hemska tanke :cry: )

Tack för era synpunkter, igen!
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Berätta mer!

Hur delade du upp tiden? Hur mycket jobbade du? Hur mycket var du med barnen? Känner du att "det var värt det" eller skulle du har gjort annorlunda om du fick börja om?


Jag har fördelen att mitt jobb var tre kvällar i helgen så jag red på dagarna och då är barnen på förskola + skolan. Kan dock säga att när de var yngre var de svårare. Då valde jag ta det lugnare med ridningen. Sen har jag en man som ställer upp mycket! Det är nog viktigaste egentligen att pappan är villig verkligen köra till o från dagis mm, deras fritidsintressen osv så man är två om sköta allt. Dessutom följde min karl med till stallet och mockade ;) bar vatten och fixade med så vi hjälps åt med allt :)

Nu rider jag inte alls längre för tappat lusten helt pga många skadade hästar så lägger fokus på barnen och hade jag fått göra om hade jag nog inte haft så mycket häst samtidigt som barn :)
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Ett av barna ble hesteinteressert. Da ble det ikke tid til egen ridning lenger på grunn av kjøring til trening, stevner mm;). Dessuten var det ikke penger til at vi begge kunne holde på, så jeg valgte å overlate hesten til datteren. Men jeg fikk lov å måke, ri tur og skysse hit og dit :D:D:D Det angrer jeg ikke på, selv om det føltes rart å plutselig bare se på.
Men nå er det snart min tur igjen :d
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 623
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 448
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 979
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, så hur ska man sammanfatta lite kort... Jag vill så gärna skaffa egen häst igen efter min egen snart för 2 år sedan fick åka till...
Svar
13
· Visningar
2 168
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp