Kan man betäcka nu?

Sv: Kan man betäcka nu?

Jag har precis fått min lilla tinker bebis:)
Grattis!
Själv har jag i början på september betäckt sista stoet för året. Hon blev dräktig med tvillingar som hon resorberade och då hon är 18år så beslöt vi oss för att betäcka igen. HOn ska kollas v 40 och har hon inte tagit sig då så väntar vi tills våren.

En fördel med att få föl lite senare på sommaren är att de föds när gräset får en återväxt period med högre värden. Sen går det alltid att stödfodra dem och ha dem ute långa dagar. Inte värre än på våren med de föl som föds i mars april som står inne nästan hela dagarna för att marken är kall. Föds man i augusti/september så är marken fortfarande varm och de kan vara ute direkt, speciellt när de föds ute. Vinterklimat i all ära, här i Sthlm området har vi nog inte haft vinter på flera år. Hästarna går i beteshagarna in i november.

Det som är jobbigt med sena föl är att de delar box md sin mamma hela vintern, fy för att mocka till sto med föl.......det positiva är att man särar på dem lagom till betet :)

Jag rekommenderar ingen att betäcka första gången sent på sommaren men jag tycker inte heller att man ska idiotförklara någon som gör det. Så länge man har en plan A o en plan B på hur man ska fodra och sköta sin djur så är det upp till gemene man att ta föl vilken tid på året som passar en själv. På ponnysidan ska man rapportera in språngrullan senast den 30 sept så det är om något ett slutdatum för betäckning......

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 401
Senast: Googlarn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10