Kan man blanda två olika avmaskningsmedel?

jassica

Trådstartare
Har två olika avmaskningsmedel på 600kg, och hästarna som ska avmaskas väger cirka 400kg, så då blir det alltså 400kg maskmedel kvar, som jag skulle kunna spruta i ponnyn, och slippa öppna ännu en, men går det eller är det big no?:confused:

Sv: Kan man blanda två olika avmaskningsmedel?

Har två olika avmaskningsmedel på 600kg, och hästarna som ska avmaskas väger cirka 400kg, så då blir det alltså 400kg maskmedel kvar, som jag skulle kunna spruta i ponnyn, och slippa öppna ännu en, men går det eller är det big no?:confused:

Beror ju på vad för typ av maskmedel del är. Är det ex ivomec och noromectin så bör det gå. Eftersom det är samma verksamma ämne i dessa två.

Det ena heter Fyrantel och det andra heter Bimecetin.. jag är inte duktig alls på det är med om man kan blanda eller inte, och jag vill ju inte göra något som kan vara farligt eler dumt för ponnykraken..

Jag skulle inte blanda två helt olika typer av avmaskningsmedel. Är det så att de har mask av olika typer och behöver behandlas för båda så skulle jag ta den ena sorten först och vid ett senare tillfälle den andra. Om de inte har mask bör du inte avmaska alls.

Du får ju för liten dos av vardera medlet och avmaskningen blir inte effektiv och risken för resistens ökar.

Okej. De tar ju rundmask båda två, och jag har faktiskt tänkt att maskmedel som maskmedel bara det är till häst.

Men då låter jag bli att blanda, för säkerhets skull.

Okej. De tar ju rundmask båda två, och jag har faktiskt tänkt att maskmedel som maskmedel bara det är till häst.

Men då låter jag bli att blanda, för säkerhets skull.

Medlen påverkar masken på olika sätt, det är därför det blir underdosering av båda medlen.
Dessutom får du köpa nytt ändå, båda hästarna ska ha samma medel om de går ihop i samma hage.

Och så såklart frågan: behöver du verkligen avmaska? Har du gjort träckprov som visar förekomst av blodmask? Har ni haft styngflugeägg på hästarna?

Detta är hästar jag har på foder, som jag fått avmaskningsmedel till, om ägarna gjort täckprov vet jag inte, de har inte sagt något, men de vill ha dem avmaskade, vilket jag då gör, eftersom det är deras hästar.

Men de är nu avmaskade, och tack för era svar.

Detta är hästar jag har på foder, som jag fått avmaskningsmedel till, om ägarna gjort täckprov vet jag inte, de har inte sagt något, men de vill ha dem avmaskade, vilket jag då gör, eftersom det är deras hästar.

Men de är nu avmaskade, och tack för era svar.

Till nästa gång - se till att hästarnas ägare vet om vad övriga hästar i hagen får för medel så du kan samordna. Det är INTE bra att blanda som du gjorde nu. Den ena hästen kommer, om båda nu har mask, om 4v släppa ut ägg igen, den andra först om 8v. Om ni har styngfluga där är det bara den ena som blivit av med dem.

Även som fodervärd kan man ju fråga och få ordning.

Javisst måste man få fråga och få ordning även som fodervärd. Dock så hade jag hämtat ut ett paket innehållande två doser maskmedel av samma sort så alla är avmaskade med samma.

Jag tror ingen av dem har mask då jag inte sett några tecken på det, men nu är allt i sin ordning

tack för era svar.

Jag tror ingen av dem har mask då jag inte sett några tecken på det, men nu är allt i sin ordning
Stopp stopp :D

Det är ytterst få hästar som visar utanpå att de har mask. Största faran är inte att enskilda hästen bär på mask, utan att markerna smittas och hästarna tuggar i sig mer smitta.

Faktiskt är det på välskötta marker bara ca 10% av hästarna som faktiskt behöver avmaskas! Det finns mycket pengar att spara, för att inte tala om resistensutvecklingsproblemet vi har. Det är därför avmaskningsmedel är receptbelagda nu, för att man bara ska avmaska om hästen bevisligen sprider smitta.

Även fodervärdar mår bra av att lära sig mer om hästars sjukdomar, parasiter, vaccinationer mm. Ta tillfället i akt och lär dig allt du kan!

Stopp stopp :D

Även fodervärdar mår bra av att lära sig mer om hästars sjukdomar, parasiter, vaccinationer mm. Ta tillfället i akt och lär dig allt du kan!

Jag kan om hästars vaccinationer etc, då jag har egen häst, men eftersom jag är fodervärd åt två hästar, så är det deras ägare enligt mig som bestämmer om de vill ha sina hästar avmaskade, även om de inte har mask och har chans för att bli resistenta så är det ändå upp till ägaren, jag som fodervärd tänker då inte vägra göra det..

Jag kan om hästars vaccinationer etc, då jag har egen häst, men eftersom jag är fodervärd åt två hästar, så är det deras ägare enligt mig som bestämmer om de vill ha sina hästar avmaskade, även om de inte har mask och har chans för att bli resistenta så är det ändå upp till ägaren, jag som fodervärd tänker då inte vägra göra det..

Faktiskt tycker jag då att du som fodervärd har ett ansvar mot din egen häst att de som kommer till dig blir behandlade korrekt.

När det utvecklas resistens är det MASKARNA som blir resistenta, det påverkar alltså alla hästar i hela världen, inte bara enstaka. ALLA har ett ansvar för att lugna ner takten på resistensutvecklingen.

Det kan ju vara så att ägarna inte kan bättre själva och skulle vara tacksamma för rådgivning eller andra förslag? Jag har själv varit fodervärd åt flera hästar och haft hästar på tillridning och då har jag och ägaren haft en dialog om saker. I alla fall går det ju att fråga VARFÖR ägaren tänkt sig att ha det såhär så man vet själv.

Om hästägaren sa åt dig att rida fast hästen var halt, skulle du göra det då eller ifrågasätta nyttan med detta?

Jag själv tycker det är en annan sak att rida en halt häst än att avmaska än häst som kanske inte behövs, men strunt samma jag har fått svar på min fråga som tråden faktiskt handlade om.

Jag själv tycker det är en annan sak att rida en halt häst än att avmaska än häst som kanske inte behövs, men strunt samma jag har fått svar på min fråga som tråden faktiskt handlade om.

Hoppas du funderar på det iaf. Resistensutvecklingen är ett problem för ALLA.

OM fodervärden skickade med maskmedel så är det kanske för att det var dax att maska enligt dens avmaskningsschema ;)

Men flyttar hästen och går med andra hästar är det läge att stämma av så hästarna hamnar på samma schema. Den mödan borde antingen ägarna gjort eller fodervärden, att fråga hur det är på stället hästen ska till. Dessutom anser jag att om träckprov är taget att fodervärden fått ta del av det så denne vet vilken sorts parasitbörda som kommer till dens marker.

Att bara göra utan att veta varför finns det ingen mening med.

Utnyttja det faktum att avmaskningsmedlena är receptbelagda! Diskutera med er veterinär och få råd hur ni ska göra med hästbesättningen. Tänk på att ca 20% av hästarna bär på 80% av parasiterna- en stor del av populationen behöver alltså inte avmaskas...:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 245
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka