Kan man göra såhär:

Noteca

Trådstartare
Min pålla har fått elaka sår på ena bakhovens ballar. Det ser ungefär ut som om huden har luckrats upp och den är svullen och svampig. Ser nästan ut som solbränd/eksem som hästar kan få på vita tecken typ bläs osv. Denna fot är hennes enda vita, hon har en halv vit krona och det är värst i denna vita krona som då är över denna balle.

jag har gjort rent med jod varje dag och smörjt med helosan. Igår tog jag bort alla skorpor utifall att det är mug eller nått sånt. Idag smörjde ajg även på lite solfaktor.
Hästen är klart besvärad av sin svullna krona/kota och det är spännt i skinnet pga svullnaden. JAg har kvar hemma lite Finadyne sedan förut när hon fick ett infekterat sår (datumet har INTE gått ut).
Kan jag ge henne av finadynen eller är det dumt? Det är på väg att bli infekterat nu, och jag vill ju helst slippa att det blir värre??

Vad tror ni? Kan dedt hjälpa? Borde väl inte bli värre iaf?

Tacksam för svar! :bow:

Nja, jag skulle nog börja med att ta reda på vad det är innan jag micklar för mycket med egna huskurer och medicineringar.
Det kan bli helfel mugg kräver t.ex. speciell behandling och kan vid felbehandling bli värre.

Kokopelli Mana

Om det är mugg rekomenderar jag att du provar tvätta med lactacyd och sedan ha på MRS karledssalva. Min häst hade rasp som försvann efter 4 dagar med denna behandling.
Men som sagt ta reda på vad det är först.

Jag skulle först sätta på ett präktigt jodopaxomslag.
Man kan behöva ha omslag i upp till en vecka.
Omslaget skall bytas VARJE dag och får ALDRIG bli torrt.

Mellan bytena så måste huden få lufta sig och torka i några timmar.
Detta gör man då lämpligtvis i samband med ridtur.

Jag skulle INTE ge Finadyn.
Där kan finnas en infektion som måste botas, så jag skulle inrikta mig på den.
Sedan när svullnaden har gått ner, det kan ta några dagar, så skulle jag lägga ett torrt bandage om benet för att skydda mot sol och smuts.

Det låter som mugg och varesig det är det eller något annat sår så tror jag på att tvätte det rent med lactasyd ( som någon redan nämt ) och sen torka tort med en handduk. Ha på något ( typ skillingaryd salva ) som gör att flugorna inte kommer åt. och sen kan du nog mara hålla det rent och se till så flugor inte "tuggar upp" det. Men när du gjort helt rent och allt det här så är det bäst om du inte pillar för mycket där! Det brukar gå bort rätt fort. ( i af på mina pållar ) :)

Men om det inte blire bättre på en, två dagar kanske du borde höra efter med veterinären om tips och råd.

Och jag går mot strömmen och tycker du ska ta ut veterinär för korrekt diagnos! ;)

Nej, nej, nej. Är det mugg kan det bli rena katastrofen med jodopaxomslag.
Min kompis häst fick mugg vilket hon inte förstod så hon tvättade och tvättade med jodo vilket förvärrade muggen å det grövsta. Det är det sista man ska göra med mugg. Hon fick "bannor" av vet för detta tvättbeteende.....

Kokopelli Mana

Jodopaxomslaget tar inte bort muggen.
Men det behandlar den lymfangit som antagligen är orsaken till svullnaden.
Lymfangiten kommer då i sin tur från muggen.
När lymfangiten och svullnaden är borta, så är det dags att ta itu med själva muggen.

Men det är ju just nu en senare fråga.
Pencillin är en annan bra metod, den tar både lymfagiten och muggen.
Men då så behöver man ju en veterinär och så är det inte så kul att spruta hästar med pencillin i onödan.
Där finns ju alltid risken för pencillin-chock hos häst.

Inte_Ung, som bara får bannor av veterinären för att shettisen är för tjock.
Aldrig för felbehandlingar.

Om det är mugg: Tvätta med grönsåpa, torka rent noga och smörj sedan med barnsalva eller Feibos salva (finns på Hööks).

Tack för alla svar! Jag har nu i två dagar enbart tvättat rent med Desivon och sedan smörjt på helosan. Jag har inte pillat skorpor utan bara tvättat en gång om dagen. Jag tror inte att det är mugg, för det är inte sådana skorpor, utan det är mest bara torkad sårvätska, gul gele typ som stelnat över såren. Såren är inte djupa så det blöder utan det är rätt så ytligt. Jag tänker fortsätta att tvätta med desivon och smörja med hlosan i några dagar till. Blir det inte bättre kontaktar jag vet. Hittills har det inte blivit sämre iaf.

Tar gärna emot med tips om nån har! :bow:

Hej! Vad händer om du låter det vara någon dag? Tänkte bara att det kanske inte får någon chans att läka om du tvättar det hela tiden. Annars kan du ju kanske tvätta med exempelvis koksaltlösning. Just bara för att få bort sårvätskan, och sedan se hur det artar sig (tror inte det är så bra att använda helosan, men det är ingenting jag är helt 100 på). Om sår bara är ytliga ska man ju inte hålla på och tvätta hela tiden, om de inte är infekterade vill säga. Skulle det nu vara mugg så är det, som andra säger, bra att tvätta med lactacyd. Det gjorde vi när jag jobbade på djursjukhus. Vi rakade först hela området (väldigt mycket mugg på dessa hästar), skurade sedan ordentligt med lactacyd, smörjde sedan in benet rikligt med paraffinolja och sedan fick pållarna ha ett sjukbandage om. Men, som andra redan skrivit, det bästa är nog ändå att rådgöra med veterinär. Det är ju många gånger svårt att själv ställa en diagnos. Lycka till! :)

Jamen då upprepar jag mitt tips! Ta ut veterinär som får kolla på såren och ev göra bakterieodling (om vet tycker det behövs)! :devil:

Nu när det blivit varmt igen och vi dessutom är i rötmånaden några veckor till, så kan sår fort bli tokäckliga. :eek:

Tjo! Jag är faktiskt lite inne på ditt tips om att låta det va i nån dag, bara tvätta med Desivon (sårtvätt, typ som koksalt) och INTE smörja någon salva på. Kanske kan det bli bättre då. Jag tyckte nog att såren var "torrare" idag än igår, så KANSKE är det på väg åt rätt håll. Jag tänker ha is i magen några dagar till. Jag har nyss haft ut vet pga foderstrupsförstoppning så jag vill helst inte ha ut denne igen... Inte så bra för plånboken, men har man häst så har man... :smirk: :crazy: ;)

Jo, jag vet att det går FORT att få ett sår äckligt nu i dessa tider... :crazy: Det är det som bekymrar mig mest. Annars läs ovanstående svar! Tack för dina råd! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka