Kan man betäcka nu?

pianissen

Trådstartare
Med anledning vad som hände mitt fina föl spekulerar jag om det går att betäcka nu?
Se min tråd om fölet som dog på djursjukhuset:(Avelsidan)Mitt föl dog på djursjukhuset

Tacksam för snabba inlägg!

Sv: Kan man betäcka nu?

Inga seminstationer är öppna och de flesta halvblodshingstar slutar sin säsong i augusti. Hur det är med andra raser vet jag inte.

Jag skulle inte gjort det, tycker inte att det är optimalt att få ett föl i augusti.

Säger samma sak som Görel. Jag hade väntat några månader till och betäckt i början på säsongen i mars istället om jag hade bråttom. Det är inte optimalt för någon varken sto eller föl att komma till världen i slutet på augusti.

Kan kan man väl, nån hingst finns det väl men att få föl så sent är inte att rekommendera... bättre att få stoet fint till nästa betäckningssesong o börja direkt när det våras. Med tanke på väder o så är ändå chansen ganska minimal att stoet blir dräktigt nu. Vänta till våren är mitt råd!

Tack för alla svar!
Har ringt till Gränsbo och de sa samma sak,visste det nog innerst inne men kände att jag ändå kunde kolla upp det.
Don Romantic finns tillgänglig from 1 April och det är ju honom jag vill ha igen så nu får jag bolla fram och tillbaka hur jag ska göra,det är ju faktiskt 50/50 om det blir sto igen eller inte,det är ju sto jag vill ha!!!
Hm nu är det så jobbigt med allt.

Nästa bit är att du köper ett sto efter honom istället. Då vet du vad du får redan från början.

Nästa bit är att du köper ett sto efter honom istället. Då vet du vad du får redan från början.

Det är oxå ett alternativ ,problemet är ju pengarna,hade fölet försäkrat men inte i så mycket så att jag kan få en lika fin för vad hon va försäkrad,nästa gång försäkrar jag i högre belopp fast de bara tycker att man ska ta vad man lagt ut.
Värdet blir ju högre när man har fått bra bedömning på dem,hon hade ju faktiskt 988 på gången och fick 47 p.
Det får nog isåfall bli ett föl från Tyskland.

Med anledning vad som hände mitt fina föl spekulerar jag om det går att betäcka nu?
Se min tråd om fölet som dog på djursjukhuset:(Avelsidan)Mitt föl dog på djursjukhuset

Tacksam för snabba inlägg!

Klart du kan ,, jag betäckte 20okt förra året ,, allt går om man bara vill :)

Hej!
Läste en intervju från det stora stuteriet VDL där man menade att det bara är slöseri om ett avelssto går tomt.. mao.. betäcka kan man året runt. Men de har ju iofs egna hingstar så det är lättare att lösa den biten.

Tror inte alls det behöver bli sämre egentligen.. bra foder.. och mkt utevistelse.

Jaja...lite tankar bara

Hej!
Läste en intervju från det stora stuteriet VDL där man menade att det bara är slöseri om ett avelssto går tomt.. mao.. betäcka kan man året runt. Men de har ju iofs egna hingstar så det är lättare att lösa den biten.

Tror inte alls det behöver bli sämre egentligen.. bra foder.. och mkt utevistelse.

Jaja...lite tankar bara

Känns ju lite långt att vänta till att betäcka nästa år,får ju vänta nästan 1,5 år innan den ploppar ut ju.
Vill ju gärna ha Don Romantic men det verkar som om hingststationerna inte kan ta in sperma,är det någon som vet nån som gör?
Varför är det sämre om man får ett föl i augusti om det skulle ta sig nu alltså?
Är det för att de inte får gå ute och äta gräs och kunna va ute i flera månader på bete,kan man inte försöka lösa det bästa ändå att ha ute så mycket som möjligt och ge mat ute?
Blir inte ungen lika bra och stark ändå lr?
Bara lite spekulationer.....:bow::bow::bow:

Det är absolut en nackdel med sent födda föl.
Stoet behöver det näringsrika gräset som finns på våren/försommaren, och det är mkt sämre näring i det i slutet på sommaren.
Fölungen behöver vara ute i största möjliga mån de första månaderna, för att få möjlighet att stärka och bygga upp senor, ligament och muskler redan från dag1.

Vi kan inte jämföra vårt klimat med klimatet i mellaneuropa.
Vi har NORDLIGT klimat, även om de sista årens vintrar inte varit så kalla, men väl otroligt blöta - ingen av oss hade velat ha ett litet föl gående ute i de leriga,hala och söndertrampade hagar som det var i vintras...

OM man betäckt hela sommaren och inte fått dräktigt förräns i augusti är väl en sak - men att börja försöka få dräktigt senare än det låter för mig som ett mkt oigenomtängt alternativ.

Det var precis det som var min poäng, att det inte finns några fördelar. ancans inlägg var mycket bra!

Jag tycker att det är egoistiskt att tillverka föl så här års eftersom man medvetet ger fölet mycket sämre förutsättningar än de som föds på våre och sommar.

OM man betäckt hela sommaren och inte fått dräktigt förräns i augusti är väl en sak - men att börja försöka få dräktigt senare än det låter för mig som ett mkt oigenomtängt alternativ.

Det där tänker jag oxå. Du TS har mist ditt föl nu o så i ren panik ska du betäcka om...! Du har inte funderat hur stoet mår psykiskt av att mista ungen o allt? Är det inte ett värde i att stoet mår bra i kropp o knopp? Ett sto som mist sitt föl sörjer och den sorgen ska man inte bara förkasta. Det kan bli onödiga bekymmer o har du nu så himla brått att hitta en avkomma efter en speciell hingst så KÖP!! Det finns ju INGA son helst garantier på att du får ett stoföl igen. Tänk om ditt sto bara får hingstföl i fortsättningen?

Nä, låt både sto o ev föl slippa bli sena hösthistorier! Naturen är utformad som den är av ev anledning. Visst idag kan vi köpa alla de sorters foder men är det lika bra som vårens proteinrika bete, sol o fritt fram att leka i värmen? Nej, se på dem som fått föl här på buke nu... förkylningar, funderingar om täcke, vart ska fölet ligga där ute det är ju så kallt osv. De jag vet som fått SENA föl säger "aldrig mer". Det är inget att medvetet satsa på!

Det där tänker jag oxå. Du TS har mist ditt föl nu o så i ren panik ska du betäcka om...! Du har inte funderat hur stoet mår psykiskt av att mista ungen o allt? Är det inte ett värde i att stoet mår bra i kropp o knopp? Ett sto som mist sitt föl sörjer och den sorgen ska man inte bara förkasta. Det kan bli onödiga bekymmer o har du nu så himla brått att hitta en avkomma efter en speciell hingst så KÖP!! Det finns ju INGA son helst garantier på att du får ett stoföl igen. Tänk om ditt sto bara får hingstföl i fortsättningen?

Nä, låt både sto o ev föl slippa bli sena hösthistorier! Naturen är utformad som den är av ev anledning. Visst idag kan vi köpa alla de sorters foder men är det lika bra som vårens proteinrika bete, sol o fritt fram att leka i värmen? Nej, se på dem som fått föl här på buke nu... förkylningar, funderingar om täcke, vart ska fölet ligga där ute det är ju så kallt osv. De jag vet som fått SENA föl säger "aldrig mer". Det är inget att medvetet satsa på!

Det är klart att jag tänker på stoet annars hade jag väl inte tagit hem henne till mig igen med tanke på att hon är såld,det va bara en spekulation om det är möjligt att betäcka nu.
Självklart tycker jag oxå att det är en klar fördel att få föl på våren/sommaren,har faktiskt tagit 2 föl på henne och de har kommit i maj,perfekt månad.
Du behöver absolut inte tro att jag inte tänkt på omständigheterna,från att fråga och handla är ju faktiskt långt därifrån.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 401
Senast: Googlarn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10