Kan man göra hästar snällare?

Sv: Kan man göra hästar snällare?

Kl

Skaffa en stor foderhäck så alla får plats där.
Och se till att det alltid finns foder i den.

Ledarmärrarna brukar ganska snart upptäcka att det "finns mat till alla" och då blir det lugnt.

Att hålla på med lådor lite här och där gör att just ledarhästarna måste gå igenom alla för att se om det eventuellt finns nåt bättre.
Efter att ledarhästen sprungit runt så är det nästa i rang att hålla på ..osv.
Ungefär som hundar som byter matskålar...

Näää...skaffa en stor häck som det får plats en rundbal sen är det bara att ösa i..

AM

Hästarna trivs uppenbart inte i lag, i naturen hade dom, vid ett sånt här fall, lämnat varandra. Av att dom går i samma hage blir dom ihop tvingade.
Det är som om du skulle vara tvungen att spendera dina dagar med människor som du verkligen avskyr.

Det bästa vore att sära på dom, för allas skull, mest deras.

Nu har jag delat på dem så att "kärringen" går med bara en annan häst som behöver lika mycket mat som hon och som äter lika fort. Om jag delar upp höt i två lådor så får de lika mycket.

De andra hästarna går i en annan hage och är rätt snälla och delar med sig - så länge det finns obegränsat med hö i lådan.

Men det är ändå lite trist att "kärringen " är som hon är. Det är alltid hon som står och smaskar, och hon blir naturligtvis rund som en tunna av att alltid äta alla andras mat ...
Det hade varit roligare om alla kunde gå tillsammans ...

Men men - nu är det löst i alla fall!
Tack för hjälpen, alla!

Vad bra att det löste sig iallafall.

God fortsatt Jul

Då måste man ha rätt korkade individer, om de inte kan lära sig att dela maten med sina flockmedlemmar, när det finns så det räcker till alla.
Jag kan dessutom lägga till att jag har rätt mycket olika hästar gåendes här, och ganska lång erfarenhet.
Hästar är hästar och har hästars naturliga beteende, och om du tror att hästar skulle ha förståndet att "dela med sej" då har du liten eller ingen insikt alls i hur en häst fungerar. Trist, men sant!

Hästar är hästar och har hästars naturliga beteende, och om du tror att hästar skulle ha förståndet att "dela med sej" då har du liten eller ingen insikt alls i hur en häst fungerar. Trist, men sant!

Jag vet inte vad du har erfarenhet av för raser, men de jag håller på med inser att maten räcker till alla.

Då har du ingen som är otdentligt ranghög.

Jodå. Men att en häst hela tiden jagar bort andra från maten betyder inte att den är ranghög.
Snarare korkad.
De ranghöga ston jag har jagar inte, de viker ett öra bakåt, och ser till att de får ta första tuggan.

Jodå. Men att en häst hela tiden jagar bort andra från maten betyder inte att den är ranghög.
Snarare korkad.
De ranghöga ston jag har jagar inte, de viker ett öra bakåt, och ser till att de får ta första tuggan.

Korkad?? :confused: :eek:

Ursäkta, men förstår du inte hur hästar fungerar??

Om en häst lyckas jaga bort en annan från sin mat betyr det att den är högre i rang än hästen den jaga bort.

Man kan ju få dom snällare om alla får en rejäl skvätt Plegicil på morgonen innan man släpper dom i hagen, kanske snabbaste metoden??

Fast om problemet är att de är korkade då är det nog lönlöst..:D

Kanske man kan korsavla dem med chimpanser för att höja upp IQ nivån och göra dem villiga att dela med sig?:idea:

Ursäkta, men förstår du inte hur hästar fungerar??

Om en häst lyckas jaga bort en annan från sin mat betyr det att den är högre i rang än hästen den jaga bort.

Jag är helt säker på att CK förstår hur hästar fungerar, för det h*n säger är rätt.

Mening nr 2 är bättre formulerad såhär:
Om en häst måste jaga bort en annan för att äta sin mat, så betyder det att hästen är osäker på sin ranghöghet, osäker på om maten ska räcka, eller en väldigt dålig flockledare i en ovan flock.

I den optimala flocken kan alla hästar äta i närheten av varandra, så länge den ranghögre tillåter det.

Jagande runt mathögarna visar att flocken är otrygg.

Jag är helt säker på att CK förstår hur hästar fungerar, för det h*n säger är rätt.

Mening nr 2 är bättre formulerad såhär:
Om en häst måste jaga bort en annan för att äta sin mat, så betyder det att hästen är osäker på sin ranghöghet, osäker på om maten ska räcka, eller en väldigt dålig flockledare i en ovan flock.

I den optimala flocken kan alla hästar äta i närheten av varandra, så länge den ranghögre tillåter det.

Jagande runt mathögarna visar att flocken är otrygg.

Eller också kanske det är så att den som placerat ut maten gjort det på ett sådant sätt att den ranghöge hästen inte tycker att det är nog att dela med sig av. :idea:

Fast om problemet är att de är korkade då är det nog lönlöst..:D

Kanske man kan korsavla dem med chimpanser för att höja upp IQ nivån ?:idea:
Det kanske skulle funka på många av mina "vänner" här på Buke också ??:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 715
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 254
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar