Kan man amma för mycket?

Vilsa

Trådstartare
Jag har en stor tjej som vägde 8 kg vid drygt tre månader, hon är matfrisk och ganska rund! Nu börjar hon snart bli fyra månader och jag har läst att de ska behöva äta mera sällan. Men hon äter ofta fortfarande. Det går max 4 timmar mellan målen och oftast äter hon varannan - var tredje timme. Jag helammar henne. Kan man amma för mycket? Nu har hon börjat äta oftare under nätterna också, vissa nätter äter hon varannan timme. Jag har börjat undra om jag "ger bröstet för lätt", så fort hon gnäller. Kanske man ska försöka med napp och dyl. istället...? Hon äter ju oftast om jag erbjuder bröstet.

Sv: Kan man amma för mycket?

Nej man kan inte amma för ofta. Mer sällan än var fjärde timme på dagtid är inte att rekomendera, vi behöver alla mat var fjärde timme även som vuxna. På natten däremot kan man ju försöka glesa ut om man känner att det blir jobbigt men ditt barn lär visa dej vad som är okej för henne ;)
Att hon vill amma oftare nu beror säkert på att hennes behov ökar, då äter de oftare för att få upp mjölkproduktionen.
Lyssna på ditt barn, det är hon som vet när hon är hungrig. Om hon äter när du erbjuder bröstet så är hon ju hungrig. Däremot kan man ju prova med napp ibland om det känns som om målen blir väl täta men det är helt normalt att de vill äta varannan timme dygnet runt även om de är stora.

Här ammas det var tredje timme dygnet runt, Vera närmar sig 8 månader och tycker att annan mat är pest. Jo majskrokar och biffstroganoff är gott.
Hon hade en period runt 4 månader som hon åt oftare på natten, men det gick över på någon vecka.
Nu händer det att jag får sova 4 timmar i sträck på natten, men det är inte ofta.
Om du störs av att amma ofta så testa med napp.

Det blir ofta en kraftig ökning om man helammar, "amningspuckeln", det är ingen fara att de är runda så länge man helammar, det försvinner. Min första såg ut som en michelingubbe vid 5 mån, allt rasade av när krypning och sen gåendet började.

Nej, man kan inte amma för mycket. Tänk på att bröstet är mer än bara mat också. Kanske växer hon mycket just nu?
Har en på snart 2 år som hade en enorm ammningspuckel på sin kurva, lillasyster på 2 månader väger nu 6 kilo.
Pratade med läkaren om just detta och det är ingen fara att väga för mycket när man ammar, men vid ersättning kan barnet utveckla diabetes. Farligt att säga så tycker jag, kändes som han tog det ur luften. Har någon hört något om detta?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 918
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 362
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 531
Senast: Exile
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 078
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod