Kan man göra något? (hund behandlas illa, men inte vanvård/misshandel)

Alexandra_W

Trådstartare
Tvärs över gatan från jobbet finns det en man som har en ung hund av brukshundsras. Både jag, den andra hundägaren på jobbet och en icke hundägare har reagerat på det som man tyvärr kan beskåda.

Hunden är tillsynes väldigt livlig och väldigt 'ouppfostrad'. Normalt ser det ut ungefär såhär:

Hund kommer släpandes på husse i kopplet. Husset följer med, säger/gör inget för att korrigera att hunden drar i kopplet. Hundens svans viftar och nosen är i backen.

Efter sisådär 50 - 100 meter ledsnar husse på att få axeln halvt dragen ur led. Rycker till i kopplet (vid minst ett tillfälle har hunden i princip voltat i luften tillbaka) och ryter åt hunden att gå fot. Hunden kurar med svansen mellan benen och går (hukar) fot i 5 - 10 meter. Inget beröm eller någon impuls till hunden att det är rätt/bra/fint ges. Efter max 10 meter 'glömmer' hunden sig och börjar gå lite framför (drar inte). Ingen korrigering etc. Sen börjar hunden dra igen, och det får fortgå kanske 50 meter, sen upprepas det kraftiga koppelrycket och så vidare.

Promenaderna börjar så, och slutar så, samma mönster när de kommer hem.

Flera tillfällen har mannen dessutom helt tappat tålamodet och fattningen med hunden, och efter rycket så när hunden hukar och håller sig vid sidan, så har mannen tappat fattningen, och fortsätter skrika åt hunden, trycker ner den i backen, och har vissa gånger slagit och sparkat på/mot hunden.

Ibland drillas det ganska rejält, och är konsekvent på att den ska inte dra osv. Hunden snappar fort att den ska gå fot på löst koppel, stannar när husse stannar, sitter och har kanonfin ögonkontakt etc. Men den får ändå bara bryska ryck, aldrig beröm eller positiv feedback.

Hunden är i bra hull, normal muskling etc. Fin päls, blir inte regelrätt misshandlad eller något. Men ändå lider jag varenda gång jag ser den på promenaderna, och flera med mig. Men finns det något man kan göra, utom prata med mannen (vilket jag inte tror går så bra..)

Sv: Kan man göra något? (hund behandlas illa, men inte vanvård/misshandel)

Går det inte att erbjuda mannen hjälp?

Vet inte, kruxet är att om JAG ens säger hej så är det nog negativt redan där. Jag jobbar på ett gruppboende, som inte direkt är en favorit hos de flesta av grannarna i det 'fina bostadsområdet'. Jag har försökt hälsa när han går förbi och jag är ute och röker, nån gång har han sagt hej, men oftast ignoreras det bara =/

Så, kanske han är mottaglig för hjälp, men inte från någon av oss på jobbet tyvärr är jag rädd =/

låter precis som min grannes stackars schäffer.... :crazy:
vet inte varför en del skaffar hund.
Den här såg jag hur dom drog i svansen när den var valp (den är jätte livlig och busig) för att den inte skulle dra i kopplet. hunden blev rädd, vände sig och högg och fick en smäll....:(

Ibland är dom ute här och "tränar" men metoderna är helt sjuka, i stil med ovanstående.

Självklart har dom flexikoppel (som jag iof. avskyr, lite partisk där...:grin:) och hunden far och flänger överallt såklart, full med energi, tillsist blir dom arga rycker och sliter och skriker.

Hör den ofta ensam i lägenheten när den sitter och skäller.....:(

lägg en ceasar-dvd i brevlådan till honom, om inte annat kanske han fattar hinten :angel:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 751
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 697
Senast: Nota
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka