kan man ge ensilage innan...?

_jeanette

Trådstartare
innan hästen fått alla vaccinations sprutor mot botulism eller måste "kuren" vara klar?

vaccinerar alla ni som ger ensilage era hästar?

Sv: kan man ge ensilage innan...?

Jag vaccinerar, och kuren ska egentligen vara klar för att skyddet ska vara så fullgott som det kan vara.

Jag har börjat att ge hösilage i höst,och började då också vaccinera mot botulism samtidigt. Ska ge sista sprutan imorgon och tack och lov har det gått bra, Har varit väldigt noga med att kolla och lukta på hösilaget, men har man haft hö innan vet man ju inte riktigt hur det ska lukta. Vad jag förstått är det ej så ofta som någon häst fått butolism,men jag vaccinerar för att vara på den säkra sidan.(fast det är jäkligt dyrt då jag har 7 hästar)

Jag har fodrat med ensilage/hösilage i över 10 år och har aldrig vaccinerat någon häst. Har aldrig haft någon som blivit sjuk eller hört om någon som blir det. Bodde tidigare nära ett stort stuteri där alla fick ensilage men ingen vaccinerades. Inga blev sjuka heller. Sen skyddar väl inte vaccinet fullt ut heller vad jag har hört????

För att få fullgott skydd så skall det ha gått två veckor efter tredje (alltså sista) vaccinationen.

Det finns inga dokumenterade fall i Sverige där en häst har fått botulism när den har varit färdigvaccinerad (om det inte kommit nya rön nu). Däremot så har det hänt att hästar drabbats innan de har varit färdigvaccinerade.

Läste någonstans att man varje diagnosticerar ca 10 hästar som har dött i botulism varje år. Dock är den siffran lite osäker då det inte är helt enkelt att ställa diagnosen (mitt minne kan också svika mig vad det gäller antalet).

Det kan låta som lite men det är ett ganska så hemskt sätt att dö på.

Jag vaccinerar mina hästar. Skulle man ha riktig otur så skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv.

Det finns en här på Buke som har förlorat två hästar (tror det var två hästar) i botulism.

Botulism bakterien luktar och smakar inget. Däremot är risken större att den finns i balen om man hittar döda djur och liknade i ensilaget.

Mvh

Tora

Varför säger vissa olika om hur många sprutor hästen ska ha för att bli grundvaccinerad? De flesta har dock sagt att det är två sprutor som gäller? Eller finns det olika vaccin?

Vad jag vet om (det kan ju ha ändrat de senaste månaderna) så gäller det att hästen skall ha tre sprutor med ca tre veckors mellanrum. Helt säkert anses dock inte vaccinationen vara förren det gått två veckor efter tredje vaccinationen (dvs sista).

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka