kan man betäcka 2 som e nära släkt?

misen

Trådstartare
om vi tar en hingst vars farfar heter (vi kan kalla honom Gösta)
å sedan har vi ett sto vars farfar också är Gösta.
går de å betäcka dom 2? eller e de för nära släkt??
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

Ja det går. Sen får man ju titta på inavelsgraden för övrigt men det blir ju inget fel på hästen/fölet. Linjeavel kallas det ibland.
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

Vad har Gösta för egenskaper? Vill du ha en Gösta ggr 2?
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

Nej 2 + 2 är inte linje avel,det är inavel!
Linjeavelns magiska tal är 6,tex 3+3,2+4.1+5 =6
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

Ja det går.
Det borde betyda att fölet får samma farfarsfar och morfarsfar.
Det blir 3+3 om inte jag har missuppfattat
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

Nej 2 + 2 är inte linje avel,det är inavel!
Linjeavelns magiska tal är 6,tex 3+3,2+4.1+5 =6

Samma farfar ger 3+3 och inte 2+2, det är alltid på avkomman man räknar. För övrigt är 2+3 alltså 5 precis lika vanligt som 6 när man talar linjeavel och det är på 5 eller 6 man får effekt ligger det på högre siffra så är det för utspätt.
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

Samma farfar ger 3+3 och inte 2+2, det är alltid på avkomman man räknar. För övrigt är 2+3 alltså 5 precis lika vanligt som 6 när man talar linjeavel och det är på 5 eller 6 man får effekt ligger det på högre siffra så är det för utspätt.

Jag vet,för sent för matte när jag svarade :o :D
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

Min häst har samma hingst som farmors far och morfars far och det finns inga (större) fel på honom :D;) Dock har han en inavelskoefficient på 12,36.
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

En av mina också. I det fallet gick det inte så bra för hon blev inåttåad.
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

1. först måste du verkligen reda ut vad Gösta ger. Vilket innebär inte bara det som är bra utan även det som är mindre bra t ex inåttåad.
2. du måste titta på hingsten och stoet och se om dom har fått Göstas dåliga egenskap eller inte. Om bägge skulle då enligt exemplet vara inåttåade så är säkerheten för att den egenskapen kommer att finnas hos fölet stor och då även med risken att den är förstärkt.

Man som skrivet innan det går men man måste som sagt tänka på att även dåliga egenskaper kan komma att förstärkas i avkomman och inte bara dom bra. Så om man ska göra det eller inte är ju beroende på hur stoet och hingsten ser och vilka av Göstas anlag dom har fått.
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

Avkomman kommer få en inavelskoefficient på 5,3%

Nu ärläget så att jag ägen en hingst (vars farfar är Gösta å det är en tjej som kommer hit med sitt sto för betäcking som också har gösta som farfar...
Det var därför jag undrade =9 men då vet jag att jag kan säga att hon är välkommen =)

1. först måste du verkligen reda ut vad Gösta ger. Vilket innebär inte bara det som är bra utan även det som är mindre bra t ex inåttåad.
2. du måste titta på hingsten och stoet och se om dom har fått Göstas dåliga egenskap eller inte. Om bägge skulle då enligt exemplet vara inåttåade så är säkerheten för att den egenskapen kommer att finnas hos fölet stor och då även med risken att den är förstärkt.

Man som skrivet innan det går men man måste som sagt tänka på att även dåliga egenskaper kan komma att förstärkas i avkomman och inte bara dom bra. Så om man ska göra det eller inte är ju beroende på hur stoet och hingsten ser och vilka av Göstas anlag dom har fått.
 
Sv: kan man betäcka 2 som e nära släkt?

ojdå :S Inte så värst kul när det blir så förstås. Jag kan inte klaga, för de dåliga egenskaperna den här hingsten hade har tack och lov inte gått i arv till min! :nailbiting:

Till TS: Jag tror det blir jättebra, 5,3 är ju ingenting :) (min har som sagt 12,36)
 

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 472
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 051
Senast: verser
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 486
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp