kan man göra så???

zazza girl

Trådstartare
ha funderat lite på avmaskning på min häst ..
så nu undra jag fall det smittar av sig till han, han gå i en ensam hage och e inte i kontakt med dom andra hästarna förutom i stallet , han ha en häst som stå rakt i mot han och nästa häst stå en box imellan han ....

så kan han bli smittad av dom andra i så fall..???

tänkte ta ett täckprov på han nu och se om han ha mask , eftersom han ha magrat av och hästarna i stallet ha inte blivit avmaskade på ett år ...

kan jag avmaska bara han eller måste jag se till så dom andra bli det med ..???

tacksam för hjälp ....

:confused::confused:

Sv: kan man göra så???

ingen som vet fall man kan avmaska en häst eller fall han bli smittat igen..????

så länge han går själv i hagen behöver inte dom andra avmaskas.
men tänk på att 3 dagar efter avmaskningen måste du antingen mocka ur hela hagen på bajs eller låta marken han gått på vila i 3 månader. (för att han inte ska få masken igen om han har)
men jag skulle råda dig till att ta ett träckprov så får du veta exakt vad du ska avmaska mot och om du verkligen behöver avmaska!!
lycka till :)

oki.. jo hade tänkt mig att ta ett täckprov på han innan , e väl lag på de nu ...
mocka ut hagen bli lätt eftersom han bara skiter på ett ställe.. hehe....

men då behöver jag inte vara orolig att han bli smittad igen av dom andra som inte bli avmaskade ..!!??

Smittan finns på marken. Så länge han går på mark där det kan finnas smitta kan han bli återsmittad. Smittan kommer mest från betet och där går han väl inte själv?

Beroende på vilket medel du använder nu får du bort olika stor mängd av olika sorters maskar. INGET medel tar bort all mask hästen har i sig.

jo han gå sj på betet med ....

men då ska jag åka in och köpa ett prov i dag .....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 893
Senast: Lavinia
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 931
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010