Kan man ge olja?

ragge

Trådstartare
Vårat hösilage har värdena: ts68, MJ9, smb.rp 108!!!
Kan man ändå ge dom som behöver lägre kvot lite olja(dom som behöver gå upp i vikt)?:confused:

Sv: Kan man ge olja?

Kan man ändå ge dom som behöver lägre kvot lite olja(dom som behöver gå upp i vikt)?:confused:

Olja är ju ren energi, ingen protein, så visst kan du det. Med den mängden protein i grovfodret så lär det ju räcka. Både energin och proteinet kommer säkerligen göra att hästen blir fin i hullet och bygger muskler. Den extra oljan ger extra energi så att hästen har ork att röra på sig ordentligt. Se bara upp så att fodret ger nog med fibrer. Såpass proteinrikt grovfoder kan vara lite väl finstjälkigt.

Hälsning Maja

Enda skälet att hälla på olja är om du tror att de inte orkar äta så mkt grovfoder som de behöver för att tillfredställa sitt energibehov. Men det verkar osannolikt med de värdena. 10 kg ts av det försörjer en ganska hårt arbetande Shire.HH

Dom har istort sett fri tillgång...men några lägger inte på sig iallafall(konstigt)allt är kollat så som tänder, mask mm.

Är värdet per kg ts kanske?
Ett vanligt misstag med ensilage.
Det ser ut så.
Jag tror att ett silage på 68% ts och 9MJ vore ganska unikt.
Om det är så, så är de verkliga värdena 6,1MJ och 73g smpr/kg foder.
Fortfarande ett bra ensilage men förklarar varför hästarna inte lägger på sig.

Olja kan väl vara bra.
Eller någon annan energität mat.

Nej det är per kg foder!!!det är mkt lusern i det och är skördat tidigt!!

Ragge, om hästarna är dem som du visat i en annan tråd blir man litet fundersam om analysen kan stämma. Hästarna ser jätte fina ut men deras muskelansättning imponerade inte, Överlinjen borde inte var sådan om de åt ett sånt fint silage. Mystiskt! HH

Jo det är dom hästarna..fast det är taget i slutet på juli, när betet sinade och vi stödfodrade med ett annat hö,(vi har 50 st, varav dem jag visat tycker jag har problem)visst dom har mkt fullblod i sig, men det känns ändå som att dom borde se annorlunda ut, men jag har själv sett analysen och den stämmer om inte analysföretaget har gjort bort sig...
Hästarna går 3-4 dagar/vecka, men som sagt dom borde ändå se lite annorlunda ut!
Dom övriga 40-45 hästarna ser riktigt fina ut och endel är väldigt "välmående"!

Jo det är dom hästarna..fast det är taget i slutet på juli, när betet sinade och vi stödfodrade med ett annat hö,(vi har 50 st, varav dem jag visat tycker jag har problem)visst dom har mkt fullblod i sig, men det känns ändå som att dom borde se annorlunda ut, men jag har själv sett analysen och den stämmer om inte analysföretaget har gjort bort sig...
Hästarna går 3-4 dagar/vecka, men som sagt dom borde ändå se lite annorlunda ut!
Dom övriga 40-45 hästarna ser riktigt fina ut och endel är väldigt "välmående"!

Du skriver att men jag har själv sett analysen och den stämmer om inte analysföretaget har gjort bort sig. Men hur vet du att den stämmer om du inte kontrollanalyserat? Vet du hur provet togs?

Det KAN vara så att provet inte var representativt, men att hösilaget ändå innehåller tillräckligt för att 'de andra' hästarna ska klara sig finfint.

Nu har jag 'bara' tre hästar, men säg jag tar ett hösilageprov från bara en bal. Får en analys på 7 MJ och 42 gr SRP/kg foder. I VERKLIGHETEN är värdet 6 MJ och 36 gr/kg foder.

Eftersom jag dels vill och dels måste ge ordentligt med hösilage skulle jag inte gå under 10 kg hösilage/dygn till araberna. Dvs de skulle få 70 MJ var. De behöver 60 - 65 egentligen. Fullblodet äter inte så mkt hösilage men vi säger att hon äter 10 kg, och så kompletterar jag med kraftfoder upp till 100 MJ som hon behöver. Finemang.

Tiden går, och så börjar fullblodet falla ur och tappa muskler. Konstigt? Araberna är fina, runa och välmusklade. Men fullblodet tappar. Lätt att då tro att det är 'fel' på fullblodet. men i själva verket så håller sig araberna fina för de får 6 * 10 = 60 MJ, medan fullblodet faller ur för att hon får 10 MJ MINDRE än vad jag tror (70 MJ tror jag, hon får 60 MJ).

Men, beroende på vad hästarna behöver och vad fodret egentligen innehåller, så kan de 'mindre krävande' klara sig utmärkt ändå och se ut precis som man förväntat sig, medan de mer krävande som inte har några marginaler tappar. Om hösilaget haft de värden analysen sa hade fullblodet varit fint men araberna antagligen för tjocka.

Så, om du inte VET SÄKERT att det är ett representativt prov - skicka in ny analys.

Sen, hur mycket diffar TS i balarna? För om analysprovet var ovanligt torrt eller torkade på väg till analysföretaget, och den riktigta TS:en är lägre, då är ju även analysvärdena lägre. TS-halt kan du kolla själv i ugnen/micron.

förlåt om jag skrev otydligt...jag bor i skottland, MEN jag har sett analyspappret!!och har det varit dundervärden sista 3 åren på den åkern sen vi började använda den)

det finns många hästar i flocken som har fullblod i sig, men det är dom som har fallit ur som jag tävlat innan och nu bara går 3-4 dar/veckan(lugnt), så min ena teori är att dom tappar för att dom inte går så mkt(endel fullblod behöver motion för att lägga på sig)
Kan säga att när jag tävlade dom och dom var i vila i 2-3 veckor tappade dom även då, men gick upp igen när dom var igång!

sen om man ser på värdena på hösilaget och vad dom äter så får båda dom i sig kanske 144MJ och 1728smb.rp bara på hösilaget, och skulle det vara mindre i verkligheten så borde det inte gå under 100MJ!!!
Dom 2 får även 1 kg havre och 3 dl olja samt linfrö och mineraler...

Senast ändrad:

Analysen är gjord i sverige hos mamma...men jag har varit hemma och sett analysen!;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 190
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2