kan man använda

G

gizzan

ett täcke som en gång blivit mögligt??

det e ju inte "mögel" på det så det e luddigtt naturligt vis...men det glömdes ute en ggr så det blev sådär mögel prickigt....kan man använda det eller är det bara o kasta??

Sv: kan man använda

prova att tvätta det, har det försvunnit kan du nog använda det igen..;)

Tvätta det och lukta sedan på det. Fast jag måste erkänna att jag har ett täcke i reserv som inte luktar så gott. Som tur är har jag inte behövt använda det på mkt länge... :p Mögelprickarna är nog svåra att få bort, men som sagt - låt lukten avgöra.

Hur kan man råka glömma ett täcke ute?! :crazy:
Jag skulle knappast använda ett täcke som möglat! Usch!
Inte bra för hästen!..

Skulle du kunna tänka dig att ta på dig en tröja som möglat?? :devil:
Haha, jag tror inte det va!

Du kan säkert använda det efter tvätt men tänk på att inte förvara det ihopvikt då "gror" säkert möglet till igen. Det finns väl en viss risk att möglet spris till annan utrusting om du har det tillsammans med dian andra täcken.
Mögliga handdukar som glömts bort i gypåsar brukar jag köra i tvättmaskinen med klorin och sen vanlig tvätt. Luktar de skunk efter det så åker de i sopsäcken.
Klorin och täcken är nog ingen bra idé tyvärr

jo det kan jag svara på! det var så att dagiset ringde o jag var tvungen att åka o hämta min dotter!! och då visste inte den andra tjejjen i stallet att jag hängt ut det!!:devil:

jag tvättar mina täcken i grönsåpa om dom blivit fläckiga (kan även hända om ngn. vikt ihop och lagt ett fuktigt täcke vid byte, eller hängt det slarvigt, behövs inte mkt. fukt alls) man kan ha i en skvätt ättika i maskinen samtidigt, den tar bort mkt. lukt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 085
Senast: Karolina90
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka