Noteca
Trådstartare
Min pålla har fått elaka sår på ena bakhovens ballar. Det ser ungefär ut som om huden har luckrats upp och den är svullen och svampig. Ser nästan ut som solbränd/eksem som hästar kan få på vita tecken typ bläs osv. Denna fot är hennes enda vita, hon har en halv vit krona och det är värst i denna vita krona som då är över denna balle.
jag har gjort rent med jod varje dag och smörjt med helosan. Igår tog jag bort alla skorpor utifall att det är mug eller nått sånt. Idag smörjde ajg även på lite solfaktor.
Hästen är klart besvärad av sin svullna krona/kota och det är spännt i skinnet pga svullnaden. JAg har kvar hemma lite Finadyne sedan förut när hon fick ett infekterat sår (datumet har INTE gått ut).
Kan jag ge henne av finadynen eller är det dumt? Det är på väg att bli infekterat nu, och jag vill ju helst slippa att det blir värre??
Vad tror ni? Kan dedt hjälpa? Borde väl inte bli värre iaf?
Tacksam för svar!
jag har gjort rent med jod varje dag och smörjt med helosan. Igår tog jag bort alla skorpor utifall att det är mug eller nått sånt. Idag smörjde ajg även på lite solfaktor.
Hästen är klart besvärad av sin svullna krona/kota och det är spännt i skinnet pga svullnaden. JAg har kvar hemma lite Finadyne sedan förut när hon fick ett infekterat sår (datumet har INTE gått ut).
Kan jag ge henne av finadynen eller är det dumt? Det är på väg att bli infekterat nu, och jag vill ju helst slippa att det blir värre??
Vad tror ni? Kan dedt hjälpa? Borde väl inte bli värre iaf?
Tacksam för svar!