Kan man göra såhär?

Marlan

Trådstartare
Har nu ett dilemma... igen:crazy:

Har tre islandshästar med ganska olika behov.
Ögn sto 9 år LÄTTFÖDD! i ganska hård träning, behöver ibland mer energi i ridningen.
Aleiga sto 2 år LÄTTFÖDD och ganska stilla i hagen, busar inte så mycket. överviktig.
Lokkur valack 2 år. normalt-svår född... leker mycket i hagen och hade inte mått dåligt av att lägga på sig några kg.

De går på lösdrift och ska fortsätta göra det under vintern.
Ställer ut en foderhäck i hagen till helgen.
Hade tänkt ge halm i den....
Och komplittera med kraftfoder/lusern/höhack och dyl 1-2 ggr/dag.
Kan man få deras foderstater att gå ihop på detta viset?
Är det försvarbart att bara ge halm och inget/minimalt med hö?

Har änsålänge myyyycket bete kvar i hagen och öppnar upp några meter per vecka. Fösta dagen efter jag har flyttat staketet har Ö munkorg.

Att dela av hagen så en får gå själv är inget alternativ då jag bara har tillgång till en lösdrift och vill inte att 2åringar ska gå själv utan vuxen häst i hagen.

Så kom med era tankar och förslag på hur jag kan lösa det på bästa möjliga sätt:laugh:

Sv: Kan man göra såhär?

Rent spontant så tror jag att det kan bli svårt att få ihop protein mängden utan att ge ngt hö alls.
Halm är det ju inte speciellt mycket protein i.
Jag ger min normal/svårfödda 2 åring 10kg hö och får ändå lägga till soja för att det saknas protein. Skulle jag ge honom bara halm så skulle det aldrig gå ihop i programmet.

Mitt hö har iofs ganska lågt protein 36 i smpr/kg foder. Så det hade ju gått attt få ihop det med ett hö med lite högre värden.

Det beror på vad du har för höanalys. Hästarna behöver ju fortfarande få i sig tillräckligt med mineraler osv.
Du kan ju räkna ut ett foderstat till dina ston, för de verkar behöva ungefär lika mycket? båda lättfödda, den ena tränas mycket och den andra växer?
Och sen ta ut din valack ifrån hagen en gång om dagen och ge extra hö och ev. kraft eller vad som nu behövs?

Så har vi gjort och det har fungerat bra :) Man räknar efter den hästen som behöver minst och ger den smala extra.
Har man en stor flock räknar vi efter medelvärdet. Men eftersom du bara har 3 så borde du fixa att ge en häst lite "special" ? :)

Är den överviktiga matglad och "okräsen" tycker jag inte fri tillgång på halm är en bra idé. Äter den tex 6-7 kg halm per dag har den nästan täckt sitt energibehov, men har inte fått i princip några proteiner eller mineraler alls som hjälper till att hålla förbränningen igång och hovar och päls i skick.

Går det tycker jag doserade portioner är bättre. De som inte rör sig mkt står still ännu mer vid fri tillgång, och de som springer runt mkt har inte tid att äta nåt så olockande som halm.

Man kan ju använda lunchgrindar och sånt för att fördela maten över dygnet. Om du tex hinner fodra två gånger per dygn kan du ju låta grinden göra jobbet en gång. Då kan ju även grinden användas till att skilja hästarna åt ett par timmar då den svårfödda äter lite mer, sen släpps de ihop automatiskt.

En tjock häst tycker jag är svårare att fodra än en tunn. Räknar du noga att protein och mineraler är täckta och energin är lite lägre (motsatsen till fri tillgång på halm) blir hästen finare i kroppen, får igång förbränningen och snart är lite mer aktiv och normalviktig. I teorin i alla fall:p. :laugh:

Jag skulle inte ge halm alls om det finns massor med gräs. Men ge några 3-4 kg hö och ta in den smala och ge lite mera hö. När gräset är slut är du uppe på full giva på hö och analysera det så du vet om/vad som fattas.
Halm som strö i lösdriften äter dom väl av också?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 106
Senast: Marty
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 245
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama