Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Megs

Trådstartare
Som rubriken lyder.

Det jag vill kunna dra är typ ta hästen till/från sommarbete / ev vet besök (inte att kuska land o rike runt på tävlingar och så allstå utan enstaka fall, hästen i fråga är ett nätt fullblod), kunna hämta hem höbalar och ved osv.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

det lär väl gå utmärkt... om du har BE (tungt släp).. har inte för mig att den får dra så mycket alls på B kort
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Får jag inte dra en häst på bara B?

Hittade detta:
If you hold a category B licence and wish to tow a trailer you may do so provided
the design gross vehicle weight of the trailer does not exceed the unladen weight of the drawing vehicle and the combination does not exceed 3500 kg

Googlar jag så väger en Freelander 1900kg
En transport (tom) ligger på 920kg enligt http://www.westwoodtrailers.com/sho...product=HB506&cat=NEW TRAILERS&sub=Horseboxes
Säg att mitt fullblod väger 500
Det blir 3320kg så sålänge jag bara har EN häst eller last under en hästs vikt så borde jag väl få köra på B?

Jag har visserligen planerat att "läsa" upp mitt körkort till BE och/eller C men har det inte just nu.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

det är inte så enkelt.. har du bara B-kort så får släpets skattevikt inte heller överstrida den vikt som din bil max får dra med B-kortet. dessutom så finns det lite andra saker som sätter begränsningen än bara totalvikt.. detta gäller då sverige, hur det är i irland med släpvikt, totalvikt etc har jag ingen aning om..

förövrigt så kollade jag upp freelandern.. 05an dieseln får dra 1420kg på B körkort och 09an får dra 995kg på b-körkortet.. så kolla ditt registreringsbevis vad som gäller!

men med tanke på att folk på buke tycker det går utmärkt att dra med en volvo bensinare eller annan valfri trött bensinmotor så går det aldeles utmärkt med en landrover freelander som har med en bensin 6a (volvos raka 6a som sitter i, 233hk, drygt 300 nm) eller 2,2liters dieseln (153hk och 400nm)...
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Släpets registrerade totalvikt får inte överskrida bilens tjänstevikt, och lägger du ihop bilens och släpets totalvikter får denna vikt inte överskrida 3500 kg.

Edit: Ah, såg nu att det gäller Irland, men tolkar jag den engelska texten du kopierade in så verkar det ju vara samma regler?

Har du bara B-kort kan du alltså inte bara lägga ihop släpets tjänstevikt och lastens vikt, det är släpets registrerade totalvikt (tjänstevikt + maxlast) som gäller hur du än vrider på det.

när väger bilen 1900 kg, tom eller med maxlast i? (Tom = tjänstevikt, med maxlast = totalvikt.)

Har bilen en tjänstevikt på 1900 kg är troligen dess totalvikt för hög för att få dra något hästsläp alls med B-kort, t.ex...
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Tack alla for svar!

Jag har inte kopt nan Freelander an men ar valdigt intresserad av att kopa en i host (ska byra forsakringsbolag pa bilen da anda men vill vanta tills min nuvarande forsakring gar ut for att inte ga miste om ett ars bonus).

Jag fastnade for Freelandern da den inte ar jattetorstig att kora (0.7 l / mil ca och dieslen ar en hel del billigare har) + kostnaden for skatt/forsakring ar inte mycket mer an vad jag betalar for min nuvarande bil (har redan ringt o kollat). Dessutom ar den inte lika stor o klumpig till "vardagskorning" som tex en Nissan Navara som jag har en bekanting som dar med.

Tar garna emot tips pa andra liknande bilar om nagon vet nan...

Jag kommer som sagt inte att dra mycket men vill kunna flytta pa hasten om det behovs, hamta ved/ho etc utan att kanna mig beroende av att folk gor det at mig.
Jag ar inte intresserad av "vanlig" komibil for att jag dessutom bor pa landet med daliga vagar och hade ett halvt helvete i vintras med snon och min Opel. En fyrhjulsdriven bil hade varit lattare!
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

finns mycket fyrhjulsdrivet att välja på som får dra mer än en freelander med B-kort.. frågan är vad som är problemet med en "vanlig" kombi med 4-hjulsdrift? ojämnheterna i marken försvinner inte för att du skaffar en suv.. alla bilfabrikörer har iprincip kombis med 4hjulsdrift, audi quattro, audi allroad, volvo v50 awd, v70awd, mercedes med 4hjulsdrift, VW, BMW x1, x3, x5... speciellt när du inte drar mycket eller ofta så känns det ju onödigt o skaffa en i sammanhanget törstig och onödigt stor bil.. för så få timmar släpkörande som det handlar om, då tar iaf jag gärna en bil som är lite "trött" men som drar halvlitern vid alldagligt körande..
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Bilarna du namner ligger inte i min prisklass...
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

På Irland räknar man när släpet är olastat, i Sverige räknar man 3500 kg när släpet är lastat. Det är där be-kortet blir som det blir i Sverige.

En Landrover är väl en jättebra bil att använda. Man ska använda sånt som är populärt, för det är ett bevis på att det fungerar.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

På Irland räknar man när släpet är olastat, i Sverige räknar man 3500 kg när släpet är lastat.
Whut?


If you hold a category B licence and wish to tow a trailer you may do so provided
the design gross vehicle weight of the trailer does not exceed the unladen weight of the drawing vehicle and the combination does not exceed 3500 kg

Här tolkar jag det som att det är släpets totalvikt som räknas, och att denna inte får överskrida dragbilens tjänstevikt.
Oklart dock vilka vikter som inte får överskrida 3500 kg, så du kanske har rätt? :)
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

En Landrover är väl en jättebra bil att använda. Man ska använda sånt som är populärt, för det är ett bevis på att det fungerar.


Så de fall där jag kommer att dra (en) häst med en Freelander så är det OK här på mitt B-kort?
Jag har själv läst o googlat och haft mig och även kollat med annat hästfolk jag känner men alla verkar ha olika uppfattnigar om vad man får ocg inte får dra på B kort

Jag tycker att det verkar mest poppis här att man antigen har en "vanlig bil" och om du ska ha en bil att dra med så har man en jeep-variant snarare än en kombi.
Jag har tittat lite på Pajero också men de är klart dyrare i inköp begagnat än vad Freelandern är.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Det som spelar roll är släpets totalvikt.

Nu utgår jag från sverige.
I registreringsbeviset finns angivet "högsta vikt på släp för B-kort". Då är det alltså släpets totalvikt som gäller (spelar ingen roll om du så kör det tomt).
Totalvikten är släpets tjänstevikt + lastvikt.
Hur mycket du sen kan lasta i släpet beror i sin tur på släpets lastvikt, alltså hur mycket du får lasta i släpet. Ett släp med hög totalvikt brukar ha hög lastvikt och tvärtom.

Jag sökte lite snabbt på landrover freelander på blocket, om jag kollar upp vikter på dessa bilar ligger de på 1420-1540 kg för b-kort. Alltså helt ok för ett lättare släp.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

SUV:arna har ju den egenskapen att de ofta får dra rätt lite på B-kort. Min Santa Fe till exempel får dra 1040 på B, 2300 på BE.

Jag tvekade en del mellan Santa Fe och Freelander och det som faktiskt avgjorde för mig var att många (bland annat på Buke) kommenterade att det ofta blev fel på Freelandern som tydligen inte håller samma kvalitet som övriga Landrovers.

Felen ska tydligen vara dyra att fixa också.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Här tolkar jag det som att det är släpets totalvikt som räknas, och att denna inte får överskrida dragbilens tjänstevikt.
Oklart dock vilka vikter som inte får överskrida 3500 kg, så du kanske har rätt? :)
Det är inte mycket att orda om i det citerade stycket. Design gross vehicle weight är [släpets] totalvikt.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

vad räknar du med när ex en range rover (modell) kostar ca 400 tusen och uppåt mer ny?
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Jag köpte mig en Freelander Td4 i höstas :D och jag får dra 1420 på B-kort!
Första gången jag drog transport så "glömde" jag att den faktiskt satt på ;) så lätt var det att dra!

Säkert är det så att reservdelar är dyra,har inte kollat så mycket på det än men bor man på Irland så bör ju det vara bättre eftersom man importerar allt här !
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Det låter ju jättebra! Är din ny eller beg.? I så fall vilken årsmodell?

Jo, att reservdelar och ev reparationer kostar mer på en större bil har jag klart för mig, fast det är ju smällar man får ta med att ha en sådan bil.
Däremot kostar Freelandern inte mycket mer varken att skatta eller försäkra jämfört men min nuvarande Opel Astra så det är ju bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Det är inte mycket att orda om i det citerade stycket. Design gross vehicle weight är [släpets] totalvikt.
Fast vad som står i lagen på Irland och vad som gäller IRL är inte riktigt samma sak. ;) Irländska Gardai fungerar inte riktigt som den svenska polisen gör.

Är bilen tillräckligt stark för att dra släpet får bilen dra släpet liksom! Fråga vilken trafikgard som helst så får ni se.
 
Sv: Kan man dra ok med en Landrover Freelander?

Fast vad som står i lagen på Irland och vad som gäller IRL är inte riktigt samma sak. ;) Irländska Gardai fungerar inte riktigt som den svenska polisen gör.
Hmm...jo de är lite roliga med sina "egna lagar" eller vad som funkar här eller ej..

Är bilen tillräckligt stark för att dra släpet får bilen dra släpet liksom! Fråga vilken trafikgard som helst så får ni se

Så här får jag alltså dra transport med både en o två hästar men hemma måste jag ha BE kort för det?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 576
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 498
Senast: moonstruck
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 627
Senast: Bellami4
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp