Men jag tror att det är stor skillnad på att bo i en stad och att vara besökare i den. Jag har bott på väldigt många ställen, örebro var öken gällande det mesta i utbud av shopping, restauranger, klubbar, events under det år jag bodde där i jämförelse med de städer jag också bott i, och bor i och jämför med. Jag tycker också att en stad som Örebro är en avkrok kommunikationsmässigt, bil/tåg/flyg.
Lund som diskuteras här ovan har min ena dotter just bosatt sig i, hon tycker det är en fantastisk stad att bo i gällande utbud av så enkla saker som affärer, men även kultur och närhet till andra intilliggande städer och möjligheter. Det är ju också en jämförbar sak - hur lätt/svårt det är att ta sig till andra större städer när man bor i stad som inte är en av de stora tre.
Ja, fast när jag bodde mitt i mellan så var det ju dom två städerna att välja på om man inte bara åkte till typ Pålsboda/Finspång/Hallsberg. Så jag såg både Norrköping och Örebro som "hemma". Och upplevde de liknande. Var några år sedan visserligen men tycker absolut inte att Örebro är att jämföra med Eskilstuna och definitivt inte Falun. Alltså oavsett utbud så är Falun pyttepytte jämfört med Örebro.
Tågförbindelser är ju bra i Örebro. 1,5-2 h till Sthlm, under en timme till Västerås och 20 minuter till Hallsberg där "alla" tåg går. Smidigt att åka till Gbg också.