kan man ändra uppf på ofött föl?

Ridtjejen

Trådstartare
Om man köper en häst/ponny som är dräktig,kan man på ngt sätt få stå som uppfödare, alltså ändra på det...el kommer den fd äg att stå som det?

Sv: kan man ändra uppf på ofött föl?

Om du är ägare när fölet föds är det givetvis du som står som uppfödare, eller rättare sagt den som ni skriver i pappret är uppfödare kommer stå som det.

varför skulle fd ägare göra det? har denne sagt att den vill stå som uppfödare?

Nej det är alltid den som äger alternativt leasar stoet vid betäckningen som står som, och är uppfödare.

Så ska man ändra det måste man få den personen att skriva över ägarskap från ett datum tidigare än det. Det är säkert inte alla registraturer som godtar ett ägarbyte långt tillbaka i tiden och ännu mindre om språngsedel och betäckningsrapport är registrerad med ett annat namn.

Nej, köparen kommer att stå som ägare när fölet föds, men ej uppfödare.

Skilljer nog mellan raserna. För vissa raser har helt klart att normalfallet d v s om man inte vatalr något annat, är att den som äger stoet när fölet föds är uppfödare. Både ASVH och STC har det på det viset. Så om man t ex lånar ett sto för avel måste man där ha fullmakt från ägaren till stoet för att få stå som uppfödare på fölet.

ja halvblod vet jag att det är så att den som äg stoet vid betäckning blir uppfödare,för de uppgifterna skrivs ju ner på papprena man skickar in vid betäckningen... ponnyn jag undrar över gäller shettis.... funderade mest på om det gick att ändra,men det gör det kánske inte. men det är alltså olika beroende på ras, då kanske man ska kolla upp det lite ändå, vore ju kul att få vara uppfödare på fölet som ska födas hemma.... :)

Skilljer nog mellan raserna. För vissa raser har helt klart att normalfallet d v s om man inte vatalr något annat, är att den som äger stoet när fölet föds är uppfödare. Både ASVH och STC har det på det viset. Så om man t ex lånar ett sto för avel måste man där ha fullmakt från ägaren till stoet för att få stå som uppfödare på fölet.

Fel. Hos STC blir ägaren till stoet vid betäckning uppfödare.
Däremot är det enkelt att överlåta uppfödarskapet, utan kostnad, om man så vill.
En underskrift på registreringsansökan är allt som behövs.

Jag har själv betäckt flera ston som jag inte ägt samt köpt dräktiga ston. I alla fall har jag stått som uppfödare.

Om det är en renrasig shetlandsponny registrerad i Svenska Shetlandssällskapet så kommer du att stå som uppfödare till fölet OM DU äger stoet den dagen fölet föds!!! OM INTE du och fd ägaren avtalat något annat. OBS att ägarbytet måste göras hos SSS för att du ska stå som ägare... Dvs om du köper hästen och har köpteavtal 2011-01-01 och sedan skickar in ägarbyte 2011-01-04, så står du inte som ägare förrän registratorn ändrat i registret, det kanske han gör 2011-01-06. Då är du uppfödare om stoet föler efter 2011-01-06, men fd ägaren är uppfödare om hon fölar innan dess. ( datum bara tagna för att ge exempel, tror inte hon fölar i januari...)

Det spelar ingen roll att fd ägarens namn står på språngsedel/betäckningsrapport.

Lycka till med ditt kommande shettisföl!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 585
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025