Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Så här får jag alltså dra transport med både en o två hästar men hemma måste jag ha BE kort för det?
Vad du får göra på Irland behöver du nog rådfråga lokala myndigheter om för att få svar som du kan luta dig mot. Men här hemma: ett släp där du lagligt kan lasta två stora hästar har i allmänhet så hög totalvikt att du med de flesta dragbilar behöver BE-kort, oavsett om du faktiskt lastar två hästar eller ej.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Jag frågade faktiskt en kompis som är trafikpolis här om hur det funkar, vad de har för regler. Hon visste inte :crazy: Så det är nog bara å köra på! Jag har dragit två stora hästar med min V70a, i stora släpet! (510an) Det går, men är lite jobbigt uppför backar.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Jag frågade faktiskt en kompis som är trafikpolis här om hur det funkar, vad de har för regler. Hon visste inte :crazy:

Det känns ju tryggt att inte ens gardai vet...;) Välkommen till Irland liksom!

Så det är nog bara å köra på! Jag har dragit två stora hästar med min V70a, i stora släpet! (510an) Det går, men är lite jobbigt uppför backar

Jo, jag kommer nog att hålla mig till 505:an för de är den alla jag känner och kommer att låna av har. Sen är ju inte min krake särskilt storväxt heller så det ska väl gå bra i så fall....
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Kalas!

Tja, jag kommer ju att dra /häst/ ganska sällan också, t.o.r bete bara och då är det mellan Asbourne och Kilbride, 6 miles typ.
Chansen att jag blir stoppad där känns ganska liten också. ;)

Annat jag planerar att dra kommer inte att vara lika tungt!
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Stoppad? Det kan du ju bli. Men de ska kunna väga hela ekipaget också....:rofl:

Nej, ärligt talat, om inte ens trafikpoliserna vet, så är det ingen fara att de har med sig någonting att mäta med! :)
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Stoppad? Det kan du ju bli. Men de ska kunna väga hela ekipaget också....:rofl:
Nu behöver de ju iofs inte väga någonting för att avgöra om fordonskombinationen får köras med förarens behörighet eller inte, eftersom citatet tidigare i tråden ju sa att det var totalvikterna som gäller även där. Så det hela är nog egentligen väldigt enkelt avgjort vid vägkanten även utan våg, om poliserna orkar bry sig. ;)
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

det är väl inget hinder? antingen om de har en mobil våg med sig i bilen som de har emellanåt, eller att ni åker till en våg, såsom man väger lastbilar..
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Åker till en våg som väger lastbilar. :rofl: Du snackar om Irland!!

Mobil våg? Vart ställer man den utan att blockera hela trafiken på vägar där knappt två bilar kan mötas? Eller ställer man den på motorvägen där det råder stoppförbud, och där belastningen på trafik är så stor att det orsakar stockningar i flera timmar efteråt? Nej, du.....Irland är inte uppbyggt på det viset! Platsen finns inte.

Sen är det så att det inte finns några statliga eller publika vågar. För det andra finns det inte en enda privatperson eller företagsägare som hade tillåtit polisen att väga deras medmänniskors fordon på deras våg utan att få anskrämligt mycket betalt. Så stor budget har inte den irländska polisen. Man skyddar sina medmänniskor från polis och myndigeter så gott det går. ;)

Man får inte glömma att myndighetsföraktet på Irland är enormt stort!! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

ja med tanke på ira osv så visst.. men jag tänkte mer allmänt.. i Sverige så kan man åka på vägning varesig de har våg eller inte med sig.. lagom kul.. klarat mig undan än sålänge.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Åker till en våg som väger lastbilar. :rofl: Du snackar om Irland!!

Mobil våg? Vart ställer man den utan att blockera hela trafiken på vägar där knappt två bilar kan mötas? Eller ställer man den på motorvägen där det råder stoppförbud, och där belastningen på trafik är så stor att det orsakar stockningar i flera timmar efteråt? Nej, du.....Irland är inte uppbyggt på det viset! Platsen finns inte.

Sen är det så att det inte finns några statliga eller publika vågar. För det andra finns det inte en enda privatperson eller företagsägare som hade tillåtit polisen att väga deras medmänniskors fordon på deras våg utan att få anskrämligt mycket betalt. Så stor budget har inte den irländska polisen. Man skyddar sina medmänniskor från polis och myndigeter så gott det går. ;)

Man får inte glömma att myndighetsföraktet på Irland är enormt stort!! :D

:rofl:

:D

(tiotiotio)
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Low lie the fields of Athenry
Where once we watched the small free birds fly (hey, baby let the free birds fly)
Our love was on the wing (Sinn Fein), we had dreams and songs to sing (IRA)
It's so lonely 'round the fields of Athenry.


Säger jag då som bott strax utanför Athenry i 8 år. ;) IRA i hjärtat. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

I was born on a Dublin street where the Royal drums do beat
And the loving English feet they tramped all over us,
And each and every night when me father'd come home tight
He'd invite the neighbors outside with this chorus:

Oh, come out you black and tans,
Come out and fight me like a man
Show your wives how you won medals down in Flanders
Tell them how the IRA made you run like hell away,
From the green and lovely lanes in Killashandra.

Come let me hear you tell
How you slammed the great Pernell,
When you fought them well and truly persecuted,
Where are the smears and jeers
That you bravely let us hear
When our heroes of sixteen were executed.

Come tell us how you slew
Those brave Arabs two by two
Like the Zulus they had spears and bows and arrows,
How you bravely slew each one
With your sixteen pounder gun
And you frightened them poor natives to their marrow.

The day is coming fast
And the time is here at last,
When each yeoman will be cast aside before us,
And if there be a need
Sure my kids wil sing, "Godspeed!"
With a verse or two of Steven Beehan's chorus.


Go the greens! :)

Come all ye young rebels, and list while I sing,
For the love of one's country is a terrible thing.
It banishes fear with the speed of a flame,
And it makes us all part of the patriot game.

They told me how Connolly was shot in his chair,
His wounds from the fighting all bloody and bare.
His fine body twisted, all battered and lame
They soon made me part of the patriot game.

It's nearly two years since I wandered away
With the local battalion of the bold IRA,
For I read of our heroes, and wanted the same
To play out my part in the patriot game.


Green, white & gold 4-ever in the heart!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 576
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 498
Senast: moonstruck
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 627
Senast: Bellami4
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp