Kan man förmildra spattutveckling?

M

MaddeOBliki

hej jag har en islänning (17 år) som jag tror har början på spatt, han är just nu halt på vänster bak. (går orent i trav)
och jag är ute och prommenarar med honom (försöker iaf varje dag) jag är nu väldigt orolig att han inte ska bli igen :( är tacksam för svar! hälsningar Madeleine

Röntga honom så att du får veta. Då kan veterinären också tala om för dig hur svår spatten är just nu, och vad du kan göra.

mandalaki

han är röntgad -97 och då var resultatet "inom normala gränser" men det var inte jag som ägde honom då.
Vad kostar de att rönka?
hälsningar Madde

97 det var länge sen och det hinner hända mycket på bara nåt år. När jag röntgade för 3 år sen kostade det 800 kr på en liten klinik.

"Inom normala gränser"? Konstig formulering. Jag trodde att det var antingen "utan anmärkning" eller "förändringar".

När jag röntgade haserna för tre år sedan tror jag att det kostade ungefär som Korven skriver. Sen röntgade jag igen i höstas och då togs en massa plåtar både bak och fram - hur mycket just bakbenen kostade kollade jag aldrig.

Att din häst inte hade spatt 97 säger inget annat än just att han inte hade spatt då. Min var utan anmärkning för tre år sen men har spatt nu.

Är den halt bak kommer du liksom inte undan röntgen. Du måste få besked så att hästen kan få behandling om det behövs.

mandalaki

Hämtat från STC,s sida

Spatt, och nu avser vi skelett- eller benspatt, innebär att ledytorna i hasen drabbas av förbroskning av olika svårighetsgrad. Förbroskningen startar med en inflammation.

Med avläkning avser man oftast att förändringarna gått så långt att en eller två ledspringor är helt sammanväxta dvs. "kroppsegen steloperation". Detta innebär att vissa hästar kan bli smärtfria men oftast rörelsestörda av olika grad.

Hästen kan drabbas i en eller flera ledspringor, och så måste samma procedur fram till sammanväxningen gås igenom en gång till.

Det finns också s k tuppspatt, där hästen har en ryckig gång. Den är inte smärtsam på samma sätt utan är mer en rörelsestörning.

Med avläkning avser man oftast att förändringarna i hasleden gått så långt att en eller två ledspringor är helt sammanväxta dvs. "kroppsegen steloperation".

Detta innebär att vissa hästar kan bli smärtfria men oftast rörelsestörda av olika grad. Egentligen är kanske uttrycket utläkt något felaktigt, då man oftast får en rörelsestörning kvar som framför allt i dressyr kan vara till besvär i vissa rörelser.

Hur det blir i framtiden är svårt att säga då någon annan ledspringa än den som stabiliserats kan angripas av spatt och då får man gå igenom samma procedur åter igen.

Hur behandlas spatt (benspatt)?

Spatt är en bensjukdom där hasens glidleder har skadats så att det blir en ledinflammation (deformerande arthros) som så småningom leder till att lederna hos vissa hästar växer ihop. I det skedet brukar smärtan försvinna och hästen kan fortsätta att springa men med något sämre rörlighet, den blir stelare i det benet ("stelopereread"). Man brukar inte göra så mycket mer än att avvakta om hästen inte blir akut mycket sämre.

Det finns några andra spattvarianter också, men detta är den vanliga klassiska benspatten. Så kallad tuppspatt däremot är ej smärtsam på samma sätt utan mer en rörelsestörning.

Du kan bara få svar på dina frågor genom att röntga, och det snabbt - eftersom din häst uppenbarligen har ont (halt). Några större kostnader är det inte, det går dessutom på försäkringen...som jag hoppas på att du har.

Det finns inget som heter "Inom normala gränser", det finns spatt och utan anmärkning.
Spatten kan blossa upp på Ingen tid och hästarna kan bli allt från att få en liiiten hälta till att bli Knalldåliga - som min blev.

Blev hästen behandlad -97? Det är mycket möjligt att spatten gått till en annan glidled, då är det bara och börja om från början igen med behandlingar. Men, det syns som sagt bara på röntgen, finns inget annat sätt och se det på.
Se till att komma iväg till klinik snarat, för både din och framförallt din hästs skull!

Jag har själv haft en spatthäst, precis som andra som svarat i tråden - och obehandlad spatt, ja frågar du mig så är det grymt. Åk till klinik, snarast.

Kollade priser på röntgen, som fakturerats mig;

1-4 bilder 940:- + moms
Utöver det 195:- +moms/bild

Återbesök, 200:-+ moms/bild

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024