Kan man göra något ?

Sv: Kan man göra något ?

Du går i försvar o blir oförskämd.
Till vilken nytta?

Prata med djurskyddet i stället för att sitta här o förtala din granne!

som sagt jag vet bara de du skriver i denna tråd..

Men om du bor 4 portar ifrån och hon går max 20m..bor ni med portarna nära varandra om hon hamnar just utanör ditt fönster då hon rastar hunden:crazy: Bara undrar..

Det är inte alltid så lätt att se vilka raser de döljer i en blandning av olika raser. Bara för att den har BC färger (färgteckningen som många andra raser har) behöver de ej betyda att den har BC i sig.
Visst kan unghunden vara för mkt för tanten och om hennes andra hund var en 10 år gammal westie så är de en stor skillnad i både motion och aktivitetsnivå. Det kan ju vara okunskap och rädsla varför tanen beteer sig som hon gör, tänk på de.

Men om du kan så mkt om tanten och hennes liv kan du faktiskt ta reda på vad sonen heter och prata vänligt med honom angående tantens hundhållning. Gör de innan du anmäler (om du inte redan gjort de?) för det var ju enligt dig han som gav hunden till henne.

En sak som slog mig du skrev att hon haft hunden i flera månader, hur kan de komma att du först nu reagerar?

Men om du bor 4 portar ifrån och hon går max 20m..bor ni med portarna nära varandra om hon hamnar just utanör ditt fönster då hon rastar hunden Bara undrar..

VAD undrar du egentligen ?

ja undrar de ja skrev;)

men om hon ägt hunden i flera månader varför reagerar du först nu? om allt är så illa som du påstår :crazy:

Mynta bli inte ilsk på oss här, vi vet ju inget mer än vad du skriver och tolkar det utifrån det.

Och Mynta har du läst vad jag skrev?
Man kommer mycket, mycket längre med att vara vänlig och intresserad av hunden, än att gå ut och "bråka".
Nu vet jag inte om du har gjort det, men du förstår förhoppningsvis vad jag menar?

Tanten är gammal och behöver säkert hjälp, hon har trots allt kastrerat vilket visar att hon försöker.
Du kommer ju också att bli gammal en dag, om du har tur.

Gör en anmälan och sen är det upp till kontrollanterna. Har du redan gjort det så är det bra och då löser det sig om det är så hemskt så det kräver en förändring.
Du hjälper varken tant, hund eller dig själv genom att sitta på buke och vara otrevlig och svara på fråga med fråga...

I går gick jag ut med min hund senare än vanligt. När jag var på väg hem, tog in på en gångväg bredvid vårat hus, vårat hus har 8 uppgångar med portar på både framsida och baksida...dvs man ser från ena porten till den andra...rakt igenom entren), gångvägen löpte bakom huset..det är knappt 2 meter mellan gångväg och hus. När jag passerat kärringens port jag pratar om,...hör jag ett hundgnäll som låter som någon i nöd. Jag hör detta välldigt kort. Stannar upp, för det lät som det kom från husväggen..dvs någon som är instängd och skriker..Typ. Stannar upp, lyssnar. Backar tillbaka ca 4-5 meter. Ser denna kärring i andra porten. KOM ihåg att man ser rakt igenom entren. HON står där i det sk vindfånget, har inte ens gått ned på backen. Jag misstänker hon rastar hunden. Aha tänker jag, ett tillfälle att prata. INNAN jag ens har avslutat min tanke...går hon in. Förfluten tid kan knappt vara 1 minut från skallet jag hörde. Jag ser kärring och hund gå upp för trappan, och hinner inte ens reagera. Utanför hennes port finns våran enda rabatt, den är verkligen hårt inkissad..samma gäller väggen. Jo, jag studerar verkligen detta...INGEN annan har hund i denna uppgång mer än den tant jag känner. Fast tanten jag känner, har bara lånehundar och henne ser jag flera ggr/dag när hon är ute och stapplar ( går lite illa), men hennes lånehundar kommer alltid ut på promenad/ flera ggr per dag.

Kallas detta rastning ? Kallas detta god omvårdnad ?

Kan man kalla denna dam/kärring för god hundmänniska när hon hela tiden frågar folk ( som jag känner mmm) vad deras lilla ( är ALLTID småväxta raser ) hund är för ras samt att: Man skulle ha en sån eller sån, eller sån.

ÄR inte detta extremt taskigt mot den hund hon har nu ?

jag tror nog inte hennes hund bryr sig så mycket om hon säger att hon vill ha en annan ras om det är det du menar ! MEN om du tycker att hunden som hon har nu missköts , så anmäl då !!!
Annars är du passiv medhjälpare till att hennes hund lider !!!

Att sitta och skriva här hjälper ju inte hunden eller hur ;)
Jag menar inte att dte är fel att man ventilar saker som man anser är fel , Men det VIKTIGA är ju att agera i sdanna fall !

Tesora

En sak som slog mig du skrev att hon haft hunden i flera månader, hur kan de komma att du först nu reagerar?

För att en som bor på gatan bredvid, en hundägare.-..som jag lärde känna sa det. Jag har inte sett tanten förräns nu i år.

Hundägaren sa: Hon går ju nästan aldrig ut med hunden.

Man får lita på slumpen samt de som känner henne. OM ingen poängterar en sak så lägger man knappast märke till det, eller hur ? Nu var det en som bodde på gatan bredvid som sa hon skaffat ny hund, men denna människa viille inte ha något med kärringen i fråga längre, för det går inte prata med henne sa hon. Jag försökte när hon hade Westien.

....DÅ väcktes min nyfikenhet..och JAG började bli uppmärksam...sen är resten historia för det har jag skrivit om.

jag tror nog inte hennes hund bryr sig så mycket om hon säger att hon vill ha en annan ras om det är det du menar !

Givetvis INTE...MEN om en hundägare trånar efter annan hund..skulle då inte hunden märka ägarens avståndstagande ?

Jag har ventilerat..OCH anmält

Allt beror ju på hur ofta rastningen sker på det sättet. Jag ser inget större fel i att ha några rastningar att bara släppa ut hunden en minut så att den får kissa (förutsatt då att den verkligen kissar så snabbt). Dock ska ju en hund ha promenader också, men den behöver inte rejäla promenader 4 ggr/dag. Inkissad kan ju väggen bli även med en sån rastning per dag.

Inkissad kan ju väggen bli även med en sån rastning per dag.

Den har aldrig varit så inkissad som nu...NÄr kylan kom. Tycker folk kan skaffa sig halkskydd om dom är rädd att ralmla.

Alltså, jag ser heller inget fel i att rasta korta tider IBLAND-men när det gäller JÄMT...är inte det lite djurplågeri.......Ska en 1-åring måsta ha en pink och bajsa 20- 30 m utanför dörren..sen in ?...SAMT en ägare som bara gapar och skriker? JO; jag har hör henne FLERA gånger det låter ungefär så här: MEN SLUTA DRA, SLUUUUTA !!!!!!!!! TYYYYYSST ! I ett jävulskt fallsett :cry:

Senast ändrad:

Jag tycker att det låter som att hom är rädd för att hunden ska dra omkull henne (hon kanske tillochmed är lite rädd för hunden). Tänk på att kvinnan är i 70 års åldern... Då kan det vara svårt att gå på långpromenad, speciellt om hunden är stor och stark. Att säga att hon ska köpa halkskydd var bara dumt sagt.
Som sagts innan kan det ju vara bra om du SJÄLV pratar med henne. Att hunden är inlåst dygnet runt vet varken du eller jag. När/om den är det kan det ha helt naturliga orsker som tex att hon har besök. Hunden kanske har gått och blivit en jobbig tonåring som stör henne när hon städar, vilar, stickar mm.
Jag tror att en del av problemet är att du och dina grannar bara tänker på hunden. Kanske är dags att tänka på kvinnan också. Hon ville ju trots allt ha en liten hund, vilket hon också säger. Hon behöver ju uppenbarligen hjälp. Erbjud henne den eller lämna henne ifred.

Men allvarligt, sluta gnäll o anmäl om du tycker det är så illa. En fråga bara, sitter du vid fönstret hela dagarna?
Jag rastar min 1åring nån gång/ dag där vi bara springer ut o kissar, och jag hade allvarligt talat blivit riktigt förbannad om nån ifrågasatte det. Varför går du inte bara o knackar på tanten och frågar hur det ligger till? Hon kanske åker bort med hunden o går på promenader. Det vet du inte eftersom du inte frågat. :grin:

Jag går också kortare promenader nu när det är så kallt. Idag har vi gått två varv runt kvarteret, är det något att anmäla?

Och nej, jag är inte rädd för att halka, personligen har jag varit ute två timmar och åkt pulka. Hunden är dock frusen och hoppar på tre ben (gärna färre om han kan) efter 5 min så jag ser ingen anledning att tvinga med honom på längre promenader i -23 grader.

Hon verkar ha problem med sin hund, men det är knappast olagligt.

*kl*

Jag tycker lite synd om tanten (kalla en äldre för "kärring" låter för jävligt)
Hon har helt klart problem med hunden, den av helt fel ras och ålder
för att hon ska kunna gå ut tryggt med den. Utan risk för att bli omkulldragen samt tappa den.
Skillnaden mellan en 1:årig blandras av stl större och en 10:årig Westie är ju ENORM. Hur tänkte sonen där egentligen?
Vill han att mamsingen ska halka, bryta lårbenshalsen och hamna på hem:confused: Nej, ett mycket dåligt val av sonen, tycker jag.
Tanten dras mellan att försöka sköta hunden, även kastrera ihopp av att den ska bli lugnare, och att inte verka otacksam för sin jycke inför sonen.

Jag tror absolut inte att hon blir hjälpt av att bli anmäld.
Eller kanske, då kan hon få prata av sig om problemen och de kanske även
kan hjälpa henne att omplacera hunden till en mera passande miljö.

Men frågan är ju om hon vill/vågar skaffa en annan mindre hund igen.
En äldre soffliggare som trivs med korta promenader och desto mera ompyssling i hemmet.
Det finns sådana hundar och jag tror att livskvaliten för djurägare ökar så länge det inte blir en belastning såklart.

Nu när jag skriver så kom jag på, kanske en vuxen omplaceringskatt vore det ultimata?
Den behöver ju inte rastas i samma utsträckning:)

Räck ut en hand och försök att hjälpa.

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns inget försvar mot vad kärringen utsätter sin hund för, oavsett om det hade varit en husky eller en westie, oavsett om hon köpt hunden själv eller inte. Det spelar ingen roll att hon är gammal eller inte! Finns en gammal, gammal, tant här där jag bor som har rottweilers som minsann får komma ut och vara hundar, man kan inte skylla på ålder när ett djur far illa. Vad hon än har för anledningar försvarar ingenting! Blir förbannad när jag läser det här, har nolltolerans mot folk som inte tar hand om sina djur ordentligt. Vidrigt!

Och att sätta sin egen stolthet, sin sons ego framför en hund, ett liv, är förkastligt, om det nu är det hon gör. Det är ytterst oansvarigt av henne att behålla denna hunden och att inte fixa hjälp, eller ta emot hjälp.

Vet inte vad du kan göra... hunden måste komma därifrån för på dig låter det inte direkt som om kärringen tänker anamma en aktiv livsstil.

Det finns inget försvar mot vad kärringen utsätter sin hund för, oavsett om det hade varit en husky eller en westie, oavsett om hon köpt hunden själv eller inte. Det spelar ingen roll att hon är gammal eller inte! Finns en gammal, gammal, tant här där jag bor som har rottweilers som minsann får komma ut och vara hundar, man kan inte skylla på ålder när ett djur far illa. Vad hon än har för anledningar försvarar ingenting! Blir förbannad när jag läser det här, har nolltolerans mot folk som inte tar hand om sina djur ordentligt. Vidrigt!

Och att sätta sin egen stolthet, sin sons ego framför en hund, ett liv, är förkastligt, om det nu är det hon gör. Det är ytterst oansvarigt av henne att behålla denna hunden och att inte fixa hjälp, eller ta emot hjälp.

Vet inte vad du kan göra... hunden måste komma därifrån för på dig låter det inte direkt som om kärringen tänker anamma en aktiv livsstil.

Och jag tycker det är vidrigt med folk som har 0 inkännings- förmåga:mad:
Det finns ingen vinnare i denna historien. Hunden har det dåligt, tanten har det dåligt.
Tror du att hon rastar doggen utanför trappen 1 minut för att hon känner för att vara lite extra jävlig mot hunden?
Med all sannolikhet så känner hon sig osäker på vad som kan komma att ske under rastning.
Hon är ju inte purung, någon som kan tåla att bli omkulldragen eller orkar med att jaga hunden runt kvarteret
ett par varv när den ryckt sig loss.

Känner du någon äldre person, 70+, på riktigt?
Jag tycker att ett genomgående drag hos dessa som jag känner/ känt är att
de vill vara till så lite besvär som möjligt. Inte synas, inte märkas.
Bara vara, vara tacksamma och aldrig klaga....
Vet inte vad ni andra har för erfarenheter men detta är iaf mina.

Så för att kunna lösa situationen för både matte och hund krävs lite
empati, fingerfärdighet och taktkänsla. Antingen så närmar man sig tanten
och börjar småprata och tar det därifrån. Annars snokar man fram sonens telefonnummer,
vilket inte bör vara alltför svårt. Då kanske man inleder med att kärringen missköter sin hund=
en djurplågare av stooora mått och att man har satt myndigheterna på henne (:angel:).
Vill man nå fram på ett mera effektivt sätt så kör man på att man värnar om både människa och djur.
Att man är bekymrad över tantens hälsa vid promenad och som resultatet av det blir att hunden blir mindre
och mindre rastad vilket gör att hunden lagrar överskottsenergi som gör att det blir en ond cirkel av det hela.
Att man kan säga att man har noterat raserna i hunden vilka är krävande raser egentligen som behöver
mycket motion och stimulans för att fungera.
Att man bara tänker på tant och hunds väl och ve.
Kanske erbjuda sig att hjälpa till med en omplacering?
Börja prata om en äldre innekatts fördelar;)

Jag tror att detta eller ngt liknande är den rätta vägen att gå.
För att få ett så bra resultat som möjligt.

Men ni som ältar om kärring, kärring och KÄRRING.
Fortsätt gärna så om ni tror att det gynnar och hjälper.
Annars lyfter ni blicken lite och ser lite längre.

/J

Senast ändrad av en moderator:

Själv tycker jag att det är oerhört tragiskt att så många försvarar denna hundägare och anser att hon sköter om sin hund på ett ypperligt sätt. Du bara inte SER det.

Annars är det massa skrik och gap om hur mycket hundar måste motioneras och tränas. (Jag är själv en sådan som aldrig har haft och aldrig kommer att skaffa hund om jag inte har förutsättning att ge många timmars aktivitet per dag) Men nu duger det hux flux med att pinka utanför portenm *hmpf* säger jag bara.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 711
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar