Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Silverkatten

Trådstartare
(Är en gammal användare men har glömt både namn och lösenord så fick göra ett nytt)

Är i den delen av livet när prat om barn blir en del av diskussionerna kring middagsbordet. Är dock en människa av planerande karaktär så har aldrig varit riktigt förtjust i tanken på att skaffa barn - på grund av den tid och ekonomi som det innebär.

Jag har två hästar som jag älskar över allt annat. Det skulle vara fruktansvärt att göra sig av med dem på grund av barn. Därför är min fråga till er:

Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Ni som har det, hur ser er livssituation ut?

Hur bor ni, på gård eller hästarna uppstallade?
Hur mycket hjälp med hästarna har ni? Medryttare?

Hur ser er ekonomi ut, dvs vad för slags jobb har ni, högutbildade/ heltidsjobb?

Berätta gärna hur vardagen ser ut, hur mycket tid som går åt till stallet kontra familjen.

(Och moderator får gärna flytta om tråden hamnat fel, kanske passar bättre på senior?)
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Det går endast om du har en man som tar det mesta ansvaret annars är svaret nej, tyvärr!
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Nu har jag iof inte barn men de flesta av mina vänner har både barn, hästar och hundar som ska tränas och visst går det.

Men visst krävs det att båda föräldrarna är lika engagerade i barnen.

Några har löst det med att ställa hästarna på anläggningar med ridhus och tränare som faller dem i smaken.
De har också helinackordering och lägger med andra ord bara tid på att borsta och göra iordning hästen och rider.
På så sätt har de sparat mkt tid och ridhuset gör det enklare att rida även på lite mer obekväma tider och det spelar ingen roll om det spöregnar och är kolsvart ute :)

Några andra har köpt egna gårdar och tar då bort restiden och har istället möjlighet att springa lite in och ut som det passar dem.
Tex på morgonen innan övriga familjen vaknar släpper de ut hästarna, mockar och förbereder allt inför kvällen så på kvällen är det bara till att ta in och rida.

Det finns ju massor med olika varianter bara försöka hitta rutiner som passar er bäst :)
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

För mig hade det inte funkat, min man jobbar väldigt mycket och är sällan hemma innan 20. När jag var mammaledig gick det ganska bra, då fick jag planera in ridning medan hon sov i vagnen brevid banan. Nu är dottern är 1,5 år, jag jobbar 75% och lyckas nätt och jämnt rida unghästen de 4 dagar/vecka som han ska gå. Nu hade jag lite tur i oturen så den andra tävlingshästen fick en senskada och har gått till avel istället så jag har bara en ridhäst, men de andra två tar ju sin tid ändå.
Sen är det den rent känslomässiga aspekten, jag skulle inte vilja komma hem från jobbet och sedan vara i stallet hela eftermiddagen/kvällen och missa så mycket tid med dottern!

Vi har egen gård och jag har ingen hjälp med hästarna (3 st). Jag är medelinkomsttagare men min man ligger en bit över medel så ekonomin har klarat sig trots att jag inte tagit ut full FP eller jobbar heltid tack vare honom.
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Jag ska precis sälja min älskade vän pga mina barn. Jag har en mkt förstående make som har tyckt att det varit ok att jag har varit i stallet 5-6 dag i veckan. Har haft hästen uppstallad i kollektivstall med stallpass och helger m.m. Har även tävlat och tränat en hel del. Jobbar dessutom heltid. Har medryttare 2 dgr i veckan.

Jag kände efter årets semester att detta inte är hållbart längre, jag är jämt stressad då jag vill ha så mkt tid med mina barn som möjligt men även hinna rida ordentligt. Jag kände inte att jag var 100% mamma eller hästägare och framförallt inte fru.

Mina barn är 4 och 6 år, de spelar fotboll och hockey (den minsta hänger med på den storas träning, då jag inte slutat jobba den dag de har fotboll och hockeyn älskar han och får börja med i höst). Än så länge så går det ok, men snart när hockeyn sätter igång har vi hemska lördagar och ska jag ha kvar min häst så kommer vi inte vara klara med alla måsten förrän 16-17 på lörd och det är inte så kul om man vill hinna ha gäster, handla, tvätta, städa m.m.

Det jag kom till insikt med är att jag inte vill missa mina barns uppväxt. Jag har valt att ha barn, men mina barn har inte valt att jag ska ha ett intresse där jag är borta så mkt som jag är, av den anledningen har jag ej heller satsat på någon karriär. Jag vill kunna titta tillbaka om 10-15 år och mina barn ska säga att min mamma ställde alltid upp och hade alltid tid.

Nu är hästen till salu och jag har redan hittat en medryttarhäst som jag kommer att rida 2 dgr i veckan och det känns som den bästa lösningen för mig.

Mina barn är dessuotm astmatiker så alternativet att bo på hästgård finns inte för oss, det har varit min dröm i många år, men den kan ej uppfyllas förrän de flyttar hemifrån.

Jag ska inte säga att det är omöjligt, finns många som lyckas. Det du måste göra är att fråga dig vad du vill prioritera när du har både barn och häst, samt om ditt barn är astmatiker eller väldigt allergisk och mår dåligt av att ha hästarna hemma på gården, vad gör du då? Hoppas att du inte tar illa upp och tycker att jag är hård, men detta har jag själv fått inse både på gott och ont.

Min bästa kompis skilde sig pga av hästarna, men min tränare hade en man som ställde upp och hon hade stort stall som hon jobbade med och försörjde sig på, så hon var klar med hästarna när barnen kom hem förutom lite fodringar m.m. så hon kände aldrig att hon offrade tid från sina barn.

Alla är vi olika och bara du kan veta vad som är viktigast och vad som kommer/kan funka för dig :-).

Lycka till med ditt beslut!
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Tror det beror helt på en själv och hur man kan lösa det. Det svåraste är nog slutet av graviditet och under amningen när man liksom bär runt på "maten", själv började jag jobba när dottern var fem månader och tänkte att hon får flaska när jag jobbar men sen föredrog hon den så då var det slut med amningen.

Har du en make som ställer upp mycket, kanske inte ett heltidsjobb och nån medryttare så kan det fungera. Sen beror det på hur mycket du måste fixa i stallet också, helinackordering och bara ridning så är det ju inte lika tidskrävande men desto dyrare.

Själv har jag bara en halv häst numera (sålde förra hästen under graviditeten för 12 år sen) vilket fungerar jätte-bra, dottern är också hästintresserad så vi är i stallet tillsammans nån dag i veckan. Skulle kunna ha två om jag inte hade skaffat mig ett annat tidskrävande intresse (träning) :angel:. Jobbar nätter så jag har ganska mycket fritid tack vare det!
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

*delvis kl*

Tack för era raka och ärliga svar!

Ni sätter orden på tankar jag redan har, och egentligen vet. Jag har alltid sagt att barn "skaffar" man inte "bara för att ha" så givetvis vill jag finnas där till 100%, men detsamma gäller mitt hästintresse.

Att lita på att min man finns där vill jag inte göra, hans delaktighet som förutsättning för att min stora dyra hobby ska fungera är bara inte rättvist. Nu finns han givetvis där ändå och är förstående osv men jag varken kan eller vill inte räkna med det.

Åh, det är svårt..

Vill man flytta till gård för att ha hästarna nära, men samtidigt få med allt jobb runtomkring som tillkommer eller ha hästarna uppstallade för dyra pengar varje månad och vara borta flera timmar varje dag?

Och den största frågan, kommer jag ÖVERLEVA att sälja mina dyrgripar? Att det kommer att vara värt tiden för att få vara med sina barn kan jag absolut förstå, men jag vill inte bara "vara en mamma" jag vill ju också fortsätta "att vara jag". :confused:
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Jag kan tänka mig att många har det som du har haft det, man får sälja hästen (-arna) under de "unga åren" när barnen är små och ekonomin kanske är knapp, för att sedan kunna återgå, och i bästa fall, dela intresset med barnen.


...Men jag vill ju inte sälja, hästarna jag har nu är mitt livs bästa investering (för själen) :cry:

Att ha dem utlånade i flera år kanske inte heller är ett alternativ, eller är det någon som har haft det så?
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Jag personligen skulle absolut räkna med maken! Dock så är man realist och även de bästa förhållandena kan gå i stöpet, oftast då i småbarnsåren också :crazy:. Jag separerade ju själv från min dotters pappa när hon var liten, vi hade liksom inte samma syn på saker. Han har hela tiden haft halva vårdnaden, på både gott och ont.

Jag och min man har inga gemensamma barn men har min dotter varannan vecka och han verkar nöjd med det (hon dyrkar för övrigt min man och han är väldigt mån om att hon ska ha allt hon behöver). Vi har talat om barn men det är som sagt inte så lockande då han redan har ett barn som visserligen inte är hans egen men som han har en väldigt fin relation till. Vi har en väldigt bra relation, vi har samma prioteringar, gemensamt tidskrävande intresse (träning) och har som sagt min fantastiska dotter så vi är nöjda för tillfället. När vi diskuterat barn så har jag också sagt att jag inte så sugen på en till men om han nu vill ha så får han ställa in sig på att göra minst 50% av grovgörat, lika bra att vara rak för det finns inte på kartan att jag tar ut särskilt mycket av föräldraledigheten då mycket av min lön består av OB, inte heller att han får dra och träna eller sitta och spela spel hos sin bror medans jag sitter hemma om kvällarna :cool:. (eller det skulle han ju såklart få om han tar med barnet eller ger mig motsvarande tid att fixa mina grejer).
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Jag kan tänka mig att många har det som du har haft det, man får sälja hästen (-arna) under de "unga åren" när barnen är små och ekonomin kanske är knapp, för att sedan kunna återgå, och i bästa fall, dela intresset med barnen.


...Men jag vill ju inte sälja, hästarna jag har nu är mitt livs bästa investering (för själen) :cry:

Att ha dem utlånade i flera år kanske inte heller är ett alternativ, eller är det någon som har haft det så?


Att jag sålde min häst var för att jag var i en väldigt dålig sits (ung & inte jobbat så mycket & utan fast jobb) ekonomiskt och det var inte den lämpligaste tidpunkten att skaffa barn. I dagsläget så skulle jag inte alls behöva göra samma uppoffringar då jag har bra ekonomi och kan planera på annat sätt (t.ex. att min make skulle få ta större delen av föräldraledigheten eller att jag skulle jobba nån natt extra då och då samt att jag har ju fast jobb att gå tillbaka till).

Att ha barn behöver inte vara snordyrt, fick begagnade barnvagnar av min mamma (då hon fick en "kull" till efter mig och min bror och hade ganska små barn när jag blev gravid), köpte begagnade kläder ( då vet man också att de håller hyfsat och att färgen håller för tvätt), köpte ingen barnmat utan mosade vanliga maten till henne och tillsatte kryddorna efter att man tagit ut hennes "portion". Hon fick också gå på gymnastik och simskola senare ridskola så det har inte gått nån större nöd på henne. Numera så köper jag hennes kläder på rea då hon kan ha storlek xs eller 34 då de oftast är storlekar som reas ut i klädaffärerna. Har råd att köpa "fina" kläder men våra intresse ligger inte där utan vi lägger hellre pengar på roliga saker än på prylar och kläder. Har ett väldigt tacksamt barn måste jag säga, får hon ett par strumpor i present så blir hon jätte-glad (på riktigt), medans andra barn kanske bara slänger de åt sidan så säger hon att hon älskar färgen, eller att de ser jätte-sköna ut att ha i stallskorna. :love:

Första åren var det inte särskilt dyrt att ha barn, sen när ridningen kom in i bilden så ökade ju kostaden en del ;).
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Det går, men du kommer få "offra" mycket tid med barnen och det tycker inte jag det är värt! De väser upp så fort och genast inser man att man har missat halva uppväxten. Jag skulle vilja säga att det funkar tidsmässigt om du är mammaledig. EMn sen ska du jobba 7-16, efter det ska barnen hämtas och de ska få mat och i säng. detta är tar ju iaf 2 timmar. Vi ahr 2 barn 3½ resp 1½ år. de har olika läggningstider. Yngsta 18 och äldsta runt 19 ibland 20. VIlket göra tt iaf jag oftast inte kommer hemifrån förens efter 20.00. Och ska du då rida och sköta 2 hästar så lär du inte vara i säng fören närmare 23-24.

Sen är de blir äldre kan de ju föla med. Minstora följer gärna med till stallet och har sin egna ponny att hålla på med.

Men om man jobbar 100% och har som jag 2 barn, så finns det inte en chans i helvetet att jag skulle hinna med 2 hästar. Även om jag har en sambo som ställer upp. För man skulle inte orka det. Du är igång från 6 på morgonen och isäng 24. Däremellan får man räkna med att abrn vaknar, sjukdomar och annat inträffar.

Men har man oerhötr mycket hjälp i stall, kanske eget?? Medryttare osv så kan det funka. Men jag skulle ärligt inte vilja testa!
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Jag gjorde mitt val och lånade ut på foder i 6 mån först. Sen insåg jag efter hästen kom hem att jag inte kommer ha tiden. Så jag sålde! Nu har vi onens ponny och en unghäst utlånad (ska säljas). Iatället valde jag att betäcka ett sto och får närsta år min farmtida ridhäst. Då är äldsta 7 år och yngst 5 år innan jag behöver rida "fullt" ut igen. Och då kan de följa med på sina egna ponnyer alt på cyklar när den dagen kommer!
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Ursäkta mina många svar;)


Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Nej inte utan MASSOR av hjälp! Eller om det är ditt jobb att rida medens barnen är på tex dagis/skola.

Ni som har det, hur ser er livssituation ut?

Jag sålde mina.

Hur bor ni, på gård eller hästarna uppstallade?


Uppstallade där allt ingår utan mockning.

Hur mycket hjälp med hästarna har ni? Medryttare?

När jag hade ridhäst hade jag medryttare 6 dga/veckan de 5 sista månaderna innan jag födde, därefter lika mycket 1 månad efter. Sen 2 dg/veckan innan jag lånade ut henne. Jag hade en svår graviditet.

Hur ser er ekonomi ut, dvs vad för slags jobb har ni, högutbildade/ heltidsjobb?

Mannen 100% (Högavlönad) Och jag 45% (normal lön), personlig assistent. Jag valde tat ej gå tillbaka heltid pga barnen är borta på dagis så mycket då.

Berätta gärna hur vardagen ser ut, hur mycket tid som går åt till stallet kontra familjen.

När jag hade häst, så gick det i regel 1-3 h/dag i stallet. Vilket för mig är orimligt när man har barn. Det funkade inte för mig då jag blev stressad varje gång jag var där.
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Urs jag blir lite besvärad när jag läser svaren här.... är i lite samma sits som dig...

samtidigt som vi i gamla stallet hade 4 mammor, heltidsjobbande men med bra sambosar där hemma.... hoppas ju att man kan få ihop de som dem..... :cool:

träffade förresten en morfar på en tävling häromveckan, han fick ställa upp mycket sa han men hade barnbarnet 14 månader i släptåg, mamman tävlade och tjejen som var med hade även en lillesyster på 1 månad.... tänk om man kunde lyckas med nått sånnt :laugh:
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Nej, ingen fara, är bara intressant att läsa!

Det verkar ändå som att enda chansen är eget stall eller åtminstonde "krypavståd" till stallet, då man kanske får dela upp sina timmar.
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Urs jag blir lite besvärad när jag läser svaren här.... är i lite samma sits som dig...

samtidigt som vi i gamla stallet hade 4 mammor, heltidsjobbande men med bra sambosar där hemma.... hoppas ju att man kan få ihop de som dem..... :cool:

träffade förresten en morfar på en tävling häromveckan, han fick ställa upp mycket sa han men hade barnbarnet 14 månader i släptåg, mamman tävlade och tjejen som var med hade även en lillesyster på 1 månad.... tänk om man kunde lyckas med nått sånnt :laugh:

Ja, det är hemskt besvärande! Får nog skjuta det där "barnafödandet" lite på framtiden, är inte riktigt mogen att släppa mina hästar och någon egen gård har jag inte.. :(
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Det verkar ändå som att enda chansen är eget stall eller åtminstonde "krypavståd" till stallet, då man kanske får dela upp sina timmar.

Varför är det enda chansen?
Är helinackordering inget alternativ? Bara för att hästarna står inhysta någonstans behöver man ju inte bo långt bort?
Min bästa kompis har tummen mitt i handen och hennes karl likaså, hon har sina hästar helinackorderade på en anläggning ca 15min från stan.
Väldigt praktiskt att de slipper göra annat än att borsta och rida hästarna då ;)
De trivs väldigt bra i stallet och har för en tid sen köpt ett hus granne med anläggningen.
Så nu har de fått det bästa av två världar, de slipper arbetet men har nära till stallet.
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Jag har tre barn och har tränat som mest fyra hästar under samma period. De stod uppstallade 15 min bort där allt ingick. Maken hjälpte med barnen :)
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Nu är det ju inget måste att skaffa barn.
Aldrig att jag skulle ge upp mitt liv för en unge så därför låter jag bli. Mitt liv är komplett ändå, man måste in göra som alla andra ;-)
 
Sv: Kan man ha barn och två hästar i träning samtidigt?

Instämmer med föregående "talare". Skaffa barn gör man för att man verkligen vill HA barn och inte för att det ska vara så. Tack och lov kan man välja. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 623
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 448
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 979
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, så hur ska man sammanfatta lite kort... Jag vill så gärna skaffa egen häst igen efter min egen snart för 2 år sedan fick åka till...
Svar
13
· Visningar
2 168
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp