Marlan
Trådstartare
Har nu ett dilemma... igen
Har tre islandshästar med ganska olika behov.
Ögn sto 9 år LÄTTFÖDD! i ganska hård träning, behöver ibland mer energi i ridningen.
Aleiga sto 2 år LÄTTFÖDD och ganska stilla i hagen, busar inte så mycket. överviktig.
Lokkur valack 2 år. normalt-svår född... leker mycket i hagen och hade inte mått dåligt av att lägga på sig några kg.
De går på lösdrift och ska fortsätta göra det under vintern.
Ställer ut en foderhäck i hagen till helgen.
Hade tänkt ge halm i den....
Och komplittera med kraftfoder/lusern/höhack och dyl 1-2 ggr/dag.
Kan man få deras foderstater att gå ihop på detta viset?
Är det försvarbart att bara ge halm och inget/minimalt med hö?
Har änsålänge myyyycket bete kvar i hagen och öppnar upp några meter per vecka. Fösta dagen efter jag har flyttat staketet har Ö munkorg.
Att dela av hagen så en får gå själv är inget alternativ då jag bara har tillgång till en lösdrift och vill inte att 2åringar ska gå själv utan vuxen häst i hagen.
Så kom med era tankar och förslag på hur jag kan lösa det på bästa möjliga sätt
Har tre islandshästar med ganska olika behov.
Ögn sto 9 år LÄTTFÖDD! i ganska hård träning, behöver ibland mer energi i ridningen.
Aleiga sto 2 år LÄTTFÖDD och ganska stilla i hagen, busar inte så mycket. överviktig.
Lokkur valack 2 år. normalt-svår född... leker mycket i hagen och hade inte mått dåligt av att lägga på sig några kg.
De går på lösdrift och ska fortsätta göra det under vintern.
Ställer ut en foderhäck i hagen till helgen.
Hade tänkt ge halm i den....
Och komplittera med kraftfoder/lusern/höhack och dyl 1-2 ggr/dag.
Kan man få deras foderstater att gå ihop på detta viset?
Är det försvarbart att bara ge halm och inget/minimalt med hö?
Har änsålänge myyyycket bete kvar i hagen och öppnar upp några meter per vecka. Fösta dagen efter jag har flyttat staketet har Ö munkorg.
Att dela av hagen så en får gå själv är inget alternativ då jag bara har tillgång till en lösdrift och vill inte att 2åringar ska gå själv utan vuxen häst i hagen.
Så kom med era tankar och förslag på hur jag kan lösa det på bästa möjliga sätt